Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek huggarvagn för en Valmet 305

11 inlägg 14595 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek huggarvagn för en Valmet 305

Peter W  
#178542 Läget är det att jag är i färd att uppgradera vagnsparken från en MF-35 med wirekran till lite modernare saker. I första steget har nu en Valmet 305 inköpts och nästa steg blir att skaffa en huggarvagn i passande storlek.

I första hand har jag tittat på svensktillverkat och är just nu ganska sugen att slå till på Lantmännens kampanjpris på en Moheda M91 vagn med K35 kran. Av försäljaren har jag även fått ett hyfsat pris på lillebror M71 med K20 kran och denna skulle egentligen räcka till för mina behov. Kampanjpriset på M91+K35 känns dock som att det är lite mer för pengarna. (Skiljer ca 17k på priset)

Det som ändå får mig att tveka lite är osäkerheten på om denna kran ev. är något överdimensionerad för min relativt lilla Valmet 305, man vill ju inte att kranen ska gå i ultrarapid och inte heller vill man behöva ligga på maxvarv. Har frågat runt lite och fått lite varierande svar.

Då jag inte har någon större erfarenhet av moderna huggarvagnar tänkte jag därför kasta ut frågan på detta forum där så mycket erfarenhet och kunskap finns samlad.

Vilken av alternativen passar bäst storleksmässigt, är Moheda M91+K35 rentav överdimensionerad för Valmet 305?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

molnia  
#178543 http://www.mohedasystem.se/produkter/kranar/moheda-k35

k35
Rek oljeflöde, l/min 25-35
Arbetstryck, bar 170



http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet305.htm
Valmet 305
Hydr. flow l/min 39
Max. power hp 53


Hur bred är traktorn med hjulen du har nu?
enligt tekniska fakta på M91 så är den 2m och 3 cm.

hur mycket vägtransporter har du? för i skogen tror jag du klarar den vagnen. Men det är på vägen det är tacksamt med mer hästkrafter till en större vagn.
Den större vagnen kan du lasta med förstånd och den lever längre.

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

hayabusa 08  
#178549 Kan inte annat än hålla med molnia om detta.
Såg på mohedas hemsida att den lilla kranen krävde nästan samma oljeflöde och då är ju fördelarna till den större kranen övervägande.

Jag tror inte att kranen kommer att gå i ultrarapid utan tvärtom vara väl avägd..

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178568 17 tusen i skillnad, är det inget att tveka på. Du får ju dubbla svängcylindrar, 1,1m längre kran,
400 hjul och en kraftigare kärra. Är dessa vagnar svensktillverkade? Jag tänkte det var efter-
följare till Källefallmodellerna.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

Peter W  
#178573 Bredden på traktorn med dom hjul som sitter på är just 203 cm så ekipaget blir ju väl anpassat så sett.
Vägtransporterna är begränsade till max 1,5 km så det ska inte heller vara något större problem.

I den instruktionsbok som kan laddas hem från http://www.mohedasystem.se så anges rekommenderad pumpkapacitet till 30-50 l/min vilket har varit en bidragande orsak till min osäkerhet. Eftersom dom själva angett två olika värden får jag väl försöka kontakta Moheda för svar på vilken siffra som är den korrekta.

Vid prisjämförelsen mellan vagnarna så har jag iofs lagt på både dubbla svängcylindrar och 400 hjul som extrautrustning på 7-tons vagnen.

Min uppfattning är att Moheda tillverkas i Sverige till skillnad mot Källefall som väl tillverkas i Litauen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

Midgård  
#178596 Min Valtra A82 har pumpkapaciteten 52 l/min. Jag har en M91 kärra med K35 kran efter den. Har normalt tomgångsvarv på traktorn vid krankörning.

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178611 Större vagn som lastas med vett kan nog försvaras.

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178639 Har en liten Valmet 305:a och skaffade en begagnad 8tons Mowi vagn med 2046 kran i höstas. Trodde den skulle kännas stor och klumpig efter traktorn men den är faktiskt helt perfekt.
Kör sällan mer än 1000rpm, men så har jag kanske inte så brått heller.. :-)

Sedan är det som de säger att de 54 hästarna får jobba hårt när man väl kommer ut till väg.

http://www.skogenskonung.com/index.php/gamla-inlaegg/106-vinterarbete-i-skogen

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

erikl  
#178719 Har en Valmet 365 med en 10t Nokka dubbelram (utan drivning på boggien). Fungerar utmärkt ihop. Enda gången som traktorn känns för lätt är när man kör rena timmerlass/vindfällen i uppförsbacke. Har en knix på ett nytt hygge som som det "alltid" tar stopp vid men det löser sig genom att lägga av fem stockar och lägga den största vinkelrätt mot lasset framme vid grinden för att öka trycket på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179003 Båda dom modellerna är gamla källefall modeller är jag ganska säker på. Mohedas minsta innan var 10 tonnaren med drift, odrivet var 12 tonnaren minst.. Tror nog du borde ta den större vagnen, men framförallt så råder jag dig att ta med en vinch på oavsett vilken storlek på vagn du tar

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn för en Valmet 305

halvproffs  
#179026 Har en 305 med Vreten 1000 med 6,5m kran, funkar utmärkt. Har haft mindre vagn o kran förr, vill inte byta tillbaks. Monterat 70/l pump på ptoaxeln o tank på vagn. Kedjor runt om på vintern, bra för tyngden också! Tänk på att pumpkapacitetenpå traktorn är vid 2250/rpm så det går sakta om du ligger vid ganska låga varv på motorn. Lastar efter markförhållande. Körde klenstam som ska flisas i våras och då var kranen guld värd.
Annars kan väl paralellförda kranar kräva mindre oljeflöde vara ett alt.
Går även att montera större originalpump på traktorn. Har för mig att den ger 49/l

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).