Skogsröjning

Självföryngrad rönn.

9 inlägg 5467 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Självföryngrad rönn.

Blivande snickare  
#177321 Tjenare govänner!

Var idag och kollade på ett skifte blandskog som är i behov av röjning. På skiftet finns en avdelning (0.5 hektar?) med självföryngrad rönn som är cirka 2 meter hög. Inblandat i det finns ett litet inslag av björk och bara en tall vad jag såg, allt står ganska tätt.
Hur ska man röja detta?
Spara björken där det finns eller ta bort den?
Lite rönn kommer jag oavsett att spara då det blir rätt fint snickeri virke av den. Men finns det annars nån marknad för rönn?
Resten av skiftet har jag ganska klart hur jag ska röja.

Tacksam för svar.
//snickarn.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Självföryngrad rönn.

axwell  
#177329
Blivande snickare skrev:Men finns det annars nån marknad för rönn?


Om älgen får nys om den här rönndungen så sätter han upp ett marknadsstånd och säljer entrébiljetter till sina kompisar.

Godare än tall, även barken smakar bra vintertid.

Bättre än tex björk som brännved.

Användarvisningsbild

Re: Självföryngrad rönn.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177353 tror inte det finns någon marknad för rönn förutom som axwell skrev, men när rönnen fortfarande är så pass låg så kommer nog älgen att ta sig dit och röjja skiftet åt dig :o

Användarvisningsbild

Re: Självföryngrad rönn.

towes  
#177357 Vet ej hur det är hos er men här är vuxen rönn ovanligt. Kanske efterfrågan påverkas just av det - det är inte lönt att fråga? 

Med tanke på att området är så litet så hade jag chansat och försökt klara rönnen, men då inte med en röjning redan nu. Tror som de ovan att älgen i så fall tackar och tar emot. Vänta till den är högre innan snåren görs framkomliga. (Jag jämför med egen filosofi vid björkröjning: 4-5 m hög är "älgsäker".)

Min anledning till resonemanget ovan är att jag gillar att testa det udda. 

Beroende på ägornas storlek kan detta lilla bestånd betyda mer eller mindre: På 10 ha spelar det kanske roll och då går man för något etablerat, på 200 ha har det ingen betydelse alls och då kan man testa. Vem vet vad som är populärt om flera decennier? Kanske just det udda?

En bild hade varit mycket trevlig.

Användarvisningsbild

Re: Självföryngrad rönn.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177358 Lyckas man bra med rönnen verkar man kunna tjäna pengar.
http://www.lantbruk.com/skog/han-erbjod ... norm3-ronn


Är det lätt att hägna området för att gynna lövet (och då kanske inte fokus på rönn)?


//.D

Avatar Fallback

Re: Självföryngrad rönn.

Blivande snickare  
#177375 Jag har turen att det är en relativt svag älgstam i området, inte ens tallen är betad #:-s .

towes: Ja du, vi är inne på samma linje, testa det udda :grin: . Hela området är kanske totalt cirka 3 hektar men som sagt så skulle jag vilja testa det udda.

Jahapp, jag väntar då tills att den växt till sig och röjer då vid ett senare tillfälle. Utan arbete blir jag ändå inte helt, finns ett område 4 meter höga björkar (tätt som en vägg) som ska skötas.

Sundhult: Ja det skulle vara att hägna in det men det är en ganska kraftig lutning just där som dom växer och stenigt.

Ska se om jag kan knäppa nån bild :) . Tack för era svar, de är till stor hjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självföryngrad rönn.

Skogstomte  
#177385 Kolla lite i trakterna runt dig. Här kommer det gärna upp rönn på de bättre boniteterna, men de blir sällan mer än 6 - 8 m höga sen dör de. Inte så stor mening att spara dem som huvudstammar i så fall.

Avatar Fallback

Re: Självföryngrad rönn.

Blivande snickare  
#177388 Det finns redan några vuxna rönnar på området, kanske 6-10 meter höga. Men jag ska följa med och se hur de klarar sig. Det är ju endå en tid tills de yngre behöver röjas så man får se :smile: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självföryngrad rönn.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177442 Vad tror ni om omloppstiden för rönn?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).