Sågtimmer

Trä håller minst lika länge som betong

20 inlägg 16394 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trä håller minst lika länge som betong

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35610 "En bro av trä håller minst lika länge som en betongbro, ungefär 80 år, den klarar tunga fordon lika bra som en betongbro men har avsevärt lägre byggkostnader"

Per Olof Seurling, Vägverket.

Från dagens nummer av Skog & Såg



   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35613 Ytterligare en parameter som höjer priset på vår råvara.

Skogen är Sveriges gröna guld.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35614 Jag som låg och grubblade över mina lån i natt, jag blir så glad när jag hör Jasis positiva tongångar. Mer, mer! :-)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#35615
Mangan skrev:Jag som låg och grubblade över mina lån i natt, jag blir så glad när jag hör Jasis positiva tongångar. Mer, mer! :-)

Instämmer i kören :D
Behöver något som muntrar upp när uppdragsgivarna har dystra prisprognoser angående råvaran.
Nu tror jag iofs en del av utspelen om priser är ett spel för gallerierna som vanligt.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35617 Det ligger i köparnas intresse att prata ner priset. Men det kommer att stiga, såg att Fortum börjar köpa biobränsle till sitt värmekraftverk i Birsta av Sveaskog.
Konkurrensen om vår råvara hårdnar.
Personligen tycker jag vi har för dåligt betalt för virket idag. Tänk vilken lång omloppstid det är.

Avatar Fallback
Huggis  
#37206
Jasi skrev:Det ligger i köparnas intresse att prata ner priset. Men det kommer att stiga, såg att Fortum börjar köpa biobränsle till sitt värmekraftverk i Birsta av Sveaskog.
Konkurrensen om vår råvara hårdnar.
Personligen tycker jag vi har för dåligt betalt för virket idag. Tänk vilken lång omloppstid det är.


Det är skitpriser i Sverige, där jag jobbade innan såldes virke till Lettland. Vi har nästan lägst virkespriser i EU.

Skamligt.

Användarvisningsbild

Re: Trä håller minst lika länge som betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37213
Mangan skrev:"En bro av trä håller minst lika länge som en betongbro, ungefär 80 år, den klarar tunga fordon lika bra som en betongbro men har avsevärt lägre byggkostnader"

Per Olof Seurling, Vägverket.

Från dagens nummer av Skog & Såg


Detta kan kanske gälla för midre broar men det är helt omöjligt att bygga längre broar av trä. Tror någon t.ex. att man skulle kunna bygga Högakustenbron, Årstabron, Öresundsbron eller Svinösundsbron av trä.

Uttalanden som detta får inte tas ur sitt sammanghang. Sedan måste vi komma ihåg att det förbrukas mycker trä till form vid byggande av betong. Viktigare för priset på sågat virke torde den allmänna byggkonjunkturen vara istället för effekten av att byta ut någon enstaka betongbro till trä.

Men jag hålla med om att en träbro är vacker och man blir glad då man ser den.

Avatar Fallback

Re: Trä håller minst lika länge som betong

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37224
OAS-forests skrev:
Mangan skrev:"En bro av trä håller minst lika länge som en betongbro, ungefär 80 år, den klarar tunga fordon lika bra som en betongbro men har avsevärt lägre byggkostnader"

Per Olof Seurling, Vägverket.

Från dagens nummer av Skog & Såg


Detta kan kanske gälla för midre broar men det är helt omöjligt att bygga längre broar av trä. Tror någon t.ex. att man skulle kunna bygga Högakustenbron, Årstabron, Öresundsbron eller Svinösundsbron av trä.

Uttalanden som detta får inte tas ur sitt sammanghang. Sedan måste vi komma ihåg att det förbrukas mycker trä till form vid byggande av betong. Viktigare för priset på sågat virke torde den allmänna byggkonjunkturen vara istället för effekten av att byta ut någon enstaka betongbro till trä.

Men jag hålla med om att en träbro är vacker och man blir glad då man ser den.


Lång och lång, läs senaste numret av Skog och virke sidan 18. Där bygger de 120 m bro av trä. Finns mycket om hus av trä i tidningen.

http://www.holmenskog.com/main.aspx?ID= ... 7097B3B9D6

Användarvisningsbild

Re: Trä håller minst lika länge som betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37232
Jasi skrev:Lång och lång, läs senaste numret av Skog och virke sidan 18. Där bygger de 120 m bro av trä. Finns mycket om hus av trä i tidningen.

http://www.holmenskog.com/main.aspx?ID= ... 7097B3B9D6

Intressanta articklar i den tidningen.

Det är framförallt "mindre boar" som kan vara aktuella att byggas av trä säger Per-Ove Sörling i artickeln, samt överbyggnaden på andra broar som renoveras. De skriver om en leverans till en 120 m lång bro. Dock står det inget om brofundamenten och pelarna vilka vanligtvis byggs av betong, troligen är det överbyggnaden som avses. Dock är 120 m är ingen speciellt lång bro, bara huvudspannet i högakustenbron är mer än 10 gånger längre.

Men det är ju en bra utveckling och jag ser att det finns leverantörer även i mina trakter som slagit sig in på denna bana. Mitt senaste försäljningskontrakt gick till Martinssons vilka har klart bättre betalningsförmåga än t.ex. Holmen och SCA vilka inte förädlar virket i samma omfattning.

Avatar Fallback

Re: Trä håller minst lika länge som betong

sködarförare  
#178637 finns virke som hållt sedan år 1143 betydligt längre än 80år

Användarvisningsbild

Re: Trä håller minst lika länge som betong

Camwood  
#178695 Dålig kvalitet av virke ruttnar/försvagas på några år :???: men virke av god kvalitet kan hålla i flera hundra år . Därför används trä så lite ! det kräver stora kunskaper om trä som material.

Avatar Fallback
Engelthon  
#178706
Jasi skrev:Det ligger i köparnas intresse att prata ner priset. Men det kommer att stiga, såg att Fortum börjar köpa biobränsle till sitt värmekraftverk i Birsta av Sveaskog.
Konkurrensen om vår råvara hårdnar.
Personligen tycker jag vi har för dåligt betalt för virket idag. Tänk vilken lång omloppstid det är.


Vad tycker du att priset på virket ska ligga på då?? Ge några förslag!

Avatar Fallback

Re: Trä håller minst lika länge som betong

Engelthon  
#178707
OAS-forests skrev:Mitt senaste försäljningskontrakt gick till Martinssons vilka har klart bättre betalningsförmåga än t.ex. Holmen och SCA vilka inte förädlar virket i samma omfattning.


Har Martinsson bra betalningsförmåga :shock:

Har du några belägg för det så skulle det vara intressant att se.

Användarvisningsbild

Re: Trä håller minst lika länge som betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178859 Den hösten (för fyra år sedan) sålde jag ett avverkningsuppdrag. Fick in tre anbud, och Martinssons fick köpa. Brutto betalade de 515 kr/m3f och tog 80 kr/m3f för huggning och skotning. Allt fungerade bra förutom att skotarföraren fick för sig att gena över grannens skifte utan tillåtelse så några tallplantor strök med.

Användarvisningsbild

Re: Trä håller minst lika länge som betong

loppan  
#178897 Det är samma skitsnack från skogsbolagen som vanligt att priserna är på väg ner för att få ner priserna.
Jag vill påstå att den närmaste framtiden ser mycket ljus ut för skogsbruket då efterfrågan på energi bara ökar.
Det är en grön oljekälla vi sitter på och så länge priset pressas underifrån så kommer höga priser bestå,sen får sågverken gnälla så mycket dom vill och massabruk kommer att stängas.

Tex. så kommer London att förbruka lika mycket pellets i sitt nybyggda värmeverk som hela sveriges års produktion.
Om man själv sätter sig och tittar på gamla avräkningar 5-10 år tilbaka så ser man att det på
längre tid skett en positiv prisutveckling.
Troligtvis så kommer det krav att alla eu länder ska ha en viss procent förnyelsebar energi och vinden räcker inte till så då återstår bara skogen.
Alla skriker efter grön energi och är ivrigt påhejade av politikerna.

Vi är helt enkelt på väg att få brist på energi i världen.

För övrigt så är träbroar mycket snyggare än betong,hoppas det blir fler av dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).