Motorsåg och handhållet

Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

69 inlägg 30613 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178078 Jag har hittat en 359XPG (-05) som jag kan få för 2500 pix, den har dock ett mystiskt fel som innebär att den tjuvstannar när den blivit varm. Den går tydligen att dra igång igen utan problem och kan då gå bra igen (olika länge) innan den stannar igen. Man drar då åter igång den och det fortsätter vidare på samma sätt. Sågen känns stark och som den skall ända tills den tjuvstannar.

En HVA-verkstad har bytt membranet i förgasaren samt ”packboxarna” (vet inte vad det sista kan vara), ägaren har bytt filter och stift. Resultatet är fortfarande det samma. Motorn är vidare provtryckt av verkstad och konstaterad vara OK vad gäller cylinder och kolv.

De misstänker nu packning mellan block och cylinder men detta är inte kollat eller bytt ännu. Kan detta vara en trolig orsak till denna typ av problem?

Ni på forumet som är experter på allehanda sågar och problem kanske kan ge en uppfattning om man vågar gå på och köpa sågen eller om det känns riskigt? Är detta något som är vanligt på 357:an?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Kjell S  
#178079 Bränsletillförseln...?

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178080 Bränsletillförseln har slagit mig men detta skall vara kollat av verkstaden, dvs från tank till förgasare, membran i förgasare och slutligen någon typ av "packboxar"...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178082 Hade precis detta fel på min 357:a.
Renoverade förgasaren, pillade med slangar mm, men samma skit iaf.
Slutligen lämnade jag in den till HVA och dom felsökte och bytte förgasare.
Nu går den som tåget, fråga mig inte varför.
Tror min är av ungefär samma årgång, kanske är förgasaren förbättrad på senare modeller.

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178083 Såg just att du är från Enhörna...
Grabbarna på BK i Tälje som fick ordning på min.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178084 Bk Skog och trädgård? Dom verkar kunniga. Hur mycket gick reparationen på? Påverkar ju hur mycket man kan betala för sågen.
Är du annars nöjd med 357:an?

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

haqvor  
#178085 Jag hade liknande fel på min, de bytte den automatiska dekompressionsventilen till en manuell. Nu funkar den som den ska.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178086 Två bra förslag till var problemet kan sitta samt en gissning från tidigare HVA-verkstad. Vet någon vad det kan kosta att byta förgasare respektive dekompventil?

- Byte av förgasare (pris?)
- byte av dekompressionsventil (pris?)
- Tidigare HVA-verkstad gissade packning mellan cylinder och block, är detta ett troligt fel som ger problemen som beskrivs?

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

haqvor  
#178087 De bytte min på garanti så jag vet inte vad det kostar annars.

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178088 Precis. Ja, dom är bra där inne, iaf dom i verkstan.
Hm, ett par hundra tror jag, förgasaren ca 1.300:-.
Absolut, bra såg med skaplig kräm i. Beror på användningsområde?
Jag har min till lite grövre fällning/vedsågning. Inte jättekul att gå och kvista med, men funkar.

Ja, den kan också jävlas har jag hört.

Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178089 Oj, du hann i mellan...

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178090 Jag skall ha den till lite rotkapning och då borde den vara finfin tror jag. För kvistning så tänker jag mig en lättare såg att komplettera med.

MickeBM, med ett par hundra, menar du då dekompen?
Kan jag förhandla ner sågen några hundralappar så kan man till och med klara ett förgasarbyte inom säg 4 000 spänn, är det dekompen så blir kalkylen mycket bättre.

Verkar inte vara någon som tror på packning mellan cylinder och blocket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

haqvor  
#178092 Jag köpte min 357xpg med etech motor begagnad och privatkörd i fint skick hos en handlare för 4500:- så har du någon form av referens.

Avatar Fallback

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Risarvaren  
#178095 Tjenare haqvor,

tack för info. Jag vill nog att den skall hamna på ungefär samma pris inklusive reparation. Skall se vad det hamnar på om vi kommer överens.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Kjell S  
#178103 357:an är tydligen en akilleshäl hos hva... Min startar o går, men har grava problem med vibrationer.
Genomgången 4 ggr hos olika verkstäder o hva nekar fortfarande fel...

I den här klassen blir det något annat än hva i framtiden!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).