Verkstan

Uppgradering till europakontakt.

21 inlägg 21517 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppgradering till europakontakt.

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176967 Köpte en gård för två år sedan. Byggnaderna är bra utrustade med nya elcentraler. Men ett par trefasuttag är av den gamla typen, avlånga med tre "stift" i.

Dessa uttag sitter lämpligt placerade för vedmaskin o.dyl. Tänkte därför uppgradera dessa till den nyare typen, som därför införskaffades.


Till det gamla uttaget gick fyra kablar, tre till dom tre "stiften" och en till jord.

I det nya 16A europauttaget anslöt jag de tre kablarna till R1, S2 och T3 och den fjärde till jord. Vad gör jag med den sista anslutningen "N". Antar att det är nollan.

Måste jag dra en extra kabel från centralen som är av den gamla typen med porslinsäkringar och isåfall varifrån?
Eller kan jag bygla med en kabel från jordanslutningen?

Eller är jag helt ute och cyklar och borde låsas in på vatten & bröd lovande att aldrig mera försöka montera något elektriskt? :roll:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

totte  
#176968 N är nollan ja. Det måste bytas till femledarkabel från centralen och fram till uttaget. Du får absolut inte bygla till jorden och du får inte dra nån extra kabel för att dra fram nollan. Nollan måste du ha, annars funkar inte manövern på vedmaskinen, med största sannolikhet.

Och så skall du anlita en elektriker kopplar du fel i centralen kan det gå rejält illa, och så inte minst av försäkringsskäl, händer nåt så kan du ligga väldigt pyrt till annars, om det nu inte var du själv som dog.

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176989 Okej! Tack för svaret, hade det lite på känn... Man ska inte pula med grejor som man inte behärskar.
Mvh / Mats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177078 Iofs inte alla maskiner som kräver nolla så man kan nog köra med fyrledarsystemet
om man har lust, det gjorde ju de förut med de ovala sämre handskarna.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

totte  
#177080 Då kan man köra utan nolla ja, men det är inte tillrådligt att ha ett uttag som saknar det, det går ju att ansluta vad som där. Troligen inte lagligt heller, det vet jag dock inte säkert. Har man en enkel trefasmaskin utan manöverdon som kräver nolla så är det i så fall i motorsladden som den inte ansluts.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

Skogstomte  
#177114
Slurfi skrev:Iofs inte alla maskiner som kräver nolla så man kan nog köra med fyrledarsystemet
om man har lust, det gjorde ju de förut med de ovala sämre handskarna.


Anslut en byggcentral och lite enfaslaster utan nolla så får man köpa nya prylar. Nollan skall anslutas. Nödlösningen finns att köpa fyrstifts europadon om man vill vara laglig men då funkar bara motorer med mekaniska pådrag eller 400V manöver - inte så vanligt...

Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177131 Att koppla ett femledare uttag (Trefas + nolla + jord) utan att ansluta alla stift som nolla, jord eller att mixtra med att bygla över till skyddsjord är i allra högsta grad förenligt både med PERSONFARA och BRANDFARA och därmed också ÅTALBART, och med stor risk att inga försäkringar gäller.

Alternativet att montera nya 4poliga CEE-uttag typ 316-6, 332-6, osv begränsar användningen då de flesta maskiner, och alla byggcentraler idag kräver 5-pol (med nolla & skyddsjord).

Jag anser att man inte ska vara dumsnål, köp/installera nya 5LEDARE-kablar på en gång och dito CEE-DON typ 416-6, 432-6 osv, JORDFELSBRYTARE ÄR KRAV I VISSA SITUATIONER OCH BÖR ALLTID MONTERAS..

Behörig installatör skall anlitas för jobben, .

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

Blivande snickare  
#177133 Admin kanske kan komma och berätta hur det fungerar, han borde ju veta ;) .

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

åberg  
#177374
Sweden-viking skrev:Behörig installatör skall anlitas för jobben, .

För att spara timmar på elektrikerns faktura kan man dra fram kabeln själv så den behörige bara behöver inkopplingen. Eller finns det några hinder för det?

Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

Skogstomte  
#177382
Sweden-viking skrev:Alternativet att montera nya 4poliga CEE-uttag typ 316-6, 332-6, osv begränsar användningen då de flesta maskiner, och alla byggcentraler idag kräver 5-pol (med nolla & skyddsjord).


Ja, detta faller under kategorin dumsnålt, men kan ändå vara motiverat i undantagsfall. Jag vet en gång jag satte 4-pol europadon till en gödselpump som inte behövde nolla. Var bra att kunna koppla loss hela härligheten när det strulade därför ingen fast anslutning. Och bonden slapp pröjsa en lång och grov 5-ledarkabel.

åberg skrev:
Sweden-viking skrev:Behörig installatör skall anlitas för jobben, .

För att spara timmar på elektrikerns faktura kan man dra fram kabeln själv så den behörige bara behöver inkopplingen. Eller finns det några hinder för det?


Är själv elektriker och det största hindret är att det brukar se så jävligt ut när folk drar kablarna själva plus att det är inte ovanligt att man dragit fel kabeltyp och speciellt i lantbruk finns det många extra krav ställda av försäkringsbolagen med skydd, placering mm. Detta är ett ytterligare krav, alla krav enligt starkströmsföreskrifterna måste fortfarande uppfyllas. http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=875d3ae0-0126-4734-ae78-09d013806c89&MediaArchive_ForceDownload=true

Jag tackar nej till sådana jobb för när någon frågar vem som kopplat in detta då svarar man snabbt "det har NN gjort" utan att tala om att man dragit kablarna själv.

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

åberg  
#177387
Skogstomte skrev:Jag tackar nej till sådana jobb för när någon frågar vem som kopplat in detta då svarar man snabbt "det har NN gjort" utan att tala om att man dragit kablarna själv.

Där har du ju en poäng. :smile:

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

Fredrik N  
#177454 Som anlägnings ägare är det du som har ansvar för hela elanlägningen. Vilket innebär att om det händer något så får du antagligen inte ut något på försäkringen och vid personskada kan du bli åtalad.
Jag vill bara på minna om vilket ansvar som åligger anlägningsägaren det är nämligen inte alla som gör det.
Tänker för vad ni gör!!!

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177455 Hejsan! Kul med alla olika funderingar. Skulle bara tala om att jag ringde en elektriker på förmiddagen och han kom och fixade ny kabel innan jag hann iväg på jobbet.
-Bra service! (Har i ofs inte fått räkningen än) Men det känns bra och man ska definitivt inte vara dumsnål... :-B

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

totte  
#177464 Utmärkt! Då har du med största sannolikhet allt rätt, och du har ryggen fri.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177538
Skogstomte skrev:Ja, detta faller under kategorin dumsnålt, men kan ändå vara motiverat i undantagsfall. Jag vet en gång jag satte 4-pol europadon till en gödselpump som inte behövde nolla. Var bra att kunna koppla loss hela härligheten när det strulade därför ingen fast anslutning. Och bonden slapp pröjsa en lång och grov 5-ledarkabel.

Om någon inte har råd att kosta på sig säg 50m 4X2,5+2,5 EKKJ eller 5x2,5 EKLK för en nödvändig funktion i sin verksamhet så borde han/hon väl byta byta yrke?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).