Motorsåg och handhållet

Picco kedja till STIHL MS 260

108 inlägg 53197 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#178177
Mange skrev:Du kan beställa precis vad som av dem, förutsatt att du vet vad du vill ha.

De har inga gjutna drev utan svarv o nitar.... I alla fall de jag köpt.

"Picco" har de inte, eftersom det bara är en benämning på en typ eller varumärke, inte en särskild delning. De har inte heller "pixel" drev...

1/4, 1/2, 3/4, .325, 3/8 delning har de i alla former. Jag har beställt upp till 14 kugg i 3/8.

Bild


Som du sikkert vet, så er "Picco" det samme som 3/8" lavprofil - og som jeg sa, så fortelles det at slike kan bestilles, selv om de ikke er nevnt på websiden.
Det er selvfølgelig mulig at det "opplaget" som ble laget er utsolgt, men det er bare en måte å finne ut det på.....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178194 Det är inte lätt o förklara ibland!

Hur gick det när du provade?

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178202 Olika modeller av kedjor sitter olika i dreven, även i samma delning.

Mindre storlek på drivlänk = större avstånd mellan drivlänkar. Detta trots att delning är samma. Det gör att olika form på drev passar olika bra med olika kedje modeller.

Ju mindre drivlänken är destu bredare bör topp på drev vara om det är öppet, i ringdrev så är det bredare avstånd mellan det hål drivlänken går i.

Att se hur de (kedja och drev) passar med varandra, ser man lättast genom hur de påverkar slitage och skador på kedjan. Drivlänkar och sidolänkar skvallrar ofta om hur det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178218 Första bilden visar ett öppet drev. Detta kan ställa till det om det är för tunt i topp.
Nästan alla såg svärd idag har drev i nosen. När dessa blir spetsiga ställer det till det ibland på vissa modeller av kedjor.
Skador på sidolänk och drivlänk uppstår ofta för drev är slitna, både i svärd och såg.
Att byta den ena av de tre hjälper inte, tvärtom oftast.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#178780 Har beställt den rekommenderade ringdrevsatsen nu till 390-sågen, vanligt 3/8" 7T. Kostar 599kr i Sverige och 16 pund i England... Så det blir England! Beställde också 8T-drevet till 260 i förhoppningen att det ska passa på trumman! :) Om det inte gör det får jag skicka det till någon 260-ägare. Utifrån mina efterforskningar ska det fungera! Men ibland har man otur när man tänker!

Tror 18" som jag planerade tidigare blir lite långt, så jag köper nog ett 16" Picco-svärd om drevet passar.

Det svärdet använder kedja med 60 länkar, tror jag. Min handlare hävdar att PS3 bara finns i 44 och 50, men det tror jag inte stämmer. Blir PMC i "värsta" fall! :)

/Pontus

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Homo abies  
#179042 Prova 18´ picco beställ ps 3 det ordnar dom på stihl norden (generalagenten) i stenkullen
och du kommer inte att ångra dig!

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Nonkan  
#179043
Pongu skrev:Det svärdet använder kedja med 60 länkar, tror jag. Min handlare hävdar att PS3 bara finns i 44 och 50, men det tror jag inte stämmer. Blir PMC i "värsta" fall! :)

/Pontus


Som färdig längd finns bara 44 och 50 DL, men om man beställer t.ex. 3616 000 0060 så tillverkar de en kedja på lagret i Sverige. Det brukar ta någon/några dagar extra beroende på arbetsbelastning.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#179102 Ah, bra!
Tack så mycket båda två! :)

/Pontus

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#180290 Har nu testat en omfilad Picco-klyvkedja, ett ganska slitet 16" Picco-svärd och Picco-ringdrev på en MS 390. Funkade helt OK, men det känns som att 390 trivs bäst med 1,6mm 3/8" ändå. På en lite lättare och rappare såg tror jag dock att det är ett klockrent alternativ till .325. Så jag behåller prylarna tills jag skaffar en 024/240/026/260! :D

/Pontus

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#180392
Nonkan skrev:
Pongu skrev:Det svärdet använder kedja med 60 länkar, tror jag. Min handlare hävdar att PS3 bara finns i 44 och 50, men det tror jag inte stämmer. Blir PMC i "värsta" fall! :)

/Pontus


Som färdig längd finns bara 44 och 50 DL, men om man beställer t.ex. 3616 000 0060 så tillverkar de en kedja på lagret i Sverige. Det brukar ta någon/några dagar extra beroende på arbetsbelastning.



Ja, det er ikke noe problem å bestille andre lengder enn standard, men litt tid tar det. :smile:

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#180398 Jo, det ska gå!
Men jag fick svärdet och kedjan "gratis" med min 064:a, så jag kunde provköra till kostnaden av bara ett drev! Dock är nog PS3 bättre än min hemfixade kedja! :D Till kvistning, trädbeskärning och precisionsarbete med en mindre såg skulle jag hellre välja Picco än .325, men min 390 trivdes bättre med vanlig 3/8" för det vanliga grovarbetet med ved, enstaka fällningar osv.

Med vänlig hälsning,
Pontus

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187822 Tar opp igjenn denne tråden her. Brukte picco ei stund (ett tag) og opplevde den som ei bra kjeda ei god stund av kjedans livslengde. Den skar fort (snabt) mjukt og var ei lett og fin skjæreutrustning som gav lite sagspon. Veldig god å jobba med.

Filte kjedet med 4,5 mm fil og resultatet blei bra så leng eg brukte den størelsen på fila, som me alle veit så lutar tanna slik at eg etter kvart måtte gå over på 4 mm fil. Da fekk eg ho ikkje til å skjæra skikkelig mangla suget som ho ellers hadde. Tennene kjennes skarpe og ryttarane filte eg ned etter kvart. Har ein teori på at tennene rett og slett blir så lave når kjeda begynner å nærme seg slutten at det kan være ein sammenheng der, kjem ikkje på noe bedre. Alt anna likt skal vel ei kjede skjære fortare når ho begynner å bli utfilt, men ifølge mi erfaring er det vanskelig å få til med picco, har aldri opplevd dette med BPX, det skjærer bra helt ut.

Bottom line er iverfall at eg pr dags dato bruker bpx, men har ikkje gitt opp picco. Men for at eg skal bruka det må eg nesten få det til å skjæra bra heile kjedas livslengde. Har faktisk fått tak i Oregon 91 vxl som er "søsterkjedet" til picco, trur eg iverfall. Ligner iverfall svært mykje på kvarandre, fekk ho her i går så har ikkje prøvd ho ennå, men i og med at tannkroppen er såpass lik picco så frykter eg samme problem her og skjærer bra så lenge ein filer med 4,5, vanskelig å få til å skjære siste 1/3 sån ca.

Noen som har noen teorier eller råd?

Avatar Fallback

Ny Picco kedja till STIHL MS 260

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214103 Det kommer en ny pico kjede fra Sthil 63 PS (uten 3 tallet).
Meiseltann uten sikkerhets lenke. Skal gi enda bedre skjære effekt spesielt i gran/tall.
Bedre ved innstikk

Best nummer 3617 000 0060 (Pico sverd 40 cm) 3003 000 6313
Drev 7 tenner 0000 642 1240

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

johan eriksson  
#214160 Den kedjan fanns tyvärr inte för beställning i Sverige häromdagen när jag var och pratade med min ÅF. Fick en testkedja av en bekant i Holland för ett tag sedan, har inte hunnit testa den än men den ser intressant ut.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214721 ja såg den nye kjeda i den norske stihl katalogen her om dagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).