Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka eller ej ?

93 inlägg 38026 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#177276 Det jag vet är det som finns med i skogsbruksplanen =) ,ca 1,4 H uttag ink tillv ca 360 m3sk medeldiam 28cm

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#177277 Bilder före där det är gran inne i tall beståndet, nära på all gran som vi tagit ned just här var det röta i så va nog lika bra att ta ned det nu då man ändå håller på fli runt gården annars har dom nog döt tills den dagen man ska slutavverka. Va stora björkar som inte hade tagits ned i tid som hade piskat sönder och suget allt vatten ur backen samt stod all gran tätt tätt tätt. Visar lite bilder =)

Björkarna får nu stå kvar som skärmar. fåt lägga upp en bild på dom i morgon glömde ta kort då jag gjorde kväll i dag.

Före

Bild


Bild


Bild


Bild


Lite efter bilder men är ej klart än!


Bild


Bild


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Skogsforskare  
#177295 Fin skog. :)
Jag hade nog gjort ungefär detsamma, dvs gallrat bort gran och en del löv nu, väntat 10 år sen gallrat försiktigt bland tallarna, väntat ytterligare 10-15 år och ställt timmerställning (300-400 st/ha) och sen låtit det stå så länge jag haft råd att ha det stående (20-30 år?).
Eller tills barnen tycker att dom behöver pengar... :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).