Gallring

Gallring i "rotsnurrbestånd"

26 inlägg 14751 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring i "rotsnurrbestånd"

sojoh  
#175880 Har ett tallbestånd som är från ca 1975. Gallrades 2003 och har nu en höjd på 14-16 m och grundyta 22-24. Men, det har börjar blåsa ner en del träd och många av dem ser ut att ha ett mycket begränsat rotsystem. Markförhållandena (grus och sten) bidrar väl också men jag misstänker att planternas kvalitet är en viktig faktor. Nästa gallring närmar sig och jag funderar om jag ska dra ut på det så att man inte släpper in för mycket vind. Om jag väntar 5 - 10 år du sträcker de väl ut sig på längden och blir extra känsliga för vind. Om jag gallrar tidigare så växer de väl mera på "bredden" och blir stadigare eller????? Vad göra?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

towes  
#175882 En vanlig metod att minimera stormskador i känslig skog är väl flera svagare gallringar? Är dålig på tall och dess rotutveckling, men för gran har det fungerat bra. Genom att inte tunna ut för kraftigt får vinden ej lika lätt fäste de första åren då beståndet stabiliserar sig (2-3 år). Kanske inte det mest ekonomiska på kort sikt men stående skog är ju mer värd än liggande...

Lämnar dock ordet vidare till andra mer garvade och "tall-vana" skogssjälar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

finskpinne  
#175891 Håller med towes. Finns ingen som har fått en mer stormfast skog genom att vänta med gallringen. Nyckeln till stormfast skog är nog flera men försiktiga gallringar, och att göra dom rätta trädvalen. Stor och frisk krona betyder oftast att rotsystemet är stort och friskt. Plocka bort svaga och undertryckta träd, dom kommer knappast att klara av att stå kvar till slutavverkningen så det är lika bra att hugga ner dom nu och åtminstone få massavedspris för dom istället för att dom blåser omkull och ruttnar ner. För blåser dom omkull senare så skapas en lucka och en dominoeffekt kan uppstå.

"Dubbeltoppar" brukar inte vara stormfasta så försök eliminera alla såna, dom brukar braka av där dom förgrenar sig.

Gör inte allt för smala vägar i beståndet. Rotben som har blivit påkörda och har skadats leder ofta till att trädet blåser omkull. Man kan ju lämna lite tätare intill kanter och vägar eftersom dom får tillräckligt med ljus från öppna platser.



I kantzonerna kan man dessutom försöka lämna lite extra många av stormfasta träd. Vargar brukar vara ganska stormfasta och man kan ju lämna lite såna i kantzonerna istället för att ta bort dom och skapa en stor lucka, då hjälper dom till att lyfta upp vinden över resten av beståndet.
Att gallra flera gånger med ett litet uttag är ju inte som sagt det mest ekonomiska på kort sikt, men det är ju dom stammar som står kvar till slutavverkningen som är dom viktiga och värdefulla

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175945 Jag ansluter i tidigare tankegångar.
I Finskpinnes förslag om att stärka kantzonerna lägger jag till följande;
Lämna även småträd i kanten som också bildar stopp för luften att sugas in i beståndet och dra med sig trädens kronor. (Storm är en stark sug från lågtrycket.)

Även småträd som inte ger lönsamhet eller nämnvärt konkurrerar om ljus och står inne i beståndet må sparas. Gran är bäst i detta avseende.

Grundproblemet är ju rotsnurren på rötterna. Jag vet inte vad det kan sluta med. Man önskar att rötter skall växa ut men jag vet inte.
Att rädda all lämplig självsådd med bättre rötter är något jag skulle söka efter i beståndet. Förskjuten slutavverkning skulle kunna bli följden med yngre träd och de bästa från tallbeståndet. Tall riskerar ju inte röta så "överhållning" kan vara tänkbar.

Jag har genom skogskurser intresserat mig för rotsnurr på gran upp till lite högre än julgran. Det har varit barrotsplantor som satts i "kuvert". D.v.s. borret är nedkört i marken och bara vickat mot plantören, sen har plantan tryckts ner med rottrådarna vikta uppåt. Inga rötter har bildats på sidan mot plantören.
Det finns ofta inte en rot utvuxen åt det hållet efter 7-10 år.
(Klicka för större bild!)

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

nalle34  
#175951 Har fungerat bra för mig i sådana bestånd att göra flera men svagare gallringar. (ger bättre stormfastighet) Viseligen ger det sämre rot netto men skogen står kvar vilket jag tycker är bättre!

Sen gäller det ju att inte ´glömma bort betåndet´ utan fullölja plan med svagare gallringar och med tättare inervaller. (kör med ca. tio års invervall i mellan gallringarna)

När du är inne på kanse tredje gallringen så har kronorna växt till sig så att skogen blivit ganska stormfast.

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Skogsforskare  
#179818 Om grundproblemet är rotsnurr pga att plantorna odlades fram i paperpot så finns nog inget att göra, tyvärr. Tall kan inte utveckla nya rötter ovanför dom gamla, vilket gran kan. Det gör att ju mer tallarna växer desto mer stryper rötterna sig själva. Detta går inte att åtgärda genom att gallra, eftersom det beror på felaktig rotutveckling i plantstadiet och tallens medfödda fysiologi.

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

sojoh  
#179833 Tack för alla synpunkter! Har fått en hel del att fundera över i synnerhet efter det senaste inlägget. Men det lutar nog åt att jag delar upp beståndet och avvaktar med gallring där det blåst ner mest. Sen kan man fundera över att det måste finnas mängder med rotsnurrbestånd i landet. Undrar vilka åtgärder som bolagen (som ju producerade plantorna) använder sig av??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179838 Gallring måste inte utföras, det är bara något industrin säger för att få billig massaved. I ett sådant bestånd skulle jag vara mycket försiktig med gallring, det är låggallring som gäller. Om du är självverksam finns ju också alternativet att endast ta upp stickvägar så att du kan sköta skogen och ta rätt på de träd som blåser omkull.

Man ska tänka på att gallring inte höjer den totala produktionen i ett bestånd, men den ger en tidig intäkt samtidigt som de kvarlämnade träden får en större diametertillväxt. Detta medför, i sin tur, högre timmerandel och bättre lönsamhet i framtiden (om skogen inte blåser omkull!).

Du verkar ju ha bra bonitet på din mark, vad är SI?

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

sojoh  
#179845 T21. 12 har med ganska stor variation. Grundytan från de bättre delarna. Det borde väl vara bättre att främja en diameter tillväxt än en längdtillväxt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179853 Ja diametertillväxt vill man ju få, men i sådant bestånd finns ju risk för att det blåser omkull. Längdtillväxten är samma oavsett om du gallrar eller ej.

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Skogsforskare  
#179855
OAS-forests skrev:Längdtillväxten är samma oavsett om du gallrar eller ej.


Ja nästan. Extremt hårda gallringar kan faktiskt sänka höjdtillväxten, samtidigt som diametertillväxten ökar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179862
Skogsforskare skrev:Extremt hårda gallringar kan faktiskt sänka höjdtillväxten, samtidigt som diametertillväxten ökar.

Ingen har talat om hård gallring i detta "rotnurrbestånd". Det torde öka risken avevärt för stormskador bland de kvarvarande träden men att ställa skärm kan förståss vara ett alternativ. De träd som sedan står kvar (inte blåser ner) kan sedan utvecklas till en fröträdställning för att på så vis skapa en ny generation som blir mer stormfast.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

kjetilroeste  
#179864 Hva med gjødsling?

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Skogsforskare  
#179878 Min kommentar gällde effekten av gallring rent generellt.

Gödsling kan ibland öka höjdtillväxten.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

kjetilroeste  
#179903
Skogsforskare skrev:Min kommentar gällde effekten av gallring rent generellt.

Gödsling kan ibland öka höjdtillväxten.


Men rotsystemet vil vel øke med økende barmasse?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).