Små skogsmaskiner och övriga maskiner

tippig vimek

11 inlägg 6253 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tippig vimek

mrvimek  
#177872 nu till problemet köpte mig en vimek 620 06 me 362 kran o band på vagn men den är otroligt tippig de känns som stödben gör inge skillnad o så är de väldigt lätt i framvagn så ja unda om ja ska vikta ner maskin i alla däck så är alla 620 sådna ??



   TS
Avatar Fallback

Re: tippig vimek

ulfgustav  
#177890 Hej
Jag har föregångaren minimaster 101 men med samma kran, då man lastar så är stödbenen en förutsättning för i allafall de första griparna, det gäller även att det är hårt under stödbenen. Jag rekommenderar att man i börja inte tar max last i gripen utan börja med mindre knippen samt att köra mjuk och följsamt med så korta utligg som möjligt. Förra året så köpte jag band till vagnen och med dem på så blir vagnen mycket stabilare, dessutom så går det lättare.
Jag upplever inte framdelen som lätt och tippig, däremot så kan det kännas lite obehagligt innan man vet gränserna på axelpendlingen, där finns det stoppar men det kan kännas lite obehagligt då den går upp på 3 hjul

Avatar Fallback

Re: tippig vimek

mozart2011  
#178448 Min svärfar har en 101:a och jagtror han säger samma sak. Tar ett tag innan man vet gränsen på axelpendlingen.

Avatar Fallback

Re: tippig vimek

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178485 Fråga från en lekman: Vad är axelpendling?

Användarvisningsbild

Re: tippig vimek

Bax  
#178487 På en traktor är framaxeln (oftast) stel, och fäst mot traktorkroppen i en led i mitten.
Därav kan den pendla en viss vinkel åt respektive sida när du kör t.ex. över en sten.
På en Vimek 620 är bakaxeln upphängd på detta sätt.

Avatar Fallback

Re: tippig vimek

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178546
Bax skrev:På en traktor är framaxeln (oftast) stel, och fäst mot traktorkroppen i en led i mitten.
Därav kan den pendla en viss vinkel åt respektive sida när du kör t.ex. över en sten.
På en Vimek 620 är bakaxeln upphängd på detta sätt.


Tack. Pendlingen sker alltså horisontellt och inte vertikalt eller tvärtom? :???:

Användarvisningsbild

Re: tippig vimek

molnia  
#178547
lfq skrev:
Bax skrev:På en traktor är framaxeln (oftast) stel, och fäst mot traktorkroppen i en led i mitten.
Därav kan den pendla en viss vinkel åt respektive sida när du kör t.ex. över en sten.
På en Vimek 620 är bakaxeln upphängd på detta sätt.


Tack. Pendlingen sker alltså horisontellt och inte vertikalt eller tvärtom? :???:


viewtopic.php?f=9&t=13956&start=30
kolla i denna tråden, mina 2 sista animationer visar axelpendling på sista axeln på huggarvagn fast med trippeboggi..

Användarvisningsbild

Re: tippig vimek

totte  
#178551 Den pendlar vertikalt så att ett hjul går ner och det andra upp vid ojämnheter. Annars skulle du nästan ständigt ha ett hjul i luften på en traktor i alla fall som saknar fjädring.

100810_04.jpg

Avatar Fallback

Re: tippig vimek

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178557 Tack Molnia och Totte, verkligen pedagogiskt. Fiffigt med plastdunken!
Jag har förstått att det fungerar så när man kör över stenar men förstod inte att det är vad som kallas axelpendling. Jag trodde att det var något mer avancerat system.
Intressant tråd som Molnia visar till. Man får tydligen vara lite vaksam om man kombinerar axelpendling och band.

Användarvisningsbild

Re: tippig vimek

molnia  
#178558 :shock: oj Totte! Du var inte dålig på Animationer du! Jag överlåter nog det arbetet till dig hedanefter. :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: tippig vimek

totte  
#178577 Hehe, nä jag animerar så dåligt så jag rusade ner i garaget och byggde den för att kunna visa. :-B :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).