Skogsvagn (Huggarvagnar)

Avbrutna spakar till kranen

7 inlägg 4482 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avbrutna spakar till kranen

Sune_  
#176613 Vi har en gammal hydralkran (en orange 4 meters historia köpt någon gång i mitten på 80-talet) som flera infästningar till spakarna gått av. Själva spakarna är hela men höljet de sitter fastskruvade i ventilpaketet är i aluminium har succesivt spruckit för att tillslut gå sönder helt och hållet.
Den används nästan enbart till att gräva med när det ä mindre göromål det handlar om så än sålänge har ja kunnat flytta de resterande spakarna, men igår rök det ytterligare en så nu ligger ja en funktion back så att säga.

Är det nåt standardmått på de här pryttlarna?
Har prövat att sökt här, på google mm men inte funnit nåt.

Finner heller inget namn på själva kranen så tänkte ta några kort imorgon och lägga ut så kanske nån härinne vet vad den hetet och om det kan finnas reservdelar att få tag i.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Avbrutna spakar till kranen

Sune_  
#177824 Här kommer några bilder på kranen iaf, ifall någon kan identifiera vad den heter.


Bild


Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avbrutna spakar till kranen

stegmaster  
#177845 Något Italiensk er jag rett säker på det er, men det verkar ju finnas et upphav av märken som er nästan lika, så jag törs in gissa på nåt navn :???:
Dom er ju ofta en kombi av grävaggregat och kran.

Avatar Fallback

Re: Avbrutna spakar till kranen

Sune_  
#177874 Har sett två sådana på blocket vet ja, men det är flera år sen så mins inte vad faen dom hette.
Farsan köpte den i mitten på 80-talet så han minns inte, kvittot kan va vart som helst. Firman som sålde den är borta sen 15 år och han som ägde firman är död tror ja, återvändsgränd ;)

Man det kan säket stämma, får väl ta loss en spak med fäste och allt och knalla in till hydralfirman istan och fråga om det finns nåt som kan tänkas passa :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avbrutna spakar till kranen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177880 Det påminner om det grävaggregatet vi hade på jobbet innan. Kommer inte ihåg vad det hette.

De ringde som galningar när vi sålde det på Blocket.

Avatar Fallback

Re: Avbrutna spakar till kranen

Sune_  
#177900 Ja det är ju perfekt att ha till småjobb hemma på gården, är ju ingen proffsredskap men betydligt bättre än en spade :)

Fungerat bra också, utöver att ja packade om alla cylindrar för några år sedan har vi bara bytt 2-3 slangar genom åren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avbrutna spakar till kranen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177907 Var det inte något liknande som hette Tomson.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).