Skogsnyheter

Skogens maffia?

87 inlägg 45465 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177147 Fördelen med forskning är att den går att granska, vilket inte är fallet med de flesta andra som tycker. Undertonen av skepsis mot forskning är lite oroande, den är ju trots alla sina brister bättre än alternativet "sunt förnuft" tex.
Senast redigerad av Mangan ons 06 jun 2012, 10:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

MNskog  
#177165 Visst går forskning att granska och det är den stora fördelen med det. Det är just det jag menar granska källkritiskt.
Sen gäller det att skapa mer forskningsprojekt som kan hjälpa skogsägare att använda olika skogsskötselsystem.
Idag verkar t,ex Skogforsk lägga stor energi på att bevisa att kontinuitetsskogsbruk sänker tillväxten men ingenting forskas på olika metoder inom kontinuitetsskogsskötsel.

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177211 Det som är trist med hela den här debatten som har startats(Av bland annat journalisten Zeremba.) är att det skapas en opinion där väldigt många har åsikter om vad/hur skogsägare skall sköta sin skog.
Jag personligen har inget emot vare sig trakthyggesbruk eller kontinuitetsskogsbruk...Det är bara det att jag som ÄGARE av skog, vill bestämma SJÄLV vad som är mest lämpligt för min mark och mina olika bestånd.

Jag vill inte bli omkringknuffad av, vad andra tycker och tänker om, hur en skog skall se ut, skötas eller avverkas.
Lika lite som vanliga "radhus-svenne" vill bli pådyvlade hur dom skall sköta sin ekonomi, hustomt och privatliv.

Man får en känsla av att en långsiktigt inrikting på skogsbruket, inte är längre än, tills nästa högljudda tidningsskribents artikel hamnar i någon dagstidning, och som samlar allmänhetens poäng.
Det skulle bli förbannat tråkigt att vara mark/skogsägare om all verksamhet skulle styras av åsikter från människor som INTE är ägare av skog//mark, utan bara tycker en massa saker oavsett forskning, ekonomi och erfarenhet..
Mot dumhet kämpar man förgäves...


Mina fem ören om debatten..
Mvh.Ulf

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177220 Är verkligen debatten pålagor hur skogsägaren skall sköta skogen?

Tycker mest att alla hugger åt alla håll så fort det kommer ny(gaml)a åsikter.

Debattörerna har helt olika ingångssyn vilket gör att man pratar förbi varandra. Industrin ser till nästa kvartal för att hålla aktiekursen, miljörörelsen över mycket lång tid och skogsägaren hamnar där emellan.

Jag tror att många skogsägare med mig vill producera det industrin vill ha så vi kan tjäna pengar på skogen, samtidigt som vi är beredda och försöker ta ett långsiktigt krav.

Samtidigt så vill jag ha regler som gör att det går att sköta skogen efter eget huvud, samtidigt som jag kan ta hänsyn både till industrin och miljörörelsen.

//.D

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177236 Miljörörelsen över mycket lång tid? Nej, det tror jag inte på. De hugger på alla larm, och allt skall fixas genast annars går världen under imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Skogsforskare  
#177238 Det finns forskning om "kontinuitetsskogsbruk". Den finns sammanfattad på nätet:

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... h-samband/

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... ningsbruk/

Eftersom förespråkarna för Naturkultur och Lübeckmodellen inte gillar det som forskningen visar, så hävdar man att deras idéer skiljer sig helt från blädningsbruk. Men dom kan inte peka på några vetenskapliga studier som stödjer deras idéer eller förklara hur det hela är tänkt att egentligen fungera på lång sikt.

Skogen bryr sig för övrigt inte om vad vi kallar våra ingrepp. För träden spelar det ingen roll om vi säger att vi höggallrar, blädar eller använder Lübeckmodellen. Träden reagerar på hur skogen ser ut inom de omgivande 0,1-0,2 hektaren.

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177247 Jo, det finns en del forskning.

Där står också sä här i en sammanfattning:
Blädningsbruk kontra trakthyggesbruk
Det mesta talar för att produktionen blir högre om man sköter skogen med trakthyggesbruk än med blädningsbruk, under förutsättning att man utnyttjar de möjligheter som trakthyggesbruket ger.


Frågan är om man kan vända på uttrycken blädningsbruk och trakthyggesbruk?

Och jag skulle kunna skriva:
Eftersom förespråkarna för trakthyggesbruk inte gillar det som forskningen visar, så hävdar man att deras idéer skiljer sig helt från trakthyggesbruk utan naturhänsyn. Men dom kan inte peka på några vetenskapliga studier som stödjer deras idéer eller förklara hur det hela är tänkt att egentligen fungera på lång sikt.


Med det sagt vill jag återigen säga att sanningen inte är svart eller vit. Önskar bara att alla diskuterade med öppna sinnen i stället för att ställa sig bakom en linje på var sida och börja kasta paj.

//:D

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Skogsforskare  
#177257 Nej, det är inte svart eller vitt, men man kan inte vända på uttrycken som du gör. Ett första steg mot att diskutera med öppna sinnen är att acceptera de studier som inte stödjer det man själv gillar.

Målet med allt skogsbruk är inte nödvändigtvis högsta möjliga volymproduktion. Lagen kräver inte heller maximal volymproduktion. Det är tillåtet att bruka sin skog med andra mål, och att ha en produktion som bara är 70-80% av max. Faktum är att inte ens skogsbolagen försöker maximera volymproduktionen (för då hade man inte avverkat så tidigt som man gör).

Blädningsbruk ger, såvitt man vet, 10-20% lägre produktion på lång sikt, men det betyder ju inte att man inte kan eller får bedriva det.

Men den som tjänar pengar på att sälja nån egen variant av blädningsbruk till privata skogsägare bör vara ärlig nog att tala om att det är så det ligger till. "Du förlorar förmodligen en del tillväxt på lång sikt, men du slipper hyggen". Och man bör vara ärlig nog att upplysa köparen av tjänsten att "systemet är helt oprövat i tallskog, men vi hoppas att det fungerar där också".

Det vore väl att vara öppen och ärlig? :)

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

MNskog  
#177270 Gamla Norrländska granskogens reaktionsförmåga efter genomhuggning.
(Manfred Näslund Meddelanden fran Statens skogsförsöksanstalt 33/1, 212 pp, Stockholm 1942)

Gammal forskning men väl läsvärd.

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Skogsforskare  
#177275 Japp, och den säger "lämna tillräckligt mycket så blir tillväxten hyfsad". Ju mer u tar ut, desto lägre blir tillväxten.

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177282
Mangan skrev:Miljörörelsen över mycket lång tid? Nej, det tror jag inte på. De hugger på alla larm, och allt skall fixas genast annars går världen under imorgon.

Tummen upp på den, Mangan..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177284
Sundhult skrev:Är verkligen debatten pålagor hur skogsägaren skall sköta skogen?

Nej,sundhult..Debatten har inte gett några pålagor.. än så länge.
Men vänta bara..Upprepas samma mantra tillräckligt många gånger, och tillräckligt högt, så är saken snart ett faktum..
Se bara vad som kan hända/har hänt inom jordbrukssektorn och deras "djurvänner" som "hjäper" dom med olika pålagor.
Bara som exempel..
Mvh.Ulf

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

asseasse  
#177296 Jag har läst endel om kontinuitetsskogsbruk - s.k. naturkultur - men jag blir inte riktigt klok på hur man får fram tallskog i flera generationer intill varandra med denna metod. De flesta iakttagelser jag gör i naturen säger mig att detta är oerhört svårt. Växer det en yngre tall intill en avverkningsmogen är den i 80 fall av 100 så klen att den inte kommer att överleva nästa vinter om den får bli dominanten.

Finns säkert en annan tråd att diskutera detta i men här verkar ju diskussionen vara på gång...

Jag tycker att 10-20 % produktionsnedsättning låter lite, åtminstone om man tänker sig tallskog. Och till detta kommer alla kostnader och risker med återkommande gallringar, kanske så ofta som vart 15:e år.

Fast jag önskar verkligen att kontinuitetsskogsbruk skulle kunna vara ett möjligt alternativ. Det skulle vara fantastiskt.

Däremot så tycker jag att Hagners resonemang om trädgrupper och deras dynamik är intressant och jag tycker att de tankarna definitivt är tillämpliga vid vanlig gallring.

/andreas.

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

towes  
#177299
asseasse skrev:Finns säkert en annan tråd att diskutera detta i men här verkar ju diskussionen vara på gång...

Riktigt, diskussionen förs just nu lite parallellt i två trådar. Den som handlar rent om naturkultur finns här: viewtopic.php?f=1&t=1775

Men ämnet är som du säger intressant och överlappar en del hit. Jag föreslår dock att ta den diskussionen även i naturkulturtråden. Det vore ju synd om de där som kanske inte följer denna missar dina intressanta synpunkter.

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Skogsforskare  
#177302
asseasse skrev:Jag tycker att 10-20 % produktionsnedsättning låter lite, åtminstone om man tänker sig tallskog. Och till detta kommer alla kostnader och risker med återkommande gallringar, kanske så ofta som vart 15:e år.

Fast jag önskar verkligen att kontinuitetsskogsbruk skulle kunna vara ett möjligt alternativ. Det skulle vara fantastiskt.

Däremot så tycker jag att Hagners resonemang om trädgrupper och deras dynamik är intressant och jag tycker att de tankarna definitivt är tillämpliga vid vanlig gallring.

/andreas.


Nedsättningen på10-20% gäller bädningsbruk i fullskiktad granskog. Att nåt liknande överhuvudtaget skulle fungera i tallskog har ingen lyckats visa.

Resonemanget om trädgrupper fungerar inte eftersom träd inte bara påverkas av träden närmast utan av hela den omgivande skogen inom 20-25 m radie, alltså betydligt större yta. Den omgivande skogen påverkas i sin tur V den skog som omger den, osv. Dessutom vet vi att det inte spelar så stor roll exakt hur träden står. Det är den totala mängden inom ett större område som spelar roll

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).