Traktorn i skogen

Valmet 505 med tryck i oljesumpen

15 inlägg 10808 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 505 med tryck i oljesumpen

hayabusa 08  
#180127 Hej mina vänner.

Jag har fått ett mindre roligt problem med min valmet 505 -87 årsmodel.
Vid belastning så börjar han spotta olja från oljestickan och avgasröken blir oxså blåaktig.

Ngn som vet vad problemet är och ev åtgärd ??

Jag har även ställt frågan på mskinisten.se men då det finns många bra mekaniker även här så ställer jag frågan även här..

MVH Jörgen



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180128 kan det möjligtvis vara vevhusventilationen som blivit tät?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180131 Så började min 810. Sen stod det en rökkvast ifrån vevhusventilationen. Sen skar den. Antagligen nån kolvring som har gått.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

hpet  
#180168 Foder och blockpackning är paj.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180317 tjena.

du får ner kompression i tråget och olja upp i cylindrarna vid gaspådrag därav blåröken (olja)
Antagligen är den skuren eller håller på att skära. Inga missljud i den.
Hade en bil på jobbet idag som kunden fyllt 50 liter olja för mycket i, den fick faktiskt samma symptom (lastbil). Bara tömma och fylla rätt volym.
är det inget sådant så är det bara till att skruva isär spisen.

för säkerhets skull ta och testa med oljepåfyllningslocket av ifall det är samma sak då.
är det de så är det inget fel på vevhusventilationen, då är det bara till att plocka väck oljetråget och kolla hur kolvarna och fodrena ser ut

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

hayabusa 08  
#180450 Tackar för förslagen här.

Ja jag ska kolla vevhusventilationen först, (även om jag tyvärr tror att det är allvarligare än så) men absolut, börja med det enklaste först.

Ska även försöka få fatt i ett kompressionstest oxå innan jag river ner motorn.

Återkommer med mera info senare..

PS. 50 lit för mkt??????????? :surp: va f-n va det för en bil? Volvo F16 eller :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180572 det var en scania med 9 liters motor. Normalt är det 25 liter motorolja i dem, men de hade pytsat i lite extra. Så vi fick ur den 76 liter motor olja. Det var lite väl bra. Men den går bra efter att vi fyllde i den rätt volym.

Mäta kompressionen är ett litet åbäke. Tar mest en massa tid. Om man misstänker att den är skuren så är det lättaste, snabbaste att ta bort grenröret och starta den utan grenrör (hörselskydd är bra) då ser man enkelt var det är skuret.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

hayabusa 08  
#180623 Trevligt med sånna problem som blir lösta genom att bara tappa ut oljan :grin:

Nåväl, tittade på min egen lilla motor igår och här är vad jag hittade.

Vevhusventilationer var ok.

En kompis kom med ett komptest från sin verkstad och det visade sig att kompressionen var helt ok och jämn mellan cylindrarna. :!:
Jaha vad är då felet nånstans? :?:

Tog bort slangarna till turbon och det visade sig att det var ett rejält glapp i den och turbon läckte även igenom olja till insuget på motorn.
Tror även att turbon släpper igenom tryck i oljereturen ner i sumpen.

Så på måndag får jag försöka få fatt i en nytt turboaggregat till min lilla häst..


MVH Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180635 självklart är det turbon. klantigt av mig att inte tänka på den, blir de glappa eller om tätningarna går så blir det dessa symptomen.

tur att det löste sig. kolla med gik turbo i göteborg. de har bytesaggregat till många modeller.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180636
pcrNiklas skrev:tjena.

du får ner kompression i tråget och olja upp i cylindrarna vid gaspådrag därav blåröken (olja)
Antagligen är den skuren eller håller på att skära. Inga missljud i den.
Hade en bil på jobbet idag som kunden fyllt 50 liter olja för mycket i, den fick faktiskt samma symptom (lastbil). Bara tömma och fylla rätt volym.
är det inget sådant så är det bara till att skruva isär spisen.

för säkerhets skull ta och testa med oljepåfyllningslocket av ifall det är samma sak då.
är det de så är det inget fel på vevhusventilationen, då är det bara till att plocka väck oljetråget och kolla hur kolvarna och fodrena ser ut


Läste någonstans om en kille som jobbade på mack hade en kund som köpte motorolja, när hon varit inne för tredje gången och köpt en ny dunk med olja gick han med ut och tittade på bilen, och hon säger, jag fyller på men det blir ju aldrig fullt... :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180663 haha det där är faktiskt inget jätte ovanligt, hmm jag har ju lite svårt att förstå det men folk som inte är insatta så är det väl ingen självklarhet kanske.

Men det är svårt att se oljenivån på stickan på en scania, helst om dom kör på syntet och alltid gjort. Men vi blev lite förvånade när han som tömde fick byta kärl efter hälften :-)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180746 En delförklaring på att de råkade fylla för mkt i lastbilen är säkert att
de körde med pump direkt från en oljebar, då kan det fort bli för mkt.
Hade de fyllt med femlitersdunkar så märktes nog mängden fortare.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

viktor meck  
#182004 händer jämt på jobbet med gräsklippare. eller så lutar de klipparen åt fel håll så olja hamnar över hela motorn och ryker som satan.

samma på min kompis gamla saab. ny turbo från feltema. sen slutade det :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

hayabusa 08  
#182090 Jepp, bytte turbon och det hjälpte.
Nu är det bara lite svartrök kvar vid gaspådrag så imorrn ska jag byta spetsarna på spridarna och provtrycka dom efteråt

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 med tryck i oljesumpen

espena  
#182102 Helt normalt med svartrøyk vid gaspådrag:)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).