Motorsåg och handhållet

Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

29 inlägg 16088 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#176422 Har fått tag på en gammal Jonsered RS38 röjsåg. Satt och gjorde rent förgasaren och tappade bort flottörnålen... Vart kan man få tag på en ny nål alternativt hela förgasaren?

Om någon vet vad RS38 ligger på för rpm, cc, och hp så vore det roligt att veta :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Phantom  
#176426 Går du till en handlare i närheten så plockar de fram en nål till dig. Alternativt en servicesats till förgasaren. Vet du vilken förgasare du har så går det även att beställa över nätet. Men det bästa är att få en bra kontakt med åf för framtida behov.
Sågen borde ligga på 38cc. Resten av datan har jag inte här nu.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#176427 Enda som står på är: mic, Q1, 4 1, 466, 300

Finns det någon bra affär i Stockholm att vända sig till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Phantom  
#176432 Var i sthlm?

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#176434 Centralt eller på söder vore smidigast

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Phantom  
#176442 Hade du bott i norrort hade jag kunnat hjälpa dig, men annars har du Carlsönerna som ligger centralt. Dom ska kunna fixa fram delar till din förgasare.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#176479 Tackar, ska titta förbi på vägen hem idag då

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#177000 Var inne på Carlsönerna och han skulle kolla runt och ringa upp dagen efter. Inte hört något än.
Fick svar ifrån Husqvarna att de inte kunde hitta varken reservdelar eller manual och hänvisade till återförsäljare som kanske skulle ha något...

Förgasare har följande info på sig:
Mic
Q1 41
+66 300

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#177013 Skulle man kunna slänga på en annan förgasare eller blir det väldigt fel? Förgasare till Yamaha DT50 verkar vara nästan samma

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Catherine  
#177021 Jag vet en bra återförsäljare. Han brukar kunna fixa det mesta. Det är Bengtssons Cykel o fritid. Säljer det mesta inom skogs området + mycket annat.Har verkstad o service på röjsågar, tar inbyte osv. Finns visserligen i Småland,ca 1,5 mil söder om Vetlanda men allt går ju att skicka med posten. Ring 0383-20175. Frågan är ju fri och har du tur så kan dem lösa saken åt dig.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Phantom  
#177098 Vad jag får ut av dina siffror så sitter det en Zama RB-66 förgasare på sågen. Så en servicesats till den förgasaren kan du hitta på nätet om ingen återförsäljare tar hem en sats till dig.

Det skulle troligen bli fel att montera en förgasare från en moped på röjsågen. Nästan samma hjälper dig inte så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

totte  
#177143 En mopedförgasare har väl oftast inget pumpmembran, självtryck från tanken brukar det väl vara. Och då går det inte alls.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

adolfss0n  
#177156 Kikade på Zama RB-66 och det är ingen sån jag har. Min ser ungefär ut såhär http://www.tojimotor.se/images/Bild%201201.jpg fast med lite annat luftinsug och choke.

Är inte så haj på förgasare men tror inte att det sitter pumpmembran i denna.

Ska se om nån bekant har en gammal 12mm förgasare som jag kan pröva med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177187 Det ska vara flottör förgasare.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS38, förgasare/flottörnål

Phantom  
#177188 Se där ja, det ska det ju vara. Då får jag ihop varför TS ville prova med en mopedförgasare :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).