Föryngring

Lövskogsföryngring

14 inlägg 5292 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lövskogsföryngring

4WD  
#176912 ?


Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

jonsered95  
#176917 Kör på!! :grin:
Om det inte funkar så kan det säkert komma upp med massor av björk om du har markberett, som du kan låta bli den framtida skogen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

4WD  
#176920 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

jonsered95  
#176922 Ett tips är att spara några björkar här och där när du röjer som kan motverka röta, vad jag har förstått iallafall. :grin:

Det är ju bra att det kommer björk för då vet du att du kommer att få upp skog hur de än går. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lövskogsföryngring

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176959 Nu vet jag inte om det är kostnadseffektivt. Men Aspskog växer bra och ser trevligt ut.

Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

4WD  
#176981 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövskogsföryngring

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177043
4WD skrev:
Vedmaskin skrev:Nu vet jag inte om det är kostnadseffektivt. Men Aspskog växer bra och ser trevligt ut.

Går det att så? Eller behöver man plantera?


Det vet jag inte om det går. Är det mycket sten så är det tacksamt om man slipper plantera.

Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

foton  
#177048 Finns det några aspar i närheten så kommer det upp som ogräs. Men finns det älg så är asp det mest populära maten,och då blir det 1 m höga busskar för evigt.

Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

4WD  
#177064 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövskogsföryngring

finskpinne  
#177153 Aspar fröar inte av sig så värst... Dom förökar sig via rotsystemet, när en asp sågas ner så börjar rotsystemet sprida en sjuhelvetes massa rotskott. Men aspar ska ju ha en bördig mark om dom ska växa till sig och bli stora och friska. Dom klara av att sprida sig nästan på vilka marktyper som helst men dom ska ha bördig mark för att kunna växa ordentligt...

Jag bor så pass långt norrut så jag kan tyvärr inte hjälpa till med dina frågor om ädellövträd...

Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

4WD  
#177176 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövskogsföryngring

towes  
#177191 Kul tråd. Kan tyvärr alltför lite om Alm men har en undran om din tilltänkta mark. Vad har den för ståndortsindex? Tänker då på vad den hade i skogsplanen innan stormen tog skogen som stod där innan? Det kan ju ge en hint om vad som kan passa. Vad finns i angränsande bestånd? Finns andra ädla lövträd naturligt i närområdet?

Avatar Fallback

Re: Lövskogsföryngring

4WD  
#177205 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövskogsföryngring

towes  
#177350 Så då har du rejält bördig mark. Jag tycker det första du bör fråga dig är ändå om du inte kan tänka dig att hägna in området. Det finns så otroligt mycket att välja på då. Dessutom kan det finnas stöd att få om du väljer ädellöv, kolla med Skogsstyrelsen.

Jag har vid flera tillfällen tidigare sjungit hybridaspens lov och när man tidigare var inne på asp i tråden så kunde jag inte låta bli. Att plantera utan hägn är dock inte att rekommendera, därav frågan ovan. Det låter som mark som skulle kunna klara asp, förutsatt att det du nämnde om block i terrängen inte är för markant, Aspen har långa horisontella rötter och om det är ren blockterräng så bör du kanske sila det jag säger en aning.

Jag byggde själv ett hägn för hybridasp för en tid sedan, se denna tråden: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=22&t=7968
Lite mer hägntips finns här, inte för att jag vet om du behöver dem: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=22&t=11334

Är inne på andra säsongen med h-aspen nu och redan i höstas var den högsta närmare 2 m. Det växer så det knakar och tillväxten sägs bli ca 20-25 m3/ha och år och en slutavverkning innan 25 års ålder. Nästa generation redan föryngrad... Så detta att aspen inte berättigar bidrag för hägnet ser jag som en bisak.

Men det finns ofantligt mycket andra vyer som öppnar sig med hägn och lite experimentlusta. Visst, ditt område är litet, men mitt hägn är tom något mindre. Fundera... :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).