Motorsåg och handhållet

Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

69 inlägg 30626 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178221
Risarvaren skrev:
MickeBM, med ett par hundra, menar du då dekompen?



Nej, för jobbet när den var inlämnad för felsökning och sen förgasarbyte.

Ev blir min till salu framöver, väntar på 560 med triobrake... :)
Och kanske låta lite tid passera för att låta HVA städa av lite barnsjukdomar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178224 OK,
blev då ca 1500 för felsökning samt ny förgasare.
Tror alltid att man gör bäst i att inte vara först med nya modeller av det mesta, låt andra prova sig igenom alla eventuella barnsjukdomar först.

Misstänker att din såg inte blir till salu riktigt ännu med andra ord, kunde vara intressant annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178225 Nånstans där ja. Kan snoka fram fakturan om du vill?
Absolut, 2 år nånstans bör vara vettigt.

Man vet aldrig, lite smått sugen på en 560. :)
Ja, tänkte att vi bor ju nästgårds.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178227 Enhörna - Strängnäs = inte värst långt.
PM:a om det är aktuellt med försäljning inom kort, din såg verkar ju gå som den ska.

2 år för barnsjukdomar <=> sugen på en 560...
Ny teknik är trots allt alltid kul, speciellt om det visar sig funka bra! :smile:

Dock så behöver jag en hyfsat kraftig såg relativt snart så det beror rätt mycket på när du kan tänka dig sälja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178275
Risarvaren skrev:Mange, vad gäller dekompen enligt din andra bild så förstår jag att man alternativt kan plugga (503 55 22-01) eller montera en manuell historia med art nr 503 71 53-01. Är det bara att riva bort hela räckan med småpryttlar som visas på första bilden?

Kanske det är ide att byta automatdekompen bums bara för att slippa eventuellt irriterande bekymmer längre fram om dessa är kända problemskapare? Om detta är problemet så blir bonus en billig såg.


Att bara slita bort och plugga decomp blir inget vidare om inte impuls kanalen likaså pluggas.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178288
Risarvaren skrev:OK,
blev då ca 1500 för felsökning samt ny förgasare.
.

Då blev den inte så billig .
En wallbro kostar ca 800 att ta in i från usa zaman brukar ligga runt 60 dollar=420kr
frakten ligger runt 5 dollar.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178295 USA-alternativet för reservdelar kan ju vara värt att prova om man vet var felet ligger!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178300 800 låter inte så billigt...

Det går nog o hitta billigare närmare. Ungefär hälften och betydligt enklare.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178305 Jag har inte sågen i min hand ännu, men jag tycker ju att 800 låter mycket billigare än 1300 (tvåhundringen var ju för BK:s felsökning!), om det går att hitta ännu billigare är ju läge att titta på om jag tar sågen med mig hem.
Alltid intressant med alternativa reservdelsleverantörer men man får inte glömma att alla återförsäljare runt om i landet behövs. De högre priserna finns anledningar till utan att de nödvändigtvis har mycket större marginaler för den skull. En Återförsäljare för vilken teknisk pryl det än må vara har krav på sig från Franchisegivaren:

- Reservdelstillgänglighet där lager kostar mycket pengar, fordonsbranchen kräver 90
% tillgänglighet)
- verkstadsmöjlighet med verktyg och utbildad personal mm

Servicegrad och leverans bums kostar pengar, vet man exakt vad man behöver och kan man vänta en vecka eller så då har man möjlighet att spara mycket pengar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178308 Ville bara tillägga att även jag gärna letar efter billigare alternativ om det är möjligt men jag kan inte motorsågsbranchen så väl... :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178336 Du har helt rätt. Återförsäljare och service är stor del av ett märke.
Er det en maskin som producerar pengar när den går så finns ingen anledning o ha den stilla i veckor.

Inte alla som har intresse och möjlighet att handla på internet.
De som har det borde inte begränsa sig till ett land.

Jag handlar ingenting i USA, det är för krångligt o dyrt i förhållande till vad man kan få tag i här i Europa eller i öst.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Hema  
#178357 Känns det inte bra, så vänta. Det kommer alltid upp andra alternativ. Jag fick tag på en 357:a -09 18" som funkar mycket bra, till det den är tänkt. Visst det går att kvista också, men mina armar har inte riktigt vant sig vid skogsarbete än :)

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178378 Hej Mange,

Var kan man hitta exempelvis förgasare och annat bra att ha i väst eller östeuropa till bra priser? Likadant med en manuell dekomp eller plugg samt eventuellt andra detaljer för ombyggnaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178488 Sågen är köpt :???: :grin: :???: och nu tänker jag försöka hitta en lämplig förgasare och även byta ut den automatiska dekompen (om inte annat så för att mota Olle i grind vad gäller framtida problem).
Ska snarast plocka bort befintlig förgasare, som enligt vad jag luskat ut här med er hjälp samt på diverse forum i USA och UK, borde vara en Walbro som just på denna modell och årsmodell (s/n 05 4500...). Verkar som om Walbro (eller HVA) hade problem med denna just denna period. Väldigt många vittnar om att byte till en Zaman brukar lösa problemet med att den tjuvstannar.
Den som lever får se.

Mange skrev tidigare:
Att bara slita bort och plugga decomp blir inget vidare om inte impuls kanalen likaså pluggas.

Betyder det att detta hål då bara pluggas med vad man hittar med samma gänga eller vet någon vilket artikelnummer man skall använda för detta?
Pluggen att ersätta autodekompen med verkar heta 503 55 22-01.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178491 Hittade följande Zama-förgasare på Ebay:

http://www.ebay.com/itm/ZAMA-C3-EL42-carburetor-HUSQVARNA-357-359-357xp-359xp-W-MOUNTING-GASKET-NEW-OEM-/120806330956?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c209e524c

Priset är $58,94 + pack och porto 14,99 (7-11 dagars leverans), alternativt 36,99 för att komma ner till 4-6 arbetsdagars leverans.

Totalt pris $74 (~520 kr) eller $96 (~670 kr) beroende på önskad leveranstid verkar rätt OK.
Finns det någon som vet om en sådan här manick kan passa på min såg?

/Micke

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).