Bioenergi

Ryss ved packat å klart

50 inlägg 29773 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

Xon  
#179944 Jag importerade ved i säck från öst för 2 år sedan. Köpte in 8 lass totalt under den säsongen. Veden var torkad i tork vilket gjorde att veden var torr och fin. Dock var säckarna inte helt hundra packade alltid. Ett tips är att åka över och titta och beskriva hur du vill ha det annars står du där med ett lass som du får rea bort.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#180121
Xon skrev:Jag importerade ved i säck från öst för 2 år sedan. Köpte in 8 lass totalt under den säsongen. Veden var torkad i tork vilket gjorde att veden var torr och fin. Dock var säckarna inte helt hundra packade alltid. Ett tips är att åka över och titta och beskriva hur du vill ha det annars står du där med ett lass som du får rea bort.


Ja det är ju det man känner sig nervös över att skicka pengar och inte veta vad man får. Allt ser ju bra ut på hemsidan och de säljer mycket till Norge......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

Vedproducent  
#180140
born11 skrev:
Xon skrev:Jag importerade ved i säck från öst för 2 år sedan. Köpte in 8 lass totalt under den säsongen. Veden var torkad i tork vilket gjorde att veden var torr och fin. Dock var säckarna inte helt hundra packade alltid. Ett tips är att åka över och titta och beskriva hur du vill ha det annars står du där med ett lass som du får rea bort.


Ja det är ju det man känner sig nervös över att skicka pengar och inte veta vad man får. Allt ser ju bra ut på hemsidan och de säljer mycket till Norge......

Mycket klagomål på säckarna i norge också. Det är vad jag får höra som också säljer mycket i norge. Därmed inte sagt att det kan finnas dom som sköter sig.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#189962 Då har jag fått hem första lasset Ryssved på 60L/22kg säck. Sedan detta ämne var aktuellt har den Ryske exportören fått en Svensk återförsäljare som också ska ha någon krona, men fördelen är att man får faktura på 10 dagar......
Priset med frakt till Hälsingland blev 38 sek/ säck+M och det var 42 säckar på 100x120cm pallar som var ca 220cm höga. Jag vägde några säckar och de varierade mellan 20-23 kg. Veden var finhuggen och kvalitén var inget att anmärka på så för mig som får ut 70-80:- inkl. moms med transport går det nog ihop fast det kanske inte lönar sig för alla.
Jag har foto på pallarna i telefon men vet inte hur jag får upp dem här.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

snubblaren  
#189971 Hur mycket vart det du fick ge kubiken?

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#189986 Den frågan kan du få många svar på i detta forum:-)...... Jag skrev tidigare att jag packade 60L 15 säckar som väger 20-22 kg st. Då skrev en annan att han fick ut 12 säckar som vägde 25 kg......
Så jag överlåter åt läsaren vad kubikpriset blir.....
Jag kan säga att jag betalade 7:-/säck till den som packade mina säckar i fjol + säckpris och hantering så tror jag min kostnad var 15:-/säck innan den låg i lastbilen, så i mitt fall ska vedkostnaden/ säck vara lägre än 23:- för att inte ryssveden ska löna sig. jag räknar med 15 säck/ lös kubik så vid 350:- går den gränsen för mig. Andra säckpackare kan ha andra siffror men för mig är svaret givet, man täljer inget guld på att kapa och packa ved, det är vid försäljning till slutkund du kan tjäna något!!!
Sedan får ni ha hur mycket egen ved i egen skog som helst, du tjänar mest på att sälja som stock för 200-250:-m3 travat!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

Vedproducent  
#190026
born11 skrev:Den frågan kan du få många svar på i detta forum:-)...... Jag skrev tidigare att jag packade 60L 15 säckar som väger 20-22 kg st. Då skrev en annan att han fick ut 12 säckar som vägde 25 kg......
Så jag överlåter åt läsaren vad kubikpriset blir.....
Jag kan säga att jag betalade 7:-/säck till den som packade mina säckar i fjol + säckpris och hantering så tror jag min kostnad var 15:-/säck innan den låg i lastbilen, så i mitt fall ska vedkostnaden/ säck vara lägre än 23:- för att inte ryssveden ska löna sig. jag räknar med 15 säck/ lös kubik så vid 350:- går den gränsen för mig. Andra säckpackare kan ha andra siffror men för mig är svaret givet, man täljer inget guld på att kapa och packa ved, det är vid försäljning till slutkund du kan tjäna något!!!
Sedan får ni ha hur mycket egen ved i egen skog som helst, du tjänar mest på att sälja som stock för 200-250:-m3 travat!!

Är ju bara att räkna ut hur många säckar du har per m3 genom att väga det. Björkved torr väger cirka 285 kg/m3 stjälpt. Har du då 22 kg/säck så blir det ungefär 13 säckar/m3. 13 st*38 kr säck plus moms blir då 617 kr m3 stjälpt mått. Har man mindre än det ska man nog sälja veden per kg i stället för det kommer bli klagomål annars att säckarna inte är fulla.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190091 Lite hur hur företaget jobbar. Och är det dessa spetor vi snackar om så avstår jag iallafall.


Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

axwell  
#190099
norrskog skrev:Lite hur hur företaget jobbar. Och är det dessa spetor vi snackar om så avstår jag iallafall.

... re=related


Det här klippet visar nog när dom framställer tändved, enl engelska och tyska texten (20*20 mm resp 40*40 mm).
Men 80*80 mm bör väl duga åt kaminer och annan stödeldning.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190103 Som norrläning så kan nog jag glömma sälja ved på säck. Vist ser man mackarna har några säckar till salu för nån femtilapp då och då här uppe med. själv köper jag ca 40 kubik per år levererat i container klyvet torkat och klart för 395 kubiken + en tusenlapp i frakt . Billigt eller inte vet i gudarna men varmt måste jag ju ha oavsett. Så inte ens lönt att köpa ved från ryssen häller för egen del. Skulle gärna vilja ha mer blandved men mest bjök får man tag i. Till nästa år står det en sån här på tomten

http://www.cbbioenergi.se/ så om det är nån som läser detta och har blandved till salu runt vännästrakten så pm gärna och då givetvis billigare än vad jag betalar nu

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

snubblaren  
#190163 Haha vad är felet med björk?

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

Boarpan  
#190164 Allt från ryssland kommer anses vara dåligkvalite, osäkert och möjligen hälsofarligt tills vi provar det. Ryssarna gör många bra saker deras ved bör innehålla samma energimängd som våran. Att det skulle vara radioaktivt är nog inte troligt. Att det däremot precis som i sverige är människor som vill tjäna lite på sin skog och skapar ett företag utav detta är väll väldigt troligt dock. Ni som vill prova prova ni andra som inte vågar satsa på okmackens ved.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#190173
norrskog skrev:Lite hur hur företaget jobbar. Och är det dessa spetor vi snackar om så avstår jag iallafall.



Här är olika klipp från företaget jag handlade av: http://www.youtube.com/user/woodbioener ... ontext-cha

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#190178 Nyss hemkommen från en 17 timmars tur till Stockholm, och jag kan meddela att kunderna var väldigt nöjda med vedsäckarna, inga vedträn var över 10cm i klyvytan och tändved finns iblandat i säckarna.
6 kubikpallar + 378st 60L säck till 12 kunder, drygt 31m3 efter min räkning....

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190192
snubblaren skrev:Haha vad är felet med björk?


Känns bara så fel att elda varmvatten med björk under sommarhalvåret. Har sökt efter billgare alternativ just för varmvattnet men det verkar tyvärr inte finnas eller så vill säljaren även tjäna så mycket pengar även sommartid. Asp, poppel hade funkat utmärkt sommartid och det växer betydligt snabbare än björken så även i miljösynpunkt hade det varit ypperligt med sommarved om man nu får kalla det för det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).