Skogsmiljö och Trädlära

Tankar om skogsdikning

77 inlägg 49572 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179726 Börjat lite smått att gå över mina skogsdiken nu efter dessa massiva regn som drabbat oss. :geek:

Gjorde ett första ryck tidigt i våras, och upptäckte att en hel del är eftersatt.

Köpte fastigheten förra året.

Hade en kille från skogsstyrelsen här då, och han gav rådet att för hand rensa det mesta.

Har så gjort, och nu börjat ett andra ryck med kratta och en specialgjord räfsa. :P


Går faktiskt ganska smidigt, men mottager gärna lite tips samt funderingar på just skogsdiken. Specifikt eller rent allmänt.

Är fakstiskt ganska så trevlig sysselsättning när man ser hur det öppnar upp efter det att det stoppat.

Upptäckte dessutom hur pass mycket en gren eller annat stoppar upp flödet.. Så visst är det stor mening med att gå sina skogsdiken.

Hur ser ni på det?

M.v.h



   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

alias  
#179731 Varje decimeter man kan sänka vattenståndet på fuktiga marker ger säkerhetsmarginaler för att träden inte skall drabbas av vattenstress och försvagas så att barkborrar och andra sekundära skadegörare kan få fäste i bestånden.

Fördelen med handränsning är ju att man kan få ner vattennivån utan att behöva hugga upp en gata i beståndet, vilket oftast är ett måste om man ska ha dit en grävare.
Man slipper därmed både att ta upp en ny stormutsatt kant i skogen samtidigt som det inte blir något ökat ljusinsläpp som kan öka igenväxningstakten i diket efter rensningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179744 Min erfarenhet i det hela är den att oftast behövs det inte heller några större arbetsinsatser om man gör det till rutin med jämna mellanrum.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179774
viktor57 skrev:Min erfarenhet i det hela är den att oftast behövs det inte heller några större arbetsinsatser om man gör det till rutin med jämna mellanrum.


Hur mycket/långa diken pratar vi om?

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179777
Vedmaskin skrev:
viktor57 skrev:Min erfarenhet i det hela är den att oftast behövs det inte heller några större arbetsinsatser om man gör det till rutin med jämna mellanrum.


Hur mycket/långa diken pratar vi om?



Hej du!!

Tja vad kan där vara?!

Kanske i runda tal 1,5-2 km

Så några jättelängder är det inte.

Har iofs några som rasat igen tyvärr och som inte fungerar. Blir nästa projekt att fixa dom. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

skogshasse  
#179778 hej på er jag såg en fin maskin i land för skogsdikning som en person hade byggt själv den fanns söderut i sverige men minns inte riktigt var. är det någon mer som har läst det i tidningen land som kanske vet var maskinen finns

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179780 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=whmo62oDaqE[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179791
viktor57 skrev:
Vedmaskin skrev:
viktor57 skrev:Min erfarenhet i det hela är den att oftast behövs det inte heller några större arbetsinsatser om man gör det till rutin med jämna mellanrum.


Hur mycket/långa diken pratar vi om?



Hej du!!

Tja vad kan där vara?!

Kanske i runda tal 1,5-2 km

Så några jättelängder är det inte.

Har iofs några som rasat igen tyvärr och som inte fungerar. Blir nästa projekt att fixa dom. :???:


Det är ju som du säger. Om man kan hålla efter dikena med jämna mellanrum så tar det inte så lång tid.
Men är dom eftersatta så kan det ta en god stund. :???:

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179796 Och tyvärr är vissa att betrakta som raserade totalt :sad:

Var väl så med tidigare generationer att man ansåg det som mindre viktigt att sköta sina skogsdiken.

Får vi bära frukten av det hela nu.

Bara att kavla upp skjortearmarna. Motion förenat med nytta :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179797
Slurfi skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=whmo62oDaqE[/youtube]



Den maskinen var icke fel alls :smile:

Frågan är om det går att koppla ett litet grävaggregat till den.???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179798 Det borde ju gå, principen är ju samma.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179799
Slurfi skrev:Det borde ju gå, principen är ju samma.



Man tycker det. Iofs är kanske belastningen med ett grävaggregat lite större..


Men som du säger, principen är den samma..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

axwell  
#179803
viktor57 skrev:Man tycker det. Iofs är kanske belastningen med ett grävaggregat lite större..


Men som du säger, principen är den samma..


Tror inte att den veka stickan skulle hålla för påfrestningen, inte riktigt samma princip som med gripskopa.

Vid ytlig rensning går det här snabbare än med min minitraktorgrävare, däremot blir kvaliteten på jobbet lättare att styra med grävare.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179811 Jag tänkte att man hänger på ett komplett grävaggregat av lämplig storlek.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#179816 Skulle tro att det blir i klenaste laget ja.....

Men visst... Kan man kanske själv konstruera något liknade, gör man den helt enkelt lite grövre...

Själva utfrandet som Slurfi visade i sitt inlägg, tilltalar klart.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).