Skogsnyheter

Miljöaktivister, nej tack!

13 inlägg 4895 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljöaktivister, nej tack!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177561 Miljöaktivister blir aldrig nöjda med skogsbruket, förrän 100 % är i naturreservat.Bit för bit höjer de insatsen och synar skogsbruket.
http://www.lantbruk.com/debatt/kanske-d ... det-vi-gor
http://www.frihetsportalen.se/2012/06/p ... oristerna/
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

towes  
#177575 Moraeus uttrycker sig väl och sammanfattar vad många känner. Flertalet jag känner är balanserade och försöker se till båda målen, men att hela tiden höra att det aldrig duger är frustrerande.

Ett problem är väl att landets skogsägare inte har någon som talar för dem. Skogsindustrierna t.ex är ingen bra företrädare. Det känns som det saknas någon organisation som kan föra (små)skogsägarnas talan och som inte har intressen i industrin.

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Kjell S  
#177577 Smygförstatligande...

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister, nej tack!

zeetorg  
#177578 Instämmer med Towes inlägg till fullo!

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177629 "Towes" är en klok karl som vanligt!

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister, nej tack!

MNskog  
#177630
towes skrev:Moraeus uttrycker sig väl och sammanfattar vad många känner. Flertalet jag känner är balanserade och försöker se till båda målen, men att hela tiden höra att det aldrig duger är frustrerande.

Ett problem är väl att landets skogsägare inte har någon som talar för dem. Skogsindustrierna t.ex är ingen bra företrädare. Det känns som det saknas någon organisation som kan föra (små)skogsägarnas talan och som inte har intressen i industrin.


Typ "Skogsbruksföretagarna"

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177650 Jag vill inte ha någon som säger sig tala för mig!

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

towes  
#177719
Mangan skrev:Jag vill inte ha någon som säger sig tala för mig!


Nej, det hade jag i ärlighetens namn inte trott heller. Du verkar vara en man som både kan och vill tala för dig själv och du brukar göra det väl. Du är säkert heller inte ensam. Men alla är inte lika initierade eller har din förmåga att uttrycka sig. Och om du ringer t.ex DN och ber om en replik i debatten så lär du hänvisas till insändarsidan.

Problemet är att mijörörelsen är tämligen välorganiserad och när de skriker hörs varken du, jag eller andra enskilda i mediebruset. Av det jag hört och läst har jag sett väldigt lite av huvudparten i målet: Skogsägaren. Mest miljörörelsen följt av politiker, industri och en gnutta entreprenörer.

Jag säger inte att det är lätt, eller ens möjligt, att ena en skara spretande ägare med nästan lika många synsätt som de är till antal. Kanske har jag även missat någon befintlig organisation, men den är i så fall så tyst att den väl i princip inte finns...? 

Det jag ville var bara att väcka tanken när behovet blev synligt. För så tysta som "vi" är och så som debatten tippar över nu kanske någon beslutsfattare till slut ser milörörelsens 20%-krav som befogat.

(Samma tanke om något samlande organ har f.ö. slagit mig vid läsning i t.ex Vida-tråden. Ensam är inte alltid stark.)

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177722 Skog är en förnyelsebar och naturvänlig råvara och producerar vad vi behöver från vatten, luft och solljus och återbördar det till vatten och luft efter användningen. Skog är uthålligt. Skog har kapacitet att både förbättra miljön och skapa mer önskvärdheter. Dagens människor bygger upp en bättre skog för framtidens människor som kanske lever i en knappare värld. Skog är olika och rymmer mycket. Skogens affärsidè är grundläggande miljövänlig. Så se positivt på en utveckling av skogen!

Jag äger skog men skulle bli väldigt irriterad om någon kom och ville avsätta 20-30% % av min skog eller bostad för skyddsvärda ändamål, exempelvis en boplats för kriminella. Om jag däremot fick kunskap om och lärde känna och kom bra överens med en av dessa kriminella - då kanske jag skulle avsätta en sängplats frivilligt. Jag tror att man kommer längre med den metoden - kanske inte med flyktingpolitiken.
Men framför allt med skogen.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177727
towes skrev:
Mangan skrev:Jag vill inte ha någon som säger sig tala för mig!


Problemet är att mijörörelsen är tämligen välorganiserad och när de skriker hörs varken du, jag eller andra enskilda i mediebruset. Av det jag hört och läst har jag sett väldigt lite av huvudparten i målet: Skogsägaren. Mest miljörörelsen följt av politiker, industri och en gnutta entreprenörer.

Jag säger inte att det är lätt, eller ens möjligt, att ena en skara spretande ägare med nästan lika många synsätt som de är till antal. Kanske har jag även missat någon befintlig organisation, men den är i så fall så tyst att den väl i princip inte finns...? 

(Samma tanke om något samlande organ har f.ö. slagit mig vid läsning i t.ex Vida-tråden. Ensam är inte alltid stark.)


Delar det du skriver och kan bara ytterligare förstärka detta med att ska vi höras så måste man vara flera. Man gilla eller ogilla detta men historien, och verkligheten, visar gång på gång att det är endast tillsammans som man kan åstadkomma förändring.

Dessutom tror jag att vi privata skogsägare, som äger 50% av all skog, faktiskt har en sam gemensamt. Vi tror på att äganderätten ska betyda något i praktiken också. Om det vill jag tror att vi är i stort sett eniga. Kan inte det vara en bra grund för en intresseorganisation?
(Även om jag tycker LRF skulle stå för detta, de har ju till och med skogsbilaga i Land):wink:

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177733 Nackdelen med att sluta sig samman är att man då måste acceptera inskränkningar som är framförhandlade över huvudet på en. Se tex gnället på "fackpamparna" som inte företräder medlemmarna. Eller klagomålen på skogsägaföreningarna. Det kommer bli likadant, jag tror det är en naturlig utveckling att ju fler som organiserar sig,desto mer kompromissande kommer det att bli.

En annan aspekt är att att det är LÄTTARE för motparten att hantera en organisation en 100-tusentals enskilda individer. Det är ju därför stora arbetsgivare gärna ser att alla arbetare är anslutna till facket (helst samma) så slipper de förhandla lön med alla.

Kort sagt, jag ser stora nackdelar med den svenska modellen där varje person måste företrädas av någon annan, man tror inte på individens rättigheter.

Inser att jag låter som en redneck, men så illa är det inte! ;-)

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister, nej tack!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177735
Mangan skrev:Nackdelen med att sluta sig samman är att man då måste acceptera inskränkningar som är framförhandlade över huvudet på en. Se tex gnället på "fackpamparna" som inte företräder medlemmarna. Eller klagomålen på skogsägaföreningarna. Det kommer bli likadant, jag tror det är en naturlig utveckling att ju fler som organiserar sig,desto mer kompromissande kommer det att bli.

En annan aspekt är att att det är LÄTTARE för motparten att hantera en organisation en 100-tusentals enskilda individer. Det är ju därför stora arbetsgivare gärna ser att alla arbetare är anslutna till facket (helst samma) så slipper de förhandla lön med alla.

Kort sagt, jag ser stora nackdelar med den svenska modellen där varje person måste företrädas av någon annan, man tror inte på individens rättigheter.

Inser att jag låter som en redneck, men så illa är det inte! ;-)


Risken är väl om en stark "miljömupporganisation" inte får en stark motpart så kan dom driva igenom väldigt mycket dumma regler över våra huvud.
Svårt att få till en sån stark motpart om varje skogsägare skall tala för sig själv...

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister, nej tack!

mashun02  
#177744 Jag tror vi underskattar miljörörelsernas, är ganska många organisationer, och deras lobbyism.
Idag fattas många frågor i eu. Där är miljörörelserna än mer representerade och skogsbruket ett särintresse. Tyskland med fler skogsnationer på europeiska kontinenten har mycket liten del av BNP från skogen och skogen ska istället brukas för att möjliggöra friluftsliv.

Vad tror ni den enskilde eller de hundra alt tusentals enskilda skogsägarna har att säga till om där när de skall göra sin röst hörd gentemot 1000 miljörörelser med mycket cash att lobba med.

Föreningarna har gått från att vara för medlemmarna till att vara på bekostnad av medlemmarna i större utsträckning.

Jag är orolig inför framtiden, det är inte v en händelse alla artiklar om den hotade skogen kommer just nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).