Skogsmiljö och Trädlära

Tankar om skogsdikning

77 inlägg 49648 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

skogshasse  
#179901
Slurfi skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=whmo62oDaqE[/youtube]

det var en lämplig maskin gör säkert ett bra jobb i rätt händer men finns det markägare och bolag som vill ha en antreprenör i skogen med en sån maskin och betala vad man måste ha för att få ekonomi på det hela eller ska man jobba (gratis) åt dom?

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179906
skogshasse skrev:
Slurfi skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=whmo62oDaqE[/youtube]

det var en lämplig maskin gör säkert ett bra jobb i rätt händer men finns det markägare och bolag som vill ha en antreprenör i skogen med en sån maskin och betala vad man måste ha för att få ekonomi på det hela eller ska man jobba (gratis) åt dom?



Förmodligen är intresset svalt om man som entrepenör ska få några jobb med en sådan maskin.

Jämställer det med röjningsbehovet som föreligger i landet.

Behovet är enormt, men ingen vill betala för det. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179909
skogshasse skrev:
Slurfi skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=whmo62oDaqE[/youtube]

det var en lämplig maskin gör säkert ett bra jobb i rätt händer men finns det markägare och bolag som vill ha en antreprenör i skogen med en sån maskin och betala vad man måste ha för att få ekonomi på det hela eller ska man jobba (gratis) åt dom?


Vad kan en sådan göra som inte en grävare gör snabbare och bättre?

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179910
nisse skrev:Vad kan en sådan göra som inte en grävare gör snabbare och bättre?


Transportera fram fram virke ur gallringar, hämta vindfällen, transportera plantor, hämta älg, finns massor med saker den är bättre på än en grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179911
nisse skrev:Vad kan en sådan göra som inte en grävare gör snabbare och bättre?

Är det trångt så kommer man inte fram med en grävare. Åtminstone inte en större och ska du ha en med samma bredd som den så blir det väl nån 2-tons maskin och den har man inte i skogen att göra med. Den tippar nog rätt snart. Det och att det säkert är skitkul är dom 2 anledningar jag kommer på.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179930 Maskinen är ju inte till för att gräva med. Syftet med den är ju att dikesrensa och inget annat.

Visst, tanken slår ju en om man hade kunnat gräva lättare jobb med den, men onekligen är den i klenaste laget.

Vitsen med den är ju att den smidigt kommer fram längs diket utan att man behöver hugga upp en gata längs med skogsdiket.


Det lär man ju bli tvungen till om man ska använda en konventionell grävare. Alternativet torde isof vara en minigrävare....

Vad ligger priset på en Oxe? Någon som har en aning?

Eventuellt hyra en sådan kanske....

Mottager gärna tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

axwell  
#179954
nisse skrev:Vad kan en sådan göra som inte en grävare gör snabbare och bättre?

Bättre och snabbare men då får det vara fritt från hinder på båda sidorna så att den stora grävaren kan grensla, annars blir det nog bara bättre.

roten skrev:Är det trångt så kommer man inte fram med en grävare. Åtminstone inte en större och ska du ha en med samma bredd som den så blir det väl nån 2-tons maskin och den har man inte i skogen att göra med. Den tippar nog rätt snart. Det och att det säkert är skitkul är dom 2 anledningar jag kommer på.


En lätt traktorgrävare är en bra kompromiss, då kan man få med sig massor med redskap i den lilla frontskopan. Tippar inte i första taget (hittills aldrig) behöver minst 1,5 meters bred, gärna 1,8 meter trädfritt.
Träden kan stå kvar i dungar längs diket med avbrott på norrsidan var tredje meter, synd att klippet avbröts när specialoxen närmade sig några träd.
Avslutade ett sånt dikesjobb idag, grämde mig över att kameran inte var med.

viktor57 skrev:Vad ligger priset på en Oxe? Någon som har en aning?


Det här är modifierad oxe som han återställer till standard här det inte skall grävas, hälften så långt lastutrymme.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

ulfgustav  
#179971 Själv dikesresar jag med min VIMEK Minimaster, har tillverkat insatsplåtar till gripen och det fungerar alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179981
viktor57 skrev:Behovet är enormt, men ingen vill betala för det. :shock:


Behovet finns ju bara där om man tror man tjänar på det, och inte för att bereda tillfällen för maskinfanatiker att köra i skogen.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

mrvimek  
#179993 ja samma här var o titta ut gränserna o man hitta några diken som ska grävas om :smile: så nu är man ja ute me min minigrävare på 800 kg utan hytt o inga träd än så länge ha ja fått tagit bort .Så de gäller att ha öga för terrängen så kommer man fram överallt

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#180002
Mangan skrev:
viktor57 skrev:Behovet är enormt, men ingen vill betala för det. :shock:


Behovet finns ju bara där om man tror man tjänar på det, och inte för att bereda tillfällen för maskinfanatiker att köra i skogen.



Maskinfanatiker???

Du får väl se det hela på lite mer högre positioner eller hur???

Betrakta det lite från ovan kanske.

En investering på dylika entrepenadmaskin gör kanske inte var och varannan individ som innehar skog.. Eller Hur?

Om då någon investerar i en maskin på ett X antal hundra papp för att tillgodose ett behov finns hos just den personen att sköta sin skog är kanske inte att förakta. Om sen samma person kan erbjuda en tjänst till ett behov hos andra skogsägare som kanske inte prioriterar en investering av samma kaliber på dylika maskin är väl inte fel..Eller???

Och isof kan väl inte den som har investerat i en maskin köra gratis????


Eller du förespråkar den gamla Sovjetandan i mentalitet???

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

skogshasse  
#180007 gå in på youtube och titta på kraftsamling skog dikesrensa 10,13 min lång den säger mycket om behovet mvh skogshasse

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#180008
skogshasse skrev:gå in på youtube och titta på kraftsamling skog dikesrensa 10,13 min lång den säger mycket om behovet mvh skogshasse



Tack!!!

Skogsdikning tror jag milt sagt är åsidosatt idag....

Viljan finns nog samt att insikten att det föreligger ett behov att se över dikningen i våra skogar. Tvekar inte alls på den punkten....

Ska kolla filmen på youtube...

Länk??

M.v.h

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180012
viktor57 skrev:Eller du förespråkar den gamla Sovjetandan i mentalitet???


Hörru Viktor, du kanske inte skulle dricka så mycket sprit innan du postar? :D Att du eller någon annan talar om för andra hur stort behova de har av att dikesrensa är den sanna sovjetmentaliteten. Myndigheterna räknar ut hur många hektar som behvoer röjas och meter diken som måste röjas, och så får man ett röjningsberg eller rensningsberg. Känner du igen det? :D

Behovet beror bla på kostnaden, att detta skall vara så svårt att fatta?

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

skogshasse  
#180026
Mangan skrev:
viktor57 skrev:Eller du förespråkar den gamla Sovjetandan i mentalitet???


Hörru Viktor, du kanske inte skulle dricka så mycket sprit innan du postar? :D Att du eller någon annan talar om för andra hur stort behova de har av att dikesrensa är den sanna sovjetmentaliteten. Myndigheterna räknar ut hur många hektar som behvoer röjas och meter diken som måste röjas, och så får man ett röjningsberg eller rensningsberg. Känner du igen det? :D

Behovet beror bla på kostnaden, att detta skall vara så svårt att fatta?

hej mangan en sak är klar och det är att behovet är en sak kostnaden är en annan sak så vem har druckit sprit av er två

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).