Skogsvagn (Huggarvagnar)

vilken huggarvagn ???

33 inlägg 32605 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#172429 Hej funderar på att köpa mig en huggarvagn o har kikat runt lite på priser en farma 9 tons med 6 meters kran ligger på 110 000 med moms o en mowi 8 tons med 5.7 kran tror jag det var ligger på 175 000 bara ringt en firma så kanske går att hitta bättre priser. är det värt att lägga 65 000 mer på en mowi. finns en vagn med som heter multiforest någon som har erfarenhet av den ligger nånstans mitt imellan farma o mowi i pris tror jag. kommer inte köra särskilt mycket med vagnen men vill ha bra grejer som håller i många år. begagnat verkar inte vare en så bra affär mest sett gammal skit till riktigt höga priser :) lämna gärna förslag på andra vagnar o ungefärligt pris om ni kan



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Midgård  
#172430 Under hösten 2011 hade Lantmänen kampanj på Moheda huggarvagnar. Svenskbyggda vagnar och ingår i FTG-gruppen precis som Mowi. Köpte själv en Moheda 9 ton med 6,2 m kran. Kampanjpriset var 99.900 kr + moms. Jag valde till radiostyrd winsch och 2-spak plus lite annat. Har den efter en Valtra A82. Har inte kört så mycket än men hitills har allt fungera mycket bra. Hade nog kunnat dra större vagn efter traktorn men jag prioriterade smidighet framför maximal lastförmåga.
Om ditt behov inte är akut, håll kolla på olika kampanjer vilka kan innebära prisreduktioner på upp emot 25 %.

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#172439 Funderat lite på det med att man kanske kan komma över ett demo ex eller liknande 100 000 låter ju bra får goggla lite på dom är hösten lågsäsong på vagnar så man kanske hittar bra kampanjer då?

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

80-90  
#172507 kolla möre har själv en sån e väldigt nöjd

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#177594 Såg att det är kampanj på moheda hela juni 99 000 kr vad landade din på i pris med vinch och 2spak ??? Sen undrar jag om någon vet vad ordinarepris på vagnen är

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken huggarvagn ???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177595 Lakkapää har en kampanj nu på Patruuna, jag har en sån och den verkar helt okej.

Användarvisningsbild

Re: vilken huggarvagn ???

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177602 Har fått priser på Mowi och farma.

9 ton mowi 135 000
10 ton 152 000 tror det var med 5,7 kran på bägge

farma 9 ton 6,3 kran 115 000
10 ton 6,3 kran 125 000

Alla priser med vinsch och extra stöttor.

Har sett att Patu kesla har annonser där man annonserar ut vagn med drift från189 600 och vagn med kran från 125 800 Frågan är ju hur mycket extra man behöver på detta, vinssch extra stöttor, extra hydraulpump till den drivna mm.

Hur skall man tänka vid val av vagn? Vet inte riktigt hur jag skall göra, får nog åka runt och kolla lite i sommar / höst...

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

OlaE  
#177673 Tycker allt låter billigt, vet att när förra ägaren byggde ihop vår nuvarande Mohedavagn kostade enbart kranen ca 200 000 kr. :shock:

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Crisse  
#177679
OlaE skrev:Tycker allt låter billigt, vet att när förra ägaren byggde ihop vår nuvarande Mohedavagn kostade enbart kranen ca 200 000 kr. :shock:

Ska du ha en vettig kran så börjar priserna där, sen är the sky the limit :smile:
Men det spriger fort iväg, ett parker Iqan system ca 150k. Också tillkommer grip, rotator med länk.
Men visst det ät lite overkill för hobbybruk

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Midgård  
#177731
Simon.M skrev:Såg att det är kampanj på moheda hela juni 99 000 kr vad landade din på i pris med vinch och 2spak ??? Sen undrar jag om någon vet vad ordinarepris på vagnen är


Jag betalade 121500 + moms för Moheda 9 ton med 6,2m kran. Detta pris inkluderar det jag valde till dvs: Radiostyrd vinsch med drag/håll/släpp, Extra banke med stöttor, Förvaringslådor höger och vänster sida, 2-spak (ist.f flerspak), Bromslänk för grip, Bakrutekil för traktorn.

Priset inkluderar allt färdigt monterat på vagn resp traktor och vagnstyrning ansluten tlll traktorns ordinarie spak för hydraulik. Lantmännen hade, förutom kampanjpris på vagnen, även kanpanjpris på en del att extrautrustningen. Detta var hösten -11.

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Simon.M  
#177737 Ja det låter ju bra vad är bromslänk för grip för något. Får ringa lantmänen på fredag o höra vad dom säger om priset

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Midgård  
#177740
Simon.M skrev:Ja det låter ju bra vad är bromslänk för grip för något. Får ringa lantmänen på fredag o höra vad dom säger om priset


Jag är ingen expert på detta, men det finns länkar vilka kan monteras mellan rotator och grip, vilka bromsar gripens svängningar i såväl "långskepps" som "tvärskeppsled". Jag valde till en bromslänk för att bromsa gripsvängning i "tvärskeppsled". Detta efter rekommendationer på detta forum.

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

Magnuc  
#177939 Hej! Jag har också funderat på ett huggarvagn, närmare bestämt :
Kesla 9HD och 203T Kran.

Nu undrar jag vad det finns för jämförbara vagnar/kran i Kesla'ns prisklass och kvalite.
Och, för och nackdelar av er som har jobbat med några modeller.

Framför har jag en Valmet 655.

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

HÅkan N  
#177956
Magnuc skrev:Hej! Jag har också funderat på ett huggarvagn, närmare bestämt :
Kesla 9HD och 203T Kran.

Nu undrar jag vad det finns för jämförbara vagnar/kran i Kesla'ns prisklass och kvalite.
Och, för och nackdelar av er som har jobbat med några modeller.

Framför har jag en Valmet 655.



:wink: Bra val av traktor :grin:

Avatar Fallback

Re: vilken huggarvagn ???

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177967 Instämmer till 655an

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).