Skogsvagn (Huggarvagnar)

vilken huggarvagn ???

33 inlägg 32600 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#178768 Hittat en mowi 8 tons med 300 kran årsmodel -06 för 85 000 i riktigt bra skick knapt synligt använd med fjärstyrd whinch ska tydligen gått 40 kubik ved på den om året o aldrig i skogen hämtat från väg bara låter billigt eller vad tycker ni som begriper er på det ??? nypris enligt säljaren på en liknande skulle ligga på 160 000 sa han

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Fredrik N  
#178781 Om allt stämmer som du skriver så KÖP. Är lite fundersam över vem det är som köper en sån vagn för att enbart köra på vägen?
Men det kanske finns en bra förklaring?

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#178873 Har en bekant som har en mowi 300 han tycker att den välter lite lätt säljaren pratade om att man kunde fylla däcken med vätska någon som har erfarenhet om det o vart man gör det och vad det kan tänkas kosta

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

nordtravare  
#178876
Simon.M skrev:Hittat en mowi 8 tons med 300 kran årsmodel -06 för 85 000 i riktigt bra skick knapt synligt använd med fjärstyrd whinch ska tydligen gått 40 kubik ved på den om året o aldrig i skogen hämtat från väg bara låter billigt eller vad tycker ni som begriper er på det ??? nypris enligt säljaren på en liknande skulle ligga på 160 000 sa han


Om prissiffrorna stämmer vilket är det första man kollar ,sedan ringer man och handlar ,sen släpper man allt och far och slutför affären .Annars gör någon annan det medan du funderar!!!!!

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#178877 Var förbi handlarn i torsdags o skulle kika på en ny vagn men då visade han denna vagnen som han precis fått in o inte hunnit anonsera ut. men den är reserverad till mig tills på måndag blir nog att jag tar den . ventilpaketet är monterat fram på grinden för den som har haft den har stått ute o kört kranen så får försöka förhandla till mig att dom monterar det på traktorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken huggarvagn ???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178888
Simon.M skrev:Har en bekant som har en mowi 300 han tycker att den välter lite lätt säljaren pratade om att man kunde fylla däcken med vätska någon som har erfarenhet om det o vart man gör det och vad det kan tänkas kosta

Glykol nämns i sammanhanget. Jag ska nog sätta det i min Patruuna 8+

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178899 Miljömässigt är det väl mer rätt med saltlake och det ska gummiverkstäder fixa.
Vatten och salt kan man blanda till önskad vikt per liter,en liter kan bli bra tung,så det är till att höra efter på gummiverkstaden vad de rekomenderar.

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Hema  
#178983 Ang. vätskefyllda däck. Måste man fylla helt eller kan man köra 40% vätska resten luft?
Samt vatten med lite hb borde väl funka :)

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178985 hb=?
skogsstjärnan eller.........
vet inte vad det rekomenderas för mängd och förhållande vätska-luft.

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Hema  
#179011 fulsprit :)

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

fidde66  
#180476 Annars har ju KTS bra priser har själv kollat på följande !
K.T.S Huggarvagn 10,0 ton, komplett inkl. 6,3 m-kran, lavettstödben, 2-spaksreglage, standardkran
117 800 exkl moms

K.T.S Drift med finska Sampo navmotor, med pump och tank för driften 71 100 exkl moms

3-spaksreglage, (4 st. spakar varav 2 st. 3-funktionsspakar, ”renhorn”); på detta sätt kan hela
kranen köras med 2 spakar. OBS! Först måste kranen vara utrustad med 2-spak 1 350 exkl moms

K.T.S Hydraulisk vinsch 9 850 exkl moms

Summa 200 100 exkl moms tycker det verkar prisvärt för kärra med driv på 2 hjul och eget hydraul paket för drift / kran. Dom är väl också svensk tillverkade !?

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

rolfhe  
#180535
Midgård skrev:
Simon.M skrev:Såg att det är kampanj på moheda hela juni 99 000 kr vad landade din på i pris med vinch och 2spak ??? Sen undrar jag om någon vet vad ordinarepris på vagnen är


Jag betalade 121500 + moms för Moheda 9 ton med 6,2m kran. Detta pris inkluderar det jag valde till dvs: Radiostyrd vinsch med drag/håll/släpp, Extra banke med stöttor, Förvaringslådor höger och vänster sida, 2-spak (ist.f flerspak), Bromslänk för grip, Bakrutekil för traktorn.

Priset inkluderar allt färdigt monterat på vagn resp traktor och vagnstyrning ansluten tlll traktorns ordinarie spak för hydraulik. Lantmännen hade, förutom kampanjpris på vagnen, även kanpanjpris på en del att extrautrustningen. Detta var hösten -11.

Ja de låter som ett kanonpris moheda är nog den bästa kran o vagn för dom pengarna!

Användarvisningsbild

Re: vilken huggarvagn ???

stegmaster  
#180538
fidde66 skrev: Dom är väl också svensk tillverkade !?


Nei, dom har tillverkats i Litauen sen 2001.



Själv har jag just köpt en Farmi 90 4067 (9t kärra med 6,7m kran)
(dessa tillverkas i Estland)
Köpte til Broms på 2 hjul, radio vinch och 2spak el, on/off sentral.
Kom på 130tkr +mva.(NOK)

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#180741 Blev mowi kärran för 85 000 hunnit köra ett par lass o verkar gå fint

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

foton  
#180742 Fylla vätska i däcken. Det finns spec. nipplar som man sätter på ventilen. Man blandar salt i vattnet. Jag fyllde bakdäcken på en MB-Trac det gick åt 50 kg. salt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).