Motorsåg och handhållet

husqvarna 353

25 inlägg 12445 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 353

karlastrid007  
#178248 Jag köpte nyligen en sådan i väldigt bra skick. Har använd den en del och tänkte göra rent den grundligt. Tog bort kåpan, blåste med högtrycksluften inne för att blåsa bort all oljig flis samt att rengöra lamellerna noga. jag startade den precis innan rengöringen, men efter den 5 minuter långa rengöringen startar den inte. Jag har säkert dragit 200 gånger i det där förbaskade snöret. Jag har testat gnistan på tändstiften och det ser bra ut. Vad ska jag göra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

Blivande snickare  
#178253 Tanka?





Sorry, kunde inte låta bli... :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178271 Skulle gissa att du lyckats lossa eller skada en bränsleslang. Är stiftet fortfarande torrt efter dom där 200 rycken, så får den inte nån soppa.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178413 totte, ja stiftet blir blött, men det krävet några drag har jag märkt. Vad kan det då vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178414 Hmm, svårt att säga då. Det är rätt normalt att det tar ett antal drag för stiftet att bli blött, men det kan variera. Om du häller en tesked soppa på luftfiltret och rycker så bör den tända och hosta till i alla fall. Om den gör det så får den inte bensin nog och då gäller att kolla slangar, membran mm.

Tänder den inte då så är det nåt med tändningen, börja med att byta tändstiftet. Att man ser gnista när stiftet är ute är inte alltid en garanti för att det räcker för att tända.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178415 vadå, kan man hälla ner soppa i luftfiltret? Det låter för ett okunnigt öra som en superdålig ide?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178417 Det är en superbra idé för att ställa diagnos. Om en såg inte får bränsle så går den inte. Om man häller en liten slurk, knapp tesked på filtret så får den lite soppa temporärt och är tändningen då i ordning så hostar den till och går ofta nån sekund eller två. Om den inte ens puffar till så har man en trolig indikation på att det är nåt fel på tändningen. Det har jag använt rätt många gånger och nästan alla som sysslar med gamla sågar använder knepet.

Händer ibland också att man får ta till det för att få igång en såg som stått länge. Får man den att rusa till ordentligt så blir det fart på pumpen i förgasaren så den får upp soppa från tanken. Startade min Partner R19 på det sättet i förrgår, den var lite tjurig efter att ha stått ett bra tag.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178502 japp, jag skvätte lite soppa på luftfiltret, drog utan choke så startade den. Jag som trodde det vara att kasta en till synes oanvänd hqv 353a.

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178504 Jaha, se där, den går nu alltså. Men den bör nog få sig en omgång nya membran i förgasaren, och kolla över alla bränsleslangar och byt vid minsta misstanke om att de är dåliga. Åtminstone om den är tjurig varje gång den stått stilla ett tag.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178572 Det här med membran har jag aldrig förstått. Vad är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178578 Det finns två. Det ena pumpar fram bränsle, det är förbundet med vevhuset och tryckpulsena därifrån gör att det flexar fram och tillbaka och pumpar. Små utstansade klaffar i membranet verkar som ventiler.

Det andra doserar bränslet. Det sitter över bränslekammaren inuti förgasarn, dit bränslet pumpas av pumpmembranet. När sågen suger i sig soppa därifrån dras membranet in, öppnar en nålventil så det kan pumpas in mer, membranet spänns då ut och ventilen stänger och så håller det på så länge du kör.

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Nr 16 är pumpmembran och 17 doseringsmembran i sprängskissen.

När membranen blir gamla blir de styva och då funkar det inte som det skall, orkar inte pumpa ordentligt och det andra öppnar/stänger inte korrekt.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178585 hm, är det något man kan fixa själv? har aldrig lossat en förgasare och vet egentligen inte hur de funkar. Men jag är rätt smart och lär mig fort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178589 Jamen då är det dags att du lär dig det, det behöver man kunna om man skall köra lite äldre sågar. Det är rätt enkelt. Lossa förgasaren, brukar sitta med två skruvar, kan vara lite trångt och bändigt. Har aldrig skruvat i en 353 så jag vet inte hur det är där, men det brukar vara OK på Hq.

Sen sitter det ett lock på över respektive undersida förgasaren, sitter med 4 skruvar eller med en stor på ena sidan beroende på vad det för nån. Under hittar du membran och packningar. Notera att doseringsmembranet ibland (Tillotson) hakar i i en slits i en liten hävarm och får lirkas ut lite åt sidan, försiktigt där så inte hävarmen böjs. Sen är det bara att hålla mycket noga reda på i vilken ordning packningar och membran sitter, blir det fel ordning går den inte alls. Och om det är en med slits i hävarmen att det hakar i rätt.

Läge att göra rent ordentligt när du har den isär. Spraya igenom alla små kanaler med 5-56 eller nåt sånt. Inte tryckluft, vissa tål inte det, det är små backventiler som går åt pipan då. Tillotson HS kan du köra tryckluft på.

Packnings/membransatser finns att få tag på bara du vet förgasarens typnr, står stansat på den.

När du skruvar tillbaka förgasaren: Om det är ett litet hål i förgasarflänsen vid sidan om insuget så måste det lilla hålet i packningen sättas rätt, det är impulskanalen till pumpmenbranet, kolla att det är rent i det hålet också. Vissa sågar har en slang för det istället.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

Blivande snickare  
#178603 5-56 är det nåt liknande som CRC?

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

johan eriksson  
#178610 CRC är företaget som tillverkar 5-56
http://www.crc.se/csp/web/ProdDisp.csp? ... 8TaMXYaA--

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).