Traktorer och processorer

MF 135a och huggarvagn?

53 inlägg 25859 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 135a och huggarvagn?

Dave  
#17953 Jag funderar på att skaffa en huggarvagn av mindre modell. 6-7 ton ungefär. Ska klara timmerstockar utan problem men jag har inte behov av för stor vagn.
Jag har en MF 135a och jag undrar om den klarar att driva en kran eller behöver jag fundera på större traktor också?

Kommer förmodligen byta till större om några år men inte i nuläget. Någon annan som har 135a och vagn och kan dela med sig av erfarenheter?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17956 Har en 135 med vajerkran som sitter bultad i bakaxeln men den har vi bara vinschat fram träd med innan vi skaffade vinchs till huggarvagnen! Men vi har ju kört i skogen riktigt med 135:an med! vid stormen 69 så körde farsan ut 3000 m3fub med en 135:a och vajerkran, men det är inte den 135:an vi har nu!

Men jag tror man ska ha nån huggarvagn efter den :?

Avatar Fallback
jokin  
#17960 Nje 6-7 tons huggarvagn efter en 135a är för stort,gå upp till en 165a i så fall.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17967 Hur lång tid tar det att köra ut 3000 fubbar med en 135:a och vajerkran :?:

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17976
Valtra skrev:Har en 135 med vajerkran som sitter bultad i bakaxeln men den har vi bara vinschat fram träd med innan vi skaffade vinchs till huggarvagnen! Men vi har ju kört i skogen riktigt med 135:an med! vid stormen 69 så körde farsan ut 3000 m3fub med en 135:a och vajerkran, men det är inte den 135:an vi har nu!

Men jag tror man ska ha nån huggarvagn efter den :?


oj sa fel man ska nog INTE ha nån huggarvagn efter den menar jag!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17977
Mangan skrev:Hur lång tid tar det att köra ut 3000 fubbar med en 135:a och vajerkran :?:


Farsan och farfar högg upp och körde ut 3000 fub på 3 år då! men då hade vi ingen egen skogsväg så hade väldigt långt att köra minst 1 km varja lass ungefär.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18042 Allt beror ju på hur stor och tung kärran är och hur din terräng i skogen ser ut.

Jag har kört en del med min 550(som är lika stor som en 135:a) med våran gamla 5,5 tons kärra och hydraulkran.
Det gick bra så länge det var frost, men nu när vi har en 8 tons kellfri kommer jag bara köra den efter 3060.

Avatar Fallback
Dave  
#18050 Jag har som sagt tänkt att byta traktor inom dom närmsta åren med. Kommer väl lägga runt 60 tusen.
Funderar på volvo BM 650 eller liknande. Vad tycker ni man kan få för bra traktor för det priset?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18065 MF 565, 575 eller 590 är ju fina traktorer för runt 40-50000.

För 60+ lite till kanske du kan få en 675 eller 690.

Mycket finare traktorer än klumpen 650!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18235 Hej Dave.Välkommen till detta trevliga forum.Här kan du säkert få flera förslag på olika lämpliga traktormodeller.

Ferguson: glöm inte MF 699.Den tycker jag är en bra dragare.Som tex plöjartraktor o dyl. fungerar denna bra.Den nästan likvärdiga 698 borde också vara en bra dragare.
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18300
cpt.Kirk skrev:Hej Dave.Välkommen till detta trevliga forum.Här kan du säkert få flera förslag på olika lämpliga traktormodeller.

Ferguson: glöm inte MF 699.Den tycker jag är en bra dragare.Som tex plöjartraktor o dyl. fungerar denna bra.Den nästan likvärdiga 698 borde också vara en bra dragare.
MVH cpt.Kirk.


Visst är detta också fina traktorer men dom är aningen för långa för att ha i skogen tycker jag, var därför jag inte nämde dom :wink:

595 finns ju också, föregångaren till 698.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18313 Hej Ferguson.
Javisst är 699 ganska lång men den är bra dragare tycker jag.Att en traktor har lång hjubas är ju oftast bara en fördel ur stabilitetssynpunkt.Jag har inte provat MF 699 i skogen.På åkern funkar den bra.Kanske är vändradien i största laget.

Vi kom visst ifrån Daves fråga.Om MF 135 klarar en 6-7 tons huggarvagn.Spontant säger jag:Nej jag är tveksam.I lätt terräng med en duktig förare kan 135 fungera.Jag tycker att man bör ha en något större dragare.BM 650/700 ligger bra till i storlek men detta är inte mitt förstaval som skogstraktor.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Dave  
#18392 Ok. om jag ska köpa en bra Skogstraktor för 60 tusen(plus moms). Vad ska jag ha då? Fyrhjulsdrift får man väl knappt för det priset?

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18421
Dave skrev:Ok. om jag ska köpa en bra Skogstraktor för 60 tusen(plus moms). Vad ska jag ha då? Fyrhjulsdrift får man väl knappt för det priset?


jag skulle köpt en volvo bm 600 eller liknande... fast kolla efter innan om det inte finns någon 4wd.. brukar finnas någon lite billigare på www.blocket.se :)
Belaurus brukar bland annat inte vara så dyra i pris och ändå bra till skogen :D

Avatar Fallback
MF 165  
#18501 ja skille köpt en mf165 den får du för 15-20. å den e mö bättre än en för 90k.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).