Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bing förgasare

7 inlägg 16052 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bing förgasare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178955 Har plockat fram en veteranmoped ur förrådet, en Mustang mamba. Den har en zundappmotor med bingförgasare med ställbart munstycke. Har servat den och kört några turer. Den går fint vid 1/2-1/1 gas men tycker att den är lite seg vid 1/4 gas, nästan som att den bölar lite.

Får den för mycket eller för lite bensin? Minns ju att man kan justera trottelnålen för att förändra bränsleblandingen men hur ska jag justera den uppåt eller nedåt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bing förgasare

zeetorg  
#178957 Det är svårt att säga om den får för mycket eller för lite utan att provköra.

För att vara på den säkra sida så tycker jag att du först provar att gen den lite mer bränsle.
Höj nålen ett steg genom att flytta ner clipset mot spetsen.
Går den sämre då så får du prova att minska bränslet med att flytta nålen åt andra hållet istället.

Men först kan du ju kolla så att det inte sitter något skräp i något lågfartsmunstycke eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Bing förgasare

finskpinne  
#178959 Jag skulle också gissa på att den får för lite på lågvarv. Känns det som att den "tvekar" lite vid försiktigt gaspådrag så brukar det vara så att den får för lite på lägre registret. Som zeetorg sa så kan du ju prova höja nålen ett hack...

Användarvisningsbild

Re: Bing förgasare

totte  
#178963 Även för mopeder gäller att för lite bränsle är riskfyllt. Går det för snålt så blir den övehettad, risk att den skär, och i vilket fall så blir det större förslitning. Så börja med att ge mer och justera ner sen. Det är lite lirande att få det bra, höjer du nålen får den mer vid mindre gas men den kan då få lite för mycket vid fullt och då får du skruva in det ställbara munstycket en aning.

Kolla också så att inte utblås och ljuddämpare är igensotade, det gör mycket på effekten.

Användarvisningsbild

Re: Bing förgasare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178980 Efter att jag satte tillbaka luftfiltret så blev den bra igen. Troligen fick den för mycket luft.
Faktiskt kul med en mopedtur i sommarvärmen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bing förgasare

stegmaster  
#179015 Jag har en Bing 55 i magnesium på hyllan om du skulle villa ha lite mer fart på moppen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bing förgasare

viktor meck  
#179417 du kan ju inte köra utan luftfiltret :lol: blir ju helfel då. som totte sa. motorn kan gå för magert då och i värsta fall skära


kolla gärna in detta forumet: http://scooterdoctors.egetforum.se/

där är jag moderator och mekaniker :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).