Traktorn i skogen

Vinsch i fronten av traktorn.

23 inlägg 20814 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinsch i fronten av traktorn.

Hema  
#179370 Efter att ha kört runt med mitt ATV-ekipage o fastnat o haft mig. Är jag glad att jag har min vinsch där framme. Kanske borde det gått bättre 50% av gångerna om jag hade haft vinsch på vagnen och inte behövt baka in på de lite sämre ställena.

Så nu går jag i bytartankar och då byta till en mindre 4wd-traktor i stället (för att få högre markfrigång, samt större hjul), då jag har kuperat terräng. Fast minnet av hur stor nytta jag har haft av vinschen på ATVn får mig att fundera på om man inte då borde ha en på traktorn också? Dock är det ju väldigt sällan man ser ekipage på blocket som har vinsch i fronten på traktorn. På skotare borde det väl vara standardutrustning, kan en lekman som jag tycka. Då man inte bör ha tid/råd att fastna.

Min fråga till er är då, kör ni inte fast eller utnyttjar ni grannen? För att använda vinschen på kärran blir väl lite knasigt om man ska framåt? :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179382 Vinsch på kärra används för att dra fram virke till kranavstånd,vinsch fram på traktor var vanligare förr och även den användes för att dra fram virke men var väl oftast så kraftig så att man kunde ha lite draghjälp av den.
Skillnad på dagens traktorer är att de oftast saknar ram som var vanligt förr,kanske inte är så kul att stå med en delad traktor på skogen.
Man får lägga vägar så att man inte kör fast och sönder mark,mycket ris i körspår och helst vinterföre-

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179391 Nog tror jag en kraftig Warnwinch i fronten hade hjälpt att komma lös förutsatt att man får
fast den nånstans i lämpligt träd eller liknande men sannolikt blir det inte många timmar
på en sån.
Frågan är väl om inte de pengarna skulle bättre nyttjas med att förbättra vägarna som nämnts?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

hayabusa 08  
#179399 För ngr år sen hittade jag dessa bilder i Valtras bildbank på deras hemsida.

vinsh i fronten.jpg


Ser rätt trevligt ut men tillverkare på vinschen eller hur den fungerar har jag ingen aning om :smile:

frontvinsch.jpg

Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Hema  
#179407 hayabusa 08 vilka trevliga bilder du bjuder på :) =p~

Min mark är ganska eftersatt (enligt mig), så jag håller på o röjer upp de få småvägar som en gång har funnits i den mån det går. Dock lutar det ganska kraftigt på vissa ställen och det är där jag vill försäkra mig om att kunna fram. Men denna lösning var mycket tilltalande, jag som hade tänkt skaffa lunningsvinsch till 3-punkten. Sätter man den fram o fixar bra infästning, så blir ju traktorn mer flexibel. Ser dock inte så billigt ut. :-?

Ptja, nu har jag ju inte ens inköpt traktor.. (Har dock funnit några olika alt.) Funderingarna ligger som vanligt ljusår framför nutid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

vetinte  
#179444 Om du har luningwinch bak kan du göra som vi gjorde när vi körda offroud. Då hadde vi ju winch fram men hadde rullar under bilen så vi kunde dra wiren under bilen o bakåt. Har för mig att den lösningen fanns "orginal" på valpar. Din variant blir ju bara tvärtom. Har haft lite funderingar på det själv men aldrigt riktit behövt dra mig framåt så det har inte blivit av.

Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Hema  
#179486 Hehe nu hade jag inte tänkt att köra ner mig så hårt som man kan se på youtube att vissa har. :))
Kan det inte vara nog så jobbigt att dra wiren under traktorn när man väl fastnat? Men du kanske menade att den som har framförhållning drar under wiren traktorn före ett känt hinder utifall att man skulle fastna.. Smart! :-bd

Skulle det var fördelaktigt att ha en rulle ovanpå framaxeln (förutom rullen man har där bak under vinschen), så man inte riskerar att stegra traktorn? (kanske bara ett extremfall) ?

Dock såsom jag ser det, är det ju när man har kärra efter traktorn som man löper störst risk att inte komma upp för backen o då måste man ju ha vinschen fram iaf. Såvida man inte har superkompakt vinsch där bak som inte sätter käppar för vagn efter.. :-?
Alla tips, råd o tankar är uppskattade! :)
Senast redigerad av Hema lör 30 jun 2012, 00:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

molnia  
#179487 kanske har vi väldigt bra marker och fyllt ut där det tidigare varit surt. men under min uppväxt har jag fått hjälpa pappa med fastkörd traktor en handfull gånger. men ju större traktor han har bytt till sig desto mindre har han fastnat... David Brown 995 sedan Volvo bm 650 nu en Valmet 705.Men en stock bakom eller framför hjulet beroende på vart men vill och en kedja igenom fälgen och runt stocken klättrar traktorn över stocken. Sist vi satt fast försökte vi med den varianten men då ville den traktorn(bm 650) resa sig istället för att gå framåt. Drog då upp den med en skotare som var på grannmarken.
När jag ser tillbaka och försöka minnas så satt vi inte många ggr med 650ìn.

hm, jo när jag tänker efter så satt ju 650ín i några diken under snöröjning också, men i skogen gick det mkt bra. men det beror ju på markerna hur mycket man sitter fast.
men vid snöröjning och fastkörning blev alla gånger att dra med någon annan traktor. Man vill gärna dra i rätt riktning för att inte komma djupare i diket och är man beroende av vart träden står att fästa wire i så kan man få knepigt att komma upp då man inte drar i rätt riktning.

men kedjor på hjulen har högre prio än winsch i front.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179504 http://www.blocket.se/kalmar/Winch_4066 ... ca=1_8&w=3

Bild


Pris: 1 400:- Typ: Skogsmaskiner Mönsterås: Visa var
winch till traktor utväxling 33/1 axeldia.25mm trumma diam,75mm bredd trumma190mm
Mejla eller ring jari korhonen


SLÅ TILL !

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179505 http://www.blocket.se/stockholm/Seppson ... ca=1_8&w=3

Bild


Pris: 2 000:- Typ: Reservdelar Haninge: Visa var
,seppson winsch mekaniskt 12mm vajer, pris 2000kr, curre tele 0705212010

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179506 http://www.blocket.se/dalarna/Sepson_vi ... ca=1_8&w=3

Bild


Pris: 2 500:- Typ: Lantbruksmaskiner Hedemora: Visa var
Sepson 3-tons vinsch
Frontvinsch från militärtraktor
Data se bild

Svar endast via telefon:
0225-61014
070-6761014

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179507 http://www.blocket.se/vasternorrland/Wa ... ca=1_8&w=3

Bild


Pris: 4 500:- Typ: Övrigt Örnsköldsvik: Visa var
•Dragkraft: 8000 lbs. (3630 kgs.) på enkel lina.
•Motor: 12V 4.8 hp, Series Wound TM.
•Styrning: Fjärrkontroll, 12' (3.7m) kabel.
•Växellåda: 3-Stegs planetväxel.
•Utväxling: 216:1.
•Smörjning: Aeroshell #17.
•Koppling (frikoppling): Via spak.
•Broms: Automatisk kon broms.
•Trumdiameter / Längd: 2.5"/9.0" (6.4cm/23cm).
•Vikt: 74 lbs. (34 kgs.).
•Lina: 100', 5/16" diam. (30m, 8mm diam.).
•Linstyrning: Roller.
•Rekomenderat batteri: 650 CCA minimum för vinschning.
•Ytbehandling: Argent Grå Pulverlackad.
OBS!! den har fjärr styrning !lätt å smidigt.

pris 4500

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179508 http://www.blocket.se/lund/Winsch_spel_ ... ca=1_8&w=3

Bild


Pris: 6 250:- Typ: Släp Lund: Visa var
2 winschar med vardera 2000 m 6 mm-wire. Dessa drivs av en 6 cyl Chryslermotor
(Chrysler Valiant) och automatisk växellåda
Torqueflite (3 växlar + 1) Släpet väger 3,4 ton. Längd 4,85. Lite använt. Allt regleras från en påbyggd hytt med värmeaggregat.
5000 + moms.


En liten bonus på slutet, winch med Chrysler raksexa & automat!

Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Hema  
#179525 Tackar Slurfi :)
De första tre hade jag koll på, Sempsonen (den gröna) verkade bäst av de tre. Men så är de det där med att få till den mekaniska driften. Kanske kan sätta på någon elmotor/hydraulmotor?

Elvinsch kanske blir enklas/billigaste, såg rätt nice ut.

Bonusen kanske var bäst av allt, bara ställa på toppen av backen.

Enklast att stabilisera den traktor (som jag till slut fastnar för) vore det kanske enklast att finna valfritt lastarfäste passade till traktorn. Då borde man slutta oron att riskera att dra isär traktorn vid vinschning. Chryslervinschen ser inte ut att sluta för minsta lilla motstånd haha.

Den största frågan är väl hur denna lilla raritet kan få stå ute till försäljning utan att du har lagt vantar på den Slurfi? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179542 Jag är en GM-kille, det är förklaringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).