Motorsåg och handhållet

Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

96 inlägg 71074 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Norrlänningen  
#176808 Husqvarnan,
2,8KW - 4,9kg

Bild


http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ws/550-xp/



Stihl,
2,8KW - 5,2kg

Bild


http://www.stihl.se/katalog/produkt/114 ... S+261.html

Jag har känt på båda och rent spontant så kändes Husqvarnan väldigt väldigt skön att hålla i. Jag har inte startat eller sågat med någon av dem.
Den sågning jag gör är mer på hobby-basis, men jag har alltid köpt rejäla saker av proffskvalitet när jag ändå handlar. I slutändan brukar det löna sig bättre är iaf min erfarenhet.

Ni som testat dessa sågar, vad är era intryck?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

MG:s  
#176857 Båda sågarna är kanon men jag är Hva fan och hade valt 550:in. En del säger att Stihl har bättre kvalitet på grejorna men det är en smaksak.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

SawTroll  
#177280
MG:s skrev:Båda sågarna är kanon men jag är Hva fan och hade valt 550:in. En del säger att Stihl har bättre kvalitet på grejorna men det är en smaksak.


Bare en myte, og det er ikke så mange som sier det.

Mtp 550xp vs. MS261, så er 261 tyngre, og tyngdepunktet for langt fra massesentrum for bra håndtering - dessuten er det ofte rapportert at den er treg i accellerasjonen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

haqvor  
#177383 Jag har hört att Stihl generellt ska ha bättre vridmoment, ingen aning om det är sant.
När jag jämförde MS361 och HVA 357 så tyckte jag att Stihlsågen kändes betydligt klumpigare. Den större och bredare kroppen tilltalade inte mig och i slutändan så avgjorde vikten till Husqvarnans fördel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Kjell S  
#177408 Klart att handlarna säger att Stihl är bäst...
De har ju större avanser på dom -
- säkert bättre säljstöd med.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Wester  
#177413
Kjell S skrev:Klart att handlarna säger att Stihl är bäst...
De har ju större avanser på dom -
- säkert bättre säljstöd med.


Vilka belägg har du för att avansen är större på Stih?l
Utpriset till kund talar lite emot det.
Nonkan som brukar vara saklig och korrekt kanske kan belysa både
eventuell kvalitetsskillnad och marginaler på dessa märke.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177448 Var o en tror på sitt.

Bäst är att se sågarna individuellt oavsett märke.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

county  
#177453 du får danne deg din egen mening, men for min del så har jeg solgt min 261. da jeg synes 346 er en bedre sag

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Nonkan  
#177804
Kjell S skrev:Klart att handlarna säger att Stihl är bäst...
De har ju större avanser på dom -
- säkert bättre säljstöd med.



Ungefär samma avanser, alltså ganska dåliga.

Det man kan säga är väl att Stihl jobbar hårdare och är mer personligt. De riktar sig uteslutande mot fackhandeln och det är faktiskt ganska trevligt att vem man än pratar med på Stihl så vet de vem man är. Det verkar vara en helt annan stämning på hela företaget också, lite mer personligt och högt i tak.

Dessutom, har man en fråga till kundtjänst så löser de problemet, kanske inte direkt men då återkommer den man pratat med själv. Ringer man Husqvarna är det ett jäkla kopplande ända tills man hamnar hos någon som säger att den ska kolla på det, sen hör man inget mer. Det påbörjas en massa saker som sedan rinner ut i sanden (t.ex. satsningen på sociala medier, med inläggen här i forumet ang släppet av 550:n. Det var en del snack i början, men nu har det varit tyst från Husqvarnas håll ganska länge...)

Husqvarna är lite dubbelt också, det märks att de har flera säljkanaler (stormarknad) och som enskild fackhandels-åf är man ganska liten.

Aja, finns mycket att säga om hur det är att vara åf, men det är ju faktiskt fotbolls-EM nu :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Torparnicke  
#179472 Har nyligen köpt en 261. Visst är 550 mycket mer ergonomisk, men om du inte jobbar professionellt så klarar du dej fint med 261an, speciellt som den finns att köpa för 6400Kr hos vissa handlare, gäller den utan handtagsvärme. Jag har haft Husqvarna och ett par Jonsered, så 261 kändes först lite "udda" med sitt smala lågt placerade gashandtag, men efter en halvtimme var man van med det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179484
Torparnicke skrev:Har nyligen köpt en 261. Visst är 550 mycket mer ergonomisk, men om du inte jobbar professionellt så klarar du dej fint med 261an,


Ja mycke ska man få höra innan öronen ramlar av!! :lol: Ergonomin hjälper ju knappast nån ute i skogen om sågen är på verkstan pga dålig konstruktion & material? men det är klart har man tex 3 sågar så är det väl alltid nån av dom som funkar för dagen! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

SawTroll  
#179541
haqvor skrev:Jag har hört att Stihl generellt ska ha bättre vridmoment, ingen aning om det är sant.
När jag jämförde MS361 och HVA 357 så tyckte jag att Stihlsågen kändes betydligt klumpigare. Den större och bredare kroppen tilltalade inte mig och i slutändan så avgjorde vikten till Husqvarnans fördel.


MS361 er en nett sag i forhold til MS261, motorstørrelsen tatt i betraktning - og bare litt tyngre.

357xp er imidlertid tyngre enn MS361, ikke lettere. Vekt spesifikasjonene på 357xp og 359 er helt feil, og fra tiden før veivhuset ble forsterket (skjedde tidlig).

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184552 Nu har man provat en 550xp och tyvär husqvarna den brummar lite men var är effekten som ni skryter med den är inte ens bättre än 346 och mäter man på den så är den 5mm smalare men 2cm längre och vikt mässigt skiljer det inget.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

peter399  
#184717 Knaggen: Så ska det inte skilja ngt mellan 346 NE och 550 i effekt heller. Båda 3,8hk.
Däremot bör den vara ngt lättare. Det större avståndet mellan handtagen brukar uteslutande ses som positivt.Den drar mindre soppa, har Autotune och RevBoost. Jag tror inte man ska förvänta sig några extrema förbättringar. 346NE hade inte många år på nacken och ses/sågs av många som den bästa 50cc sågen på marknaden i konkurenns med PS5100/5105 och MS261. Man ska nog snarare se det som att man har gjort det bästa ännu lite bättre, förhoppningsvis. Skillnaden mellan Stihl 260 och 261 är mycket större men så var 260 en väldigt gammal konstruktion också. Helt annat att slå en 346a än en 260.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184742
peter399 skrev:Knaggen: Så ska det inte skilja ngt mellan 346 NE och 550 i effekt heller. Båda 3,8hk.
Däremot bör den vara ngt lättare. Det större avståndet mellan handtagen brukar uteslutande ses som positivt.Den drar mindre soppa, har Autotune och RevBoost. Jag tror inte man ska förvänta sig några extrema förbättringar. 346NE hade inte många år på nacken och ses/sågs av många som den bästa 50cc sågen på marknaden i konkurenns med PS5100/5105 och MS261. Man ska nog snarare se det som att man har gjort det bästa ännu lite bättre, förhoppningsvis. Skillnaden mellan Stihl 260 och 261 är mycket större men så var 260 en väldigt gammal konstruktion också. Helt annat att slå en 346a än en 260.

Tydligen så är det som det var med 346ne vissa exemplar av 550 går som tåget och vissa som skit och är det så så har dom stora problem med att hålla kvaliten på sågarna.
Fick titta på youtube och lyssna på dom sågarna som testades och dom verkade gå riktigt bra så då kan man fråga sig har Husqvarna manipulerat dom sågarna och skulle så vara fallet så har dom verkligen skitit i det blå skåpet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).