Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Markberedning Rottne 2002 a

4 inlägg 4210 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning Rottne 2002 a

Amatörhuggare 62  
#179680 Hej, Jag har ett hygge på ca 8 Ha, ssom är storblockigt och slänter men med god jord mellan stenarna. Jag tror det blir bökigt med 6300 an och Mohedaaggregatet.
Jag har en ide` Sätta en spade av något slag i änden på kranen, och far och kryssa bland
stenblocken.
Är det någon som testat något liknande ?

Mvh



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Markberedning Rottne 2002 a

wrytter  
#179834 Hej Amatörhuggare 62.

Så som du beskriver trakten så skulle jag också vilja satsa på något annat än markberedning med en harv, då jag av egen erfarenhet(markbereder med en 2radig bracke har efter en 1710d) vet att det kan vara riktigt svårt att få ett tillfredställande resultat av markberedningen där det är väldigt stenigt, stenbunden mark eller med ytliga stenar, för harven går mest och studsar på stenarna då. En sak som kan var ännu svårare är att få ut rätt antal spårmeter mer hektar med en harv i detta landskap, och rätt antal spårmeter/ha bör vara ca 4000m för att få det överflöd av planteringspunkter som krävs för att få en fin föryngring. På sådana "specialtrakter" andvänder sig våran kund av metoden markberedning med grävmaskin. Det svåra med din spadteori blir att vända runt humuslagret(mossan) och få ett tillfredställande lager med miniraljord ovanpå humustäcket. Detta för att få en näringseffekt utav humuslagret samt att det i princip varje torrsommar ändå finns fukt under den omvända humusen. Det man ev. kan statsa på, men något svårare, är att skrapa bort mossan(mister den ev näring som mossan/humusen ger plantan), men att endast ta så varsamt att man inte rubbar jordlagret som ligger överst, blekjorden(den silverfärgade jorden). Kommer man underblekjorden till rostjorden(som det låter, rostfärgad jord) så riskerar man en uppfrysning. Uppfrysning kan ej ske i blekjord för att blekjorden tar bort eller om det var att den bibehåller nån form av ytspänning som gör att inte grundvattnet kan stiga, konstigt nog. Tror att du isf skulle försöka satsa på nån form av grävskopa fram på istället så du kan lättare vändra runt jorden, eller när du har så stort som 8ha ev köpa en mindre grävare, 12 ton och uppåt borde göra jobbet att gå i skogen och markbereda ganska enkelt, varpå sedan kanske sälja den för att få igen eller en del av köpesumman.
Tack å hej

Mvh Wictor

Avatar Fallback

Re: Markberedning Rottne 2002 a

Amatörhuggare 62  
#180130 Tack för tipsen, men jag tror det är för mycket ytsten för grävmaskin, det kan bli bandkrängning flera gånger om dan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning Rottne 2002 a

Mäki  
#180133 Det du beskriver om en spade på spetsen av kranen har jag sett i någon video på nätet och det såg inte helt tokigt ut så som jag minns det men om det sedan blev ett bra resultat vet jag inte.

Har man tid att experimentera så varför inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).