Skogsvagn (Huggarvagnar)

Olika typer av Trippelboggie

135 inlägg 84756 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178247
snubblaren skrev:Hur löste ponnse boggien på sin 10 hjuliga skotare?


Väldig enkelt och "ointeligent" om jag har förstått det rätt.
Sista axeln efter en normal boggie är stel monterad men upplyft några centimeter så att den inte har mark kontakt vid körning på skarpt underlag.

FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

snubblaren  
#178256 Någon som vet hur det funkar i praktiken för det är väl tanken att man ska sätta band på den?

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178289 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fm0wV8tC4Sw[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

snubblaren  
#178303 Ja på filmen verkar den ju gå rätt fint, men är det någon som provat det på riktigt?

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178380 hmm vad hade hänt om man hade haft sista stela axeln ledad likt en framaxel på en traktor?
hade det banden åkt av?
Som det är nu förlorar man ju boggins fördel att maskinen inte behöver luta så mkt vid hinder när man har en stel axel bakom...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178381 Jo du Molnia det vet vi inte, men du som kan rita bra kan ju göra en dator bild på hur det skulle se ut. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178382 åh nej! locka mig inte till något sånt! klockan är ju redan mycket... :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178383 🙏 ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178388 Är du vaken än Mäki?
Här kommer lite bilder...
trippelboggi nr 3 bild 1.JPG
trippelboggi nr 3 bild 2.JPG


jag har inte erfarenhet av band men känns som bandet kavlar av för att det blir fel lutning på sista hjulparet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

totte  
#178390 Hehe, så du kunde inte hålla dig, lika jäklig nattuggla som jag! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178391 he he :wink: ja men jag skulle bara "titta lite i programmet" :-$ .. hm jo men visst.... :-B

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178402 Jag hade gått och lagt mig i-) men det där blev jätte bra :-bd
Men det jag inte blir klok på med Ponsses system är att banden måste spännas något djävulsk när du kör över ett dike och bara mitten axeln går ned och dom andra är uppe. Så vida inte banden är töjbara eller att sista axeln kan fjädra framåt?
Sista axeln har mindre hjul än vad dom andra är.

10w.jpg

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178440 hm.. blir det verkligen längre sträcka för bandet när boggin rör sig? Den sträckan mitten boggin kommer ner kommer ju det främre hjulet upp och bakåt..? :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Hema  
#178444 Man blir ju nästan sugen att bygga med LEGO o se hur det blir :)

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178445
molnia skrev:hm.. blir det verkligen längre sträcka för bandet när boggin rör sig? Den sträckan mitten boggin kommer ner kommer ju det främre hjulet upp och bakåt..? :-?


Det är det jag inte blir klok på men om man kollar bilden som jag postade så ser man att bandet förs neråt men det är rakt i övre kant och när jag testade med ett måttband så kom jag till att det borde töjas för att funka, men vad vet jag 🤷‍♂️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).