Motorsåg och handhållet

Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

69 inlägg 30615 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

karlastrid007  
#178108 357:an har jag fått uppfattningen om att vara en av de absolut bästa. Jag har jonsered 2156, vilket är samma maskin, och den är fruktansvärt effektiv.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178115 De första var helkass, blev lite bättre sedan och sämre igen sen med autodecomp tjafset.
Sista åren har de gått bra efter vad jag fått se och erfara.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

karlastrid007  
#178139 Vad kostar det att byta ut automat kompen till en manuell?

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

masterchief  
#178150 Gänga ur den o sätta i en plugg kostar inte många kr...

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178191 Det är lite mer än så, men dock inte många kr..

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

karlastrid007  
#178193 mange, jag saknar en av dom där två brickorna i utblåset som sitter cylindern och ljuddämparen. Sen lilla av dem gick sönder när jag skulle öppna och kolla på cylindern. Är det något allvarligt?

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178197 Brickor?

På bilden ovan är det en luftledare (503 91 65-01) och en packning/distans.

Den lilla tar vibrationer o hjälper bultarna sitta kvar, den större leder kyl luft runt cylinder och är väldans bra att ha annars finns risk att luften inte kommer runt cylindern och den överhettas.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

karlastrid007  
#178200 Japp, den böjda som leder luften finns kvar men inte den andra. Faktum är att igår på vedbacken började det helt plötsligt låta mycket mer och st visade sig att ljuddämparen satt löst. Jag trodde jag skruvat åt muttrarna för löst men det här var en bättre förklaring. Får väl åka och köpa en sådan liten bricka för 500 kr eller vad den kostar :)

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178203 Jag brukar ersätta dem om de saknas med en utskuren Klingerit avgaspackning i samma tjocklek.
Då kan det röra sig utan att tappa spänning på bultarna.

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

totte  
#178207 Annars bör en avgaspackning knappast kosta så värst mycket, viktigt att ha den. Om skruvarna skramlar loss ideligen så har du snart inga gängor kvar i skruvhålen.

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178209 Den luftledaren som 357 har fungerar som aluminium packning. Det skyddar cylinderns fäste tills den blir uppäten.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178210 Vilka årsmodeller har automatisk dekomp? Jag uppfattar det som att man trots allt bör använda dekompen när man kommer ihåg för att minska slitage både i arm och såg. Stämmer det?

Hur ser motsvarande skiss ut till manuella dekompen? För en novis vad gäller motorsågsmekande så är två skisser ganska instruktiva.

Packning 503 96 66-01, om den är otät, vad blir effekten? Kan den påverka gången hos sågen eller blir det något läckage av något slag (olja, oljud eller liknande)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178216 Tror det var 04 och 05.

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178217
Risarvaren skrev:Packning 503 96 66-01, om den är otät, vad blir effekten? Kan den påverka gången hos sågen eller blir det något läckage av något slag (olja, oljud eller liknande)?


Oljud och vibrationer blir det. Skador på öra och såg som följd.
Ljuddämpare och luftledare skadas först, sedan cylinderfäste.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178219 Hmmmm, såvitt jag kan förstå så borde då den verkstad som felsökt maskinen ha fel när de misstänker denna packning som boven till att den tjuvstannar! Den stannar dock kanske för gott efter att ha väsnats en tid.


Mange, vad gäller dekompen enligt din andra bild så förstår jag att man alternativt kan plugga (503 55 22-01) eller montera en manuell historia med art nr 503 71 53-01. Är det bara att riva bort hela räckan med småpryttlar som visas på första bilden?

Kanske det är ide att byta automatdekompen bums bara för att slippa eventuellt irriterande bekymmer längre fram om dessa är kända problemskapare? Om detta är problemet så blir bonus en billig såg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).