Skogsvagn (Huggarvagnar)

Olika typer av Trippelboggie

135 inlägg 84750 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#177332 Hittade denna på blocket;
Trippeboggi är inte vidare vanligt. Borde bli mer slitage på hjulaxlarna när man svänger stillasående. Undrar hur konstruktionen är på denna trippelboggi..? Sitter mittenhjulet i centrum av boggivaggans upphängning?
Hiab med Trippelboggie Liten .jpg

Hiab huggarvagn

# FMV 290 Kran

# 12 ton

# Trippelboggie

# Ramstyrning

http://www.blocket.se/varmland/Huggarva ... ?ca=18&w=3


Senast redigerad av molnia sön 17 jun 2012, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177363 finns det intresse kan jag nog fixa bättre bilder på vagnen då jag varit klasskompis till han som har vagnen

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#177366 om du kan få fram bild på trippelboggin hade det varit lärorikt, men det är inte ett måste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177381 Har en aning om att jag såg en annons eller artikel om trippel från Moheda för ett antal år sen,för kärran ser då ut som en Moheda.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Skogstomte  
#177384 Visst är det en Mohedavagn. :geek: Precis som bengt.a skriver så annonsersdes de ett tag.

Obekräftat men enligt maskinintresserade släktingar började detta med att man byggde en triangelboggi, liknande de som finns på kärror som går att köra i trappor. Vitsen var att boggin skulle slå över om man körde mot ett större hinder. Blev antagligen en bra smäll i ekipaget varje gång boggin slog över :-s

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177426 Det byggde ju en del på höjden också, fanns på ATV-kärror på 90-talet. Hellre 4st 500-hjul
än vanliga 400-hjul i trippelboggie.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177503 Tippar på att boggin ser ut som på en Terri. Är det inte 2 ledpunkter/sida är den ju värdelös.

MVH
Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177505 Innebär det att mitthjulet är stumt ?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

OlaE  
#177512 Det kan inte vara någon höjdare i skogen, måste ju vrida upp ganska bra i backen när man svänger och har 6 hjul i backen med lassets vikt ovanpå?

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Skogstomte  
#177513 @ Morgan Nordin: Ja, det är samma typ av boggi.

@ bengt.a: Nej, det sitter en lång boggi längst in och på den sitter ett hjul i ena änden och en vanlig boggi i andra änden. Ledpunkten på den stora boggin är förskjuten mot den lilla för att få samma tryck på alla tre hjulen. Från 6:20 ungefär i filmen är de bästa sekvenserna på Terris trippelboggi.


Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#177517 är det byggt såhär då?
Vet inte vart jag skulle placera axeln som fäster i vagnen, men närmre boggiparet än centrum av balken ska den väll sitta?
trippelboggi.JPG
Senast redigerad av molnia fre 08 jun 2012, 23:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177519 Fin skiss molnia,till och med jag förstår,stod lite still mellan öronen förut.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

axwell  
#177527
bengt.a skrev:Inlägg av bengt.a » 53 minuter sedan.
Fin skiss molnia,till och med jag förstår,stod lite still mellan öronen förut.

Samma här men "skiss" skulle jag inte våga kalla det.


Vilket ritprogram har du Molnia?
Försöker sedan ett par dagar via ett gratisprogram (DraftSight) återkomma till det jag en gång kunde på Autocad.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Skogstomte  
#177539
molnia skrev:är det byggt såhär då?
Vet inte vart jag skulle placera axeln som fäster i vagnen, men närmre boggiparet än centrum av balken ska den väll sitta?


Precis! Och placeringen blir ju som du ritat på 1/3 av avståndet mellan boggin och det "ensamma" hjulet om man vill ha samma tryck på alla hjulen.

Jättebra ritat! ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#177565
axwell skrev:Vilket ritprogram har du Molnia?
Försöker sedan ett par dagar via ett gratisprogram (DraftSight) återkomma till det jag en gång kunde på Autocad.


Oj tack allihopa!
Jag har fått genom högskolan en studentversion av Solid works. Det är ett 3D-cad program.
lärarna på möbelutbildningen tänkte väll att jag skulle rita lite möbler, men tji där fick dom :lol: ....Tja jo jag ritar ju mina möbler i det programmet också... 8)

(som någon vill se ett desto mer komplicerat arbeta att rita kan ni titta på sida 6 i "anpassa valmet705..." viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=75

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).