Gallring

Vilka träd ska man ta?

20 inlägg 16255 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka träd ska man ta?

Valmetmannen  
#178277 Var med farsan till skogs i vintras och vi gallrade ett bestånd lite djupare in, han pekade vilka träd som skulle ner och jag fällde och kvistade, men jag fattade aldrig riktigt vilka träd man ska fälla...

Så hur vet man vilka träd man ska ta? Har man en viss grovlek och hugger bort allt under det? Döda träd och liknande antar jag att man ska ta bort direkt, t.ex på praon i nian lärde jag mig att man ska kolla längst ner på trädet, och om det har små "fötter" eller vad man ska kalla det, som går ut längst med marken så har det rutten stam och ska bort.

Har även lärt mig att man ska gallra bort dom mindre träden om dom står för nära större och mer välmående träd, är detta också sant?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178282
Valmetmannen skrev:Har även lärt mig att man ska gallra bort dom mindre träden om dom står för nära större och mer välmående träd, är detta också sant?


Det är grundregeln och en bra början. Sen kan man behöva ta något större träd också om de står tätt i grupper.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178299 Det ena beståndet är inte det andra likt. Ju mer man gallrar så får man blick för det. Sedan är det ingen exakt vetenskap.

Tar man det ena trädet så sparar man vissa. Skulle man ta ett annat. Så kan man spara det man först tänkte ta ner.

Man ska eftersträva att ta ner skadade träd, krokiga, dubbelstammar m.m. Träd med grova grenar (vargar) är ingen kvalitetshöjare. Eftersom dom är större än övriga beståndet.

Det gäller om möjligt att få ett jämnt besånd. Är det en stor lucka. Då kan man spara defekta träd. Bara dom inte konkurerar med kvalitativt bättre träd.

Man kan spara klenare träd. Bara dom inte är undertryckta och kan hävda sig i konkurrensen.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178301 Man måste väl först bestämma sig för vad man vill?
Tex om man vill låta barrträden stå och ta bort lövträd plus de som stör de fina barrträden
så tänker man ju på det sättet.
Så det är väl vad du ska fråga markägaren om, vad vill han?

Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Skogsforskare  
#178304 Syftet med gallring är att undvika att träd självgallras, alltså dör naturligt utan att man hinner ta tillvara virket, att få grövre träd i slutavverkningen, och att tjäna pengar.

Exakt vilka träd du tar bort eller lämnar kvar spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att du lämnar tillräckligt många stammar per hektar.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

halvproffs  
#178314
Skogsforskare skrev:Syftet med gallring är att undvika att träd självgallras, alltså dör naturligt utan att man hinner ta tillvara virket, att få grövre träd i slutavverkningen, och att tjäna pengar.

Exakt vilka träd du tar bort eller lämnar kvar spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att du lämnar tillräckligt många stammar per hektar.


Nja, det jag har lärt mig är att det är viktigt att ta bort rätt träd som inte kan utvecklas på just den boniteten osv. Tex spara gran på tallmark eller tvärsom och nyttja växtpotenssialen max.

Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Skogsforskare  
#178329 Det viktigaste för att få hög produktion är att lämna tillräckligt många träd, totalt sett, och att låta dom växa klart. Om du slutavverkar vid lägsta tillåtna ålder för slutavverkning förlorar du ungefär 20% av produktionen. För att få max produktion måste du vänta ca 30 år till.

Trädslag spelar roll, men har mindre betydelse än omloppstidens längd.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178425 Intressant ämne, jag sammanfattar;

1 Lämna tillräckligt många träd för att utnyttja markens potential
2 Ge kvarlämnade träd utrymme -> undvik självgallring
3 Spara gran på bättre bonitet och tall på sämre bonitet
4 Ta bort lövträd om de hämmar barrträden
5 Ta bort skadade, dubbeltopp, grovkvistiga och krokiga träd
6 Ta bort mindre träd om de står nära större träd samt om de är undertryckta

Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Brickan  
#178428
Skogsforskare skrev:Om du slutavverkar vid lägsta tillåtna ålder för slutavverkning förlorar du ungefär 20% av produktionen. För att få max produktion måste du vänta ca 30 år till.
Är det också lönsamt att vänta 30 år till för att få max produktion eller kommer de sista procenten produktion så långsamt att det kan vara idé att börja om med nästa generation istället?

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178436 Jag hävdar att markägarens önskan kör över allt detta, om markägaren vill ha bara tall kvar
så är det så man ska gallra.

Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Skogsforskare  
#178450
Brickan skrev:Är det också lönsamt att vänta 30 år till för att få max produktion eller kommer de sista procenten produktion så långsamt att det kan vara idé att börja om med nästa generation istället?


Det beror på hur du värderar volymen. Volymtillväxten är fortfarande högre än boniteten ca 30 år till. Och avverkningskostnaden per kubikmeter sjunker när träden blir grövre, plus att för tall tillkommer värdeökni ng pga bättre kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178460 Angående om det är värt att hålla skog 30 år över lägsta slutavverkningstidpunkt. Jag skulle säga att det beror på vilket avkastningskrav man har på skogen.

Antag att boniteten är 3 m3sk/ha*år och att det vid 90 års ålder finns 200 m3sk/ha. Tillväxten är 2%/år -> 4 m3sk/ha*år. Detta är högre än boniteten men volymökningen är bara 2% och för varje år som går sjunker den procentuella volymökningen även om den kan vara relativt hög i m3 räknat.

För att tillvarata markens produktionsförmåga anser jag att planläggning för ett nytt bestånd ska ske då produktionen sjunker under 2%. Det bör sedan vara etablerat inom en 10-års period.

Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Skogsforskare  
#178466 Man kan inte räkna på enskilda bestånd utan måste ta hänsyn till hela innehavet. Sen beror det på hur man värderar det hela. Volymökningen är en del av det, men värdeökningen är större, bland annat därför att avverkningskostanden sjunker. Längre omloppstid betyder dessutom att den årliga hyggesarealen sjunker så man får totalt sett lägre föryngringskostnader.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

towes  
#178475 Du her fått många bra råd här. OAS sammanfattar t.ex. mycket i sina punkter. Men gallring kan innehålla väldigt mycket som ej rymms i en tråd. Om du är riktigt vetgirig så kan den nedan länkade skriften vara till stor nytta för dig hoppas jag. Där står det mesta av teorin du kan behöva.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... llring.pdf

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

elis  
#178482 Kanske är hög tid att börja kommunicera lite med farsgubben. Läser det som att ni var i egen skog och då vore det väl ett bra utgångsläge att veta hur han tänker och planerar. Den som kommer att få skörda frukten av ert arbete nu är ju du och dina ev syskon.
Läs Skogsstyrelsens material som du fått länk till. Ut i skogen igen men lämna sågen hemma, planera och snacka istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).