Traktorer och processorer

MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

20 inlägg 24049 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

stegmaster  
#107733
MF 135 KUNGEN skrev:Hallå :smile: Ska beställa hydraulslangar nu från ohlssons i ellös så att jag får en tryck slang och en retur men är lite osäker på vad jag kan använda för redskap men ett tryck och ett retur uttag så skulle va snällt om ni kunde komma med lite exempel på vad jag kan använda för redskap :smile: :smile: Tack!!

Skogskraner, vedklyvar, radiostyring til vinch, sandspridare, andra redskap som drivs med hydraulikkmotor eller andra redskap som har egna ventilblokkar med "öppet senter" hydraulik.
Detta er åtminstone vad jag använder det til.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

JanneA  
#178954 Hej.
Har en 135 allmatic -76 med en farma 6 ton.
Det fungerar mkt bra efter att jag slipat ner vagnsdraget lite till hitschkroken och satt på en retur till hydraliken bak på traktorn. Oljeflödet räcker till vagnen och den lyfter tunga stockar.
Jag kör ca 70-80 kbm. ved per år och det lönar sig att investera i en sådan vagn.
Jag funderar på att lyfta av frontlastaren (men ändå inte tungstyrd med vagn efter)
för att testa hur lättstyrd den blir. Mf 135 är en utmärkt traktor att jobba i skog med där det är hyfsad terräng. Den är kort smidig, stark och tar sig fram bättre än många fyrhjulstraktorer. Den lämnar inte mkt. spår efter sig tack vare den låga vikten.
Mf 135 och Farma 3.8 är ett utmärkt ekipage i skogen. Men se till att det är torr mark innan ni ger er in.
JanneA
Gotland

Användarvisningsbild

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

loppan  
#178971 Allt är relativt.
En 135a med skogskärra har ju i det närmaste skotar kapacitet jämfört med en fyrhjuling,
till en bråkdel av priset.

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178987 Ännu billigare är ju en MF 35 med wirekran. :grin:
Men 135'an med hydraulkran är nog det mest optimala om man ser till ekonomi och effektivitet.

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

JanneA  
#219054 Hydraliken fungerar bra om man inte har för bråttom.
135 är bra i skogen om man har någorlunda jämn mark.
Jag har multipower på den och den går 50 km. vid full gas.
Men jag kör på ca. 1700 varm och då ger det ca. 40 km/h.
Eftersom jag har 18 km till skogen så är 135 perfekt.
Det finns också diffspärr på 135, 76-årsmodell.
Jag har monterat 12 volt winch i fronten på traktorn och en likadan på farma 6 tons kranvagnen. Det är ett oslagbart hjälpmedel för att få fram timret till kranen som räcker 3,8 meter.
Janne A

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).