Motorsåg och handhållet

Stihl MS 201? (såg köpt, bilder finns!)

14 inlägg 11073 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 201? (såg köpt, bilder finns!)

Norrlänningen  
#176807 Tack för tipsen i tråden, kolla längre ned för lite bilder!


Min far har en dålig rygg, men det är ändå roligt att arbeta i skogen tillsammans. Till saken hör är att han aldrig ägt en vettig motorsåg. Den bästa sågen han har haft är den han har nu, och det är en 15 år gammal ECHO 4200 med klappslut kedja.

Jag funderar på att köpa honom en väldigt lätt såg som kanske kan underlätta lite i skogsarbetet?

http://www.stihl.se/katalog/produkt/114 ... S+201.html

Den lilla huggning vi gör numera är mest ved eller en mindre gallring. Det är alltså inte alls någon jätteseriös huggning, men det känns som att en fin såg vore på sin plats.
Vad säger ni? Någon kanske har ett tips på någon annan såg?

Obs, jag kan bara köpa Stihl eller Husqvarna där jag bort. :smile:


Senast redigerad av Norrlänningen mån 04 jun 2012, 20:51, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

axwell  
#176809 Om den kommer att användas till det du beskriver så skulle jag hellre välja MS 192c, brukar kosta ungefär 2900, under halva priset mot 201:an.

Teoretiskt 6 hg lättare, praktiskt skiljer några hg till, svärd och kedja är lättare till 192:an.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

j-eg63  
#176810 Tänkte själv köpa en lätt andrasåg Stihl MS 192 är ju fantastist lätt har bara provlyft i en än så länge:grin:

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

Norrlänningen  
#176811 Kanske tar en MS 192c och en Husqvarna XP550 eller 560 till mig då. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

totte  
#176868 Skall man ha en lätt såg som inte är direkt proffssåg men ändå duglig kvalitet så är 192:an nog bland de bästa. Brukar klagas på att den känns plastig, men det är väl nåt man vänjer sig vid och den håller nog bra för sånt här lättare jobb.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

Storken  
#176911 Jodå, jag gillar MS 201 skarpt...
Har kört några dunkar med den,och det enda jag inte gillar är tanklocken.
Men det får man väl leva med...
Annars är den helt suverän.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

haqvor  
#177006 Jag har inte provat MS201 men har föregångaren MS200 och gillar den skarpt. Den är lätt och smidig att hantera och funkar bra upp till ca 20cm diameter. Den är helt suverän att kvista med. Om man har lite tålamod så kan man ta även lite grövre träd, jag har fällt och kubbat upp till knappt 50cm rotdiameter med den. Hemligheten är att ha riktigt skarpt filat.
Med dålig rygg så underlättar det naturligtvis mycket med en lätt såg, men man måste tänka ordentligt på arbetsställningar också. Det funkar inte riktigt att stå med raka ben och böjd rygg för då finns risken att man inte kommer upp igen...

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

bmbamse  
#177012 Jag har kört en del med MS192 nu, köpte den på vårvintern. Det enda jag kan klaga på hittils är att plattan på brytjärnet är för tjock! :grin: -Det är 1,1mm spårbredd på kedjan.

En sak som gick förvånansvärt fort att komma över var att det saknas "siktlinjer" på sågen vid fällning. Annars är jag helnöjd med den. Jag har också skaffat mig en dålig rygg genom jobbet, så vid grannare vedhuggning är den perfekt!

/MB

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

Nonkan  
#177029
bmbamse skrev:Jag har kört en del med MS192 nu, köpte den på vårvintern. Det enda jag kan klaga på hittils är att plattan på brytjärnet är för tjock! :grin: -Det är 1,1mm spårbredd på kedjan.

En sak som gick förvånansvärt fort att komma över var att det saknas "siktlinjer" på sågen vid fällning. Annars är jag helnöjd med den. Jag har också skaffat mig en dålig rygg genom jobbet, så vid grannare vedhuggning är den perfekt!

/MB


Har du dålig rygg tycker jag du ska använda kil istället för brytjärn, då blir inte spårbredden något problem heller :)

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om Stihl MS 201?

Norrlänningen  
#177044 Ja hur blev det då i slutändan?

Bild

En 550XP till mig,

Bild

Samt en MS192 som jag ska ge till farsgubben så kanske han orkar några vändor till ut i skogen!
Tack för tipset allihop och extra tack till Hellgrens motor i Burträsk som ordnade ett superbra pris på sågarna med en kanonservice!

Jag lägger in en bonusbild på fyrhjulingen som Hellgrens lät mig få provköra under helgen. Även om provkörningen blev väldigt kort så vet man vad nästa investering blir. :D

Bild


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201? (såg köpt, bilder finns!)

axwell  
#177050 Grattis till nyförvärven, får hoppas att 550 går lika bra som den ser ut.

192:an kommer att överraska farsgubben första gången han lyfter den och sedan imponeras av hur lätt det är att starta den.

Tack för feedback !

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201? (såg köpt, bilder finns!)

totte  
#177071 Så trevligt! :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201? (såg köpt, bilder finns!)

Axl  
#177177 En OT fråga, passar stihls carvingsvärd på 192an? Det passar på 200an.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201? (såg köpt, bilder finns!)

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177338
Axl skrev:En OT fråga, passar stihls carvingsvärd på 192an? Det passar på 200an.

Ja samme feste

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).