Motorsåg och handhållet

Kedjeval husqvarna 550xp

66 inlägg 35026 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeval husqvarna 550xp

värmSkog  
#179715 Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på nån bra kedja till husqvarna 550xp.
Jag tror att det som sitter på idag är en h30 kedja 13" svärd det var det som satt på när jag köpte sågen. Tycker ni kanske att jag ska fortsätta köra med detta?

Mvh/ Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

cruisern  
#179867 När jag köpte min Hva 550 så frågade jag min åf vilken kedjetyp han säljer till sina proffskunder (bl.a Holmen Paper). Han sa att det i de allra flesta fallen är pixelkedjor, dvs den du har H30.

Jag tycker du skall prova dig fram vilket som passar dig och din avverkning bäst. Själv kör jag både H30 på originalsvärd samt med Oregons 21BPX på deras 15" svärd. Har också LPX kedja men har inte testat ännu. Jag avverkar dock inte så mycket att jag noterat någon signifikant skillnad mellan de olika kedjetyperna. Viktigast är att ha väl slipade kedjor.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

SawTroll  
#179894 Jeg er mye mer fornøyd med 21LP/LPX (H21) på 346xp, enn med H30/95VP eller H25/21BP/BPX.
Jeg liker også 25RSC godt, men det er ikke riktig like bra som 21LP/LPX.

Kjører for det meste med 16" .058 (1.5mm) - liker ikke balansen med 13".

Om du vil kjøre (hel)meisel på et Pixel sverd, så går det som regel bra med 20LPX (H23).

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179895 Kör också mest med 21LP/LPX på 346 numera. Går snabbare vid fällning/kapning än 95VP och tillräckligt mjukt vid kvistning.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

SawTroll  
#179899
th skrev:Kör också mest med 21LP/LPX på 346 numera. Går snabbare vid fällning/kapning än 95VP och tillräckligt mjukt vid kvistning.


Helt enig! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

cruisern  
#179902 Då skall jag testa med LPX kedjan. Till BPX använder jag Hva H25 filmall. Kan jag använda den även till LPX?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

värmSkog  
#179907 Det låter intresant med 21LP/LPX. Finns kedjan i både 1,3 och en 1,5?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Phantom  
#179908 Den finns i 1,5.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

SawTroll  
#179929
värmSkog skrev:Det låter intresant med 21LP/LPX. Finns kedjan i både 1,3 och en 1,5?


21LP/LPX (H21) er 1.5mm.

20LP/LPX (H23) er 1.3mm.

22LP/LPX er 1.6mm.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

SawTroll  
#179931
cruisern skrev:Då skall jag testa med LPX kedjan. Till BPX använder jag Hva H25 filmall. Kan jag använda den även till LPX?


Det er nok ikke samme mal. Anbefalt vinkel på LP/LPX er 25 grader, men jeg bruker for det meste 30. Anbefalt vinkel på H25 (21BP/BPX) er 30. Jeg bruker for øvrig ikke mal på tennene, bare på rytterene. Ryttermalen er mest sannsynligvis den samme.

På den annen side er det ikke noe problem å file med en annen vinkel enn "roller" malen er laget for - bare bruk filhåndtak med vinkelindikator. Det er ikke så nøye at vinklen er 100% nøyakttig, bare den er den samme på begge sider av kjedet.

Malen for H30/95VP er en annen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

värmSkog  
#179935 Har nu köpt en 20LPX kedja. Köpte även en 95vpX kedja som verkar lite anorlunda än 95vp
ska bli kul att testa

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Skoghansson  
#179939 Lycka till. Jag har bara bra erfarenheter av 95vpX!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179942 Förutom att eggvinkeln bör vara lite mindre på LP-kedjan så bör också stötvinkeln vara ca 15 grader mindre. Så det blir till att hålla filen lite lägre :grin: eller att prova med en 4,5 mm fil.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

SawTroll  
#179986
th skrev:Förutom att eggvinkeln bör vara lite mindre på LP-kedjan så bör också stötvinkeln vara ca 15 grader mindre. Så det blir till att hålla filen lite lägre :grin: eller att prova med en 4,5 mm fil.


4.8mm passer bra til LPX, BPX og VPX, men jeg skifter til 4.5 på slutten av tennene, når disse har blitt lavere.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180034
SawTroll skrev:
th skrev:Förutom att eggvinkeln bör vara lite mindre på LP-kedjan så bör också stötvinkeln vara ca 15 grader mindre. Så det blir till att hålla filen lite lägre :grin: eller att prova med en 4,5 mm fil.


4.8mm passer bra til LPX, BPX og VPX, men jeg skifter til 4.5 på slutten av tennene, når disse har blitt lavere.

Kan du se vad det är för kedjor som bilden visar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).