Logistik, Transport

Dela väg med skiftesgranne

20 inlägg 12788 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dela väg med skiftesgranne

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179279 Skiftesgrannen tillika jaktkompis/kompis vill förlänga min väg in på sitt. Vill ju inte skinna han på nåt sätt men vill ändå ha nån krona för det. Min väg är alldeles nybruten 1,8 km lång. Har för mig att man delar procentuellt om man delar på en väg med skiftesgrannar vid nybrytning men hur blir det i ett sånt här läge?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela väg med skiftesgranne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179280 Att han inte var med från början?
Påminn om att vägen kommer att bommas varje gång du åker hem därifrån.

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179283 Dela på nybrytningskostnaderna för den delen av vägen som ni båda använder, och så får han ta den delen bara han använder. Samma med underhållet. Skriv avtal.

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179286
Slurfi skrev:Att han inte var med från början?
Påminn om att vägen kommer att bommas varje gång du åker hem därifrån.


Han kom på att avverka i år och jag sålde min post ifjol.

Mangan skrev:Dela på nybrytningskostnaderna för den delen av vägen som ni båda använder, och så får han ta den delen bara han använder. Samma med underhållet. Skriv avtal.


Känns nog så gnidigt. Då lär det bli ett stort minus för han så det blir nog billigare skota flera km istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

haggloader  
#179287 Använd samma kostnadsfördelning som skogsvårdsstyrelsen rekommenderar och det kallas väl båtnad.

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179318 Ska kolla det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179334 Kan ni inte enas om hur många hektar av din respektive grannens skog som betjänas av den befintliga vägen, och utifrån denna siffra låta honom betala sin del av den vägen?
Nya vägen bygger han sedan själv. Allt på papper!

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179338 Hade ju kunnat vara nåt. Hittar då inget om båtnad som är begripligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

elis  
Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179390
roten skrev:Känns nog så gnidigt. Då lär det bli ett stort minus för han så det blir nog billigare skota flera km istället.


Ja, det är dyrt att bygga och underhålla väg. Vill han vara med får han väl betala sin del? Annars är det han som är gniden, tycker jag.

Skulle han "kommit på" att avverka om vägen inte fanns? Och i så fall, hur hade han gjort då?

Alternativt, ta bra betalt per m3fub han kör ut.

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

Botvig  
#179394 Vissa skogsbolag betalar per m3 och km för brukandet. Och återställer vägen.
Vill han utnyttja din väg sedan för framtida bruk,bör han ju betala en del för underhållet.

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

elis  
#179398 Har du talat med honom? Verkar som du radar upp fiktiva svar/problem.
Talade du med honom om bygget när du byggde vägen?
Kan du inte tala med "ditt" bolag eller det bolag som ska avverka, de kan ju vara intresserade av att räkna ut en så enkel sak som båtnadsområde och vägens värde. Då blir det en sorts opartisk bedömning.
Kanske finns någon annan skogsmänniska som båda har förtroende för som kan göra kalkylen.
När väl fakta finns, dvs hur mycket pengar talar ni om, då först kan frågan bli intressant.
När det kommit hit får du ta och bestämma dig, ska kompisen åka fritt, kraftigt subventionerat (av dig) eller ska han betala som du?

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179416 Det finns en annan väg upp men då ska han passera flera andra markägare. Den behöver rustas ordentligt bla grusas på och dikas. Är bara en traktorväg idag.

Jo vi har pratat tidigare om att han var ev intresserad att köpa in sig så småningom. Snackade idag med uppköparen och han skulle kolla med skogsvårdsstyrelsen och deras egen väggubbe hur vi ska lösa det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

elis  
#179513 Det låter ju bra, då blir det troligen en bra lösning för er båda utan att någon personligen påverkat den. Ser fram emot att höra hur det löser sig.

Avatar Fallback

Re: Dela väg med skiftesgranne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316617
roten skrev:Jo vi har pratat tidigare om att han var ev intresserad att köpa in sig så småningom. Snackade idag med uppköparen och han skulle kolla med skogsvårdsstyrelsen och deras egen väggubbe hur vi ska lösa det.


Ja, hur blev det här? Hur löstes det hela?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).