Skogsvagn (Huggarvagnar)

Häglingevagnen

22 inlägg 13566 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Häglingevagnen

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17704 Har någon erfarenhet av hur en sån här vagn kan funka i skogen..?
Känns som om att en vanlig boggie funkar precis lika bra...
Men det är bara min lilla åsikt.. :) http://www.haglingesg.se/content/view/33/40/



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Häglingevagnen

lassel  
#17715 Jag har ingen egen erfarenhet men kollat på den och tänkt:

-måste vara väldigt praktiskt ibland att köra fram hjulaxeln när man ska svänga snävt

-bra att de går att köra en åt gången fram eller bak

Men konstruktionen tror jag inte är bättre att ta sig fram där det är ojämt än en boggi men har säkert fördelar på plan mark där man ska komma fram smidigt. Ser lite klen ut bara, det gäller att ha skyddat i skogen och på bilderna ser hydralkolven väldigt lättskadad ut när mandrar fram mellan ris och stubbar.


Lasse

Avatar Fallback

Re: Häglingevagnen

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17719
lassel skrev:Jag har ingen egen erfarenhet men kollat på den och tänkt:

-måste vara väldigt praktiskt ibland att köra fram hjulaxeln när man ska svänga snävt


Där kan jag hålla med dig Lasse....Men att en enkelaxel skulle vara mer skonsam mot marken som dom propagerar för, är jag lite tveksam till..
Det ska till rejäla hjuldimensioner för att få samma marktryck som en boggie...och så borde en boggie ge mjukare gång i skogen...
Nåja...Det är ju alltid intressant med nya tankesätt.. :)

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17731 Han har iaf fin traktor och fin overall :)

Jag tror inte konceptet kan klå boggien men den går nog ok ändå.

Den enda fördelen enkelhjul har mot boggie är ju som sagt förut att den inte river utt något då du svänger.
Men när man ska över hinder rör ju kärran sig bara hälften så mycket med boggie mot enkelhjul.

Roligt med nostalgi annars 8)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17733 En annan sak som är bra då du har en liten 2wd traktor är ju att du kan "dra" hjulen över hinder.

Man stannar traktorn och drar mha hydraulkolven(om den nu orkar dvs)

Fanns ju varianter av vagnar till äldre skotare som hade hydrauliskt skjutbar boggie, men detta funkar ju bättre då det är individuellt.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17738
Ferguson skrev:
Fanns ju varianter av vagnar till äldre skotare som hade hydrauliskt skjutbar boggie, men detta funkar ju bättre då det är individuellt.


Om jag minns rätt så hade Drivax hydrauliskt skjutbar vagn..och Farma hade eller har skjutbar boggie på en av sina stora huggarvagnar..
Vet inte om det finns fler...
Jag lider lite lätt av teflon-minne...inget som fastnar.. :)

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17743 En enkelaxlad vagn välter mycket lättare än en boggie.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17747 Man såg ju på filmerna att att den vajade fram och tillbaka över stubbarna.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17753 Jo...Den vajade en hel del..
Välta vagn är ju roligt..Det händer alltid vid fullt lass och när det är mörkt..
Har man inte jobb..så skaffar man sig. :)

   TS
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17754 Jag tror ju inte att man har större framkomlighet med denna än en vanlig med boggie.
Och som någon mer påpekat, en boggie går ju mycket mjukare!
Verkar bara vara en massa extra hydraulik som kan köras sönder...

Men om det varit med boggie så kanske att det kunde ha varit något, men det är ju inte direkt ofta man vill flytta på hjulen.

Fast, det hade ju kanske varit lite småkul att provköra den ändå....

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17761 Man ser ju också i filmen hur jobbigt det är för traktorn att dra enkelhjulet över stubbarna, han slirar ju loss innan den till slut kommer över.

Kolla på historia också där finns en rolig film, om nu någon missat den..

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17792 Vet inte om den här är nån nyhet, var det för mig iaf.
Ser ut att vara en ännu bättre lösning.
Hade man råd så... :D

http://www.blocket.se/vi/14834108.htm?ca=12_s

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17796
MickeBM skrev:Vet inte om den här är nån nyhet, var det för mig iaf.
Ser ut att vara en ännu bättre lösning.
Hade man råd så... :D

http://www.blocket.se/vi/14834108.htm?ca=12_s



På en sån skulle man ha både ramstyrnig å boggistyrning... allt för att vara värst :wink:

Avatar Fallback
lassel  
#17824 Jag väljer nog ramstyrning och boggi helst på en skogsvagn. Den där SM vagnen går nog säkert bra men man ska va ute i ganska god tid tror jag förräns det svänger.

Annat är det ju på potatisupptagaren då ja har både hjulsstyrning och ramstyrning.. men den går på en slät åker och i vår skog är det inte slätt precis.

Borde få upp lite bilder på vårat ekipage och steniga backor så fattar man varför jag är så negativ till boggistyrningen och enhjularen.


Lasse

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17826 Ha där gick du på en rejäl beta lassel.
Men grejjen med att ha styrningen bak på en truck eller tröska är att det svänger fortare än om dom vore framhjulsstyrda...
Man brukar säga att ju längre bak det vrider detso fortare svänger det.
Så sm Vagnen är smidigare än vad en ramstyrd kärra är... Mn anledningen tilll att det inte är så vanligt med boogiestyrning är att det är dyrt.
130 000 för en 8 tonskärra tycker jag är lite väl mastigt.

Länk till Svensson Maskin
http://www.svenssonmaskin.se/

Länk till Igland A/S
http://www.igland-as.com/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).