Skördare

Flerträdshantering

31 inlägg 14470 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

221  
#179747 när man kör med flerträd så tar han ju första trädet o sen bara x träd man plockar så de borde ju inte ha nån betydelse? om man inte tar ett klent träd först o sen ett grovft. el har jag fattat fel?

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179753 Har alltid haft diverse avvikelser på flerträdade sortiment, med Logmax, på flera olika maskiner - både bränsle å massaved..

Beror på alltmöjligt - årstid, typ av skog, förarens körstil, typ av inmätning etc.

Men som regel får jag 10 - 20 % mer efter inmätning jmf med datorn, vid bränslesortiment.

De e helt enkelt omöjligt att med maskin mäta ett risigt, fult sortiment - det är ju ändå en gissning vid inmätningens fastvolymbedömning.....

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179754 Intressant var ju att Ko-matsu gick ut i annonser att dom hade en exakt mätning av flerträd i nya Maxi xplorer, men va tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

skogsjan695xl  
#179755 Det blir oftast vid bränsle sortiment det slår mest fel, i övrigt stämmer det rätt bra. Det ska ju ta diametern på det fösta trädet och addera det med resten sen.
Detta är väll Stanford som gjort dessa uträkningar hur det ska mätas och det är väll samma i alla maskiner.
Hade en teori att när vi hugger bränsle så klämmer ju inte knivarna åt fult för allt ris och får då en grövre diameter visning.
Men logmax som mäter med valsarna så klämmer dom åt på ett annat vis och därmed får "bättre" mätning som slår att det blir mer virke än datorn visar.

Bränsle sortimentet vägs in på industri och räknas om till volym, så är det här iaf.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

skogsjan695xl  
#179757
kalhygge skrev:Intressant var ju att Ko-matsu gick ut i annonser att dom hade en exakt mätning av flerträd i nya Maxi xplorer, men va tror ni?


Möjligt det är bättre på de nyaste, vi har inte den senaste 3,0 versionen av Maxi utan 2,2 eller nått sånt.

Mätning vid vanlig aptering stämmer för övrigt väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179758 Njaa, reklamen var väl när .4 just kommit ut - asså med gamla Xplorer.

Ja har nyligen fått en större uppgradering (minns ej om de va 2.3 el 3.0, men det va den som gjorde maskinen livsfarlig, asså att hon tappa styrningen..) å det mäter nog lika illa efter det, jmf mot skotarn..

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Mäki  
#179771 Ända sättet att mäta flerträd är att väga det med skotaren (krönt våg) som vi gör och det är direkt betalningsunderlag till både kund och entreprenör.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Pendelarm  
#179788 Jag märker inte så stor skilnad om det är flerträds hanterat eller ej, jag får "alltid/oftat" lite mera volym vid inmätningen.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

finskpinne  
#179807
Mäki skrev:Ända sättet att mäta flerträd är att väga det med skotaren (krönt våg) som vi gör och det är direkt betalningsunderlag till både kund och entreprenör.


Jag förstår inte över huvudtaget varför maskintillverkarna fortfarande sitter och lägger ner pengar och tid på att försöka utveckla skördarmätningen vid flerträd, det blir ju ändå aldrig så exakt så att man skulle ha någon nytta av det. Nej ni svenskar borde föreslå åt era uppdragsgivare att ta i bruk kranvågsmätningen som vi använder här i Finland. Den fungerar riktigt bra...

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Mäki  
#179824 Här i Finland håller skogsbolagen och åtminstone Ponsse på att utveckla ett system där skördaren räknar hur många stammar som blivit plockade med flerträd.
Sedan så vägs virket av skotaren och med dom uppgifterna så skall dom räkna ut medelstammen.
Taxan skall då börja gå efter medelstam som det gör i vanlig gallring.

Detta gör redan Timbermatic men det är tydligen inte godkänt ännu.
Hur är det med Komatsu räknar dom hur många stammar du tagit med flerträd?

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179832 Ja Komatsu räknar stam och räknar volym på samma sätt de andra tillverkarna.

Användarvisningsbild

Sv: Flerträdshantering

Fredrik Reuter  
#351652 Hej,
Startar upp denna tråd igen efter att vi diskuterat FT i JD / Timberjack Flerträdshantering ?? nyligen.

Fråga:

Valmet 890 skrev:Ja vad säger ni nu om flerträdshantering nu? Hör både dom som är för och emot, vissa väljer bort det på gallringsmaskiner och menar att det är liten produktionsökning med det så det inte är värt dom repkostnader och ståtid som blir.
Däremot tycker jag det blir vanligare på slutavverkare


Jag sticker ut hakan och säger att uppdragsgivarna, alltså skogsbolagen, idag räknar med att skördarna (i främst gallring) har flerträdshantering och därigenom sänker bortsättningen på grund av prestationshöjningen som flerträdshanteringen ger.

Vad tycker ni andra om detta?

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

rikard_e  
#351756 Tänker fråga en dum fråga, jag kan inte mycket om det här, men hur räknas diametern ut vid flerträdshantering?

räknar ni 10 cm i topp om ni har 2 stammar?

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351766 Den räknar dia på det första trädet som du tar sen räknar den med att dom andra är lika stora....

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Fredrik Reuter  
#351815 Hej,
Ja, jag ställer mig bakom Valmet 890.
Det är således viktigt att man flerträdshanterar rätt. Börjar man alltid med grövre träd så kommer man få en övervolym i datorn jämte vad som ligger på backen, börjar man ständigt med de små så får man undervolym i datorn. Ett tips brukar vara att försöka börja med mindre men också blanda.

Medelstammen som avverkningspriset ofta räknas ut efter påverkas av ovanstående, därför är det viktigare än man kanske tror.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).