Skogsmiljö och Trädlära

Granarna dör uppifrån.

9 inlägg 17914 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granarna dör uppifrån.

towes  
#176957 Har idag under en tur i skogen hittat bestånd med döda och döende granar. De ser dock inte ut som vanliga barkborreangrepp som av den åttatandade granbarkborren där barken släpper på hela eller åtminstone på den undre delen av stammen efter trädet har dött. Här står grupper av redan döda träd i kanten av en mosse, flera med barken intakt. Ser inga tydliga larvgångar under barken. Intill finns stora äldre granar som har olika grad av angrepp. Någon har död topp men fortfarande liv därunder, någon annan döda grenar under men levande topp. Andra har vissnande grenar/grentoppar högt upp men där både topp och trädet under angreppet ser friskt ut. Lägger in några bilder.
grandöd1.jpg

grandöd2.jpg

Jag hade först en teori om att det kunde vara sextandad barkborre då den angriper grenar. Läste sedan att den främst går på ungskog då den föredrar tunn bark. Sedan lutade jag mer åt dubbelögad bastborre som angriper äldre träd, men läste att dessa förekommer mest i täta bestånd vilket inte är fallet här. Lätt förvirrad...

Kan det ändå vara så att det är den sextandade som söker sig långt upp i grenverket i jakt på tunnare bark? Den begränsade ungskog som finns i området uppvisar inga liknande symptom.

Alla som har erfarenheter liknande mina och har en teori, hör gärna av er.

Nästa fråga är hur man blir av med dessa rackare. Om det är den sextandade gynnaren, hur gör man lämpligen? Bara fälla så fort en skada skymtas i form av vissnande grenar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granarna dör uppifrån.

towes  
#176960 Lägger in en in-zoomad och lite bättre (?) bild.
grandöd3.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Granarna dör uppifrån.

axwell  
#176970 Skulle nog satsa på att det är dubbelögd bastborre, den som skogsstyrelsen tidigare ville fridlysa.
Det som talar emot är att det är allra längst upp, vill minnas att den trivs bäst några meter under toppen, barken brukar ändra färg.

Avatar Fallback

Re: Granarna dör uppifrån.

Blivande snickare  
#176998 Finns det nåt annat sätt att hindra spridning än att fälla angripna träd så fort som möjligt?

Avatar Fallback

Re: Granarna dör uppifrån.

Skogshuggaren83  
#177010 Kan oxå vara så enkelt att det är för syrefattigt i jorden pga stillastående vatten.
Står beståndet i kanten på en mosse så är det inte ovanligt att hitta denna typen av skador.
Oftast bleka/ljusgröna barr som sitter glest. Står träden tätt så blir det oftare såhär än om de står glesare, misstänker att det har en del med andel grönmassa att göra.
Sedan kan borrarna angripa träden när de är försvagade.

Användarvisningsbild

Re: Granarna dör uppifrån.

Mäki  
#177011 Vilken ålder har beståndet?

Användarvisningsbild

Re: Granarna dör uppifrån.

towes  
#177016 Enligt skogsplan 90-årig T20, vilket ej är relevant på just denna platsen utan snarare ute i mossen intill. Jag skulle säga G28 och granarna på de senare bilderna är nog i 70-årsåldern.

I just mosskanten står de redan döda (något yngre) granarna, kanske upp till ett dussin st. De på bilderna står på frisk mark av blåbärstyp. Dock bara något/några tiotal meter upp från mosskanten. Beståndet är här luckigt och inte alls trångt.

Har fått två olika teorier från inspektorer: En trodde sextandad barkborre, medan den andra gissade på den gamla "vanliga" åttatandade granbarkborren... Själv trodde jag inte den åttatandade flög 25 m upp i en grantopps grenverk...?

Men det som sagts om syrefattig mark och stress kan delvis stämma, främst på de redan döda som står blötare. Men för dessa är ju dödsorsaken inte helt fastlagd. Får kanske ge mig på en obduktion... :smile: För de på bilderna kan kanske just det öppna läget påverka stressen.

Överväger starkt att sopa ner alla närliggande angripna innan kläckning, med gissning på sextandad som kläcks i augusti.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granarna dör uppifrån.

4WD  
#177039 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Granarna dör uppifrån.

nalle34  
#177287 toves tror jag vet vad det är. Har sälv haft det på visa träd. In träffar offtas på gamla träd. Speciellt på tall när träden blir gamla så kan dom drabas så där. Kommer inte rigtigt i håg hur dom förklarade det för mig. Men är en kombination av träden står för tätt och marken klarar INTE av ge näring. Tror ej på insekts angrep. Tyvärr betyder det det är dax att gallra om det går där. Annars dax för avverkning där. Tyningades sälv i vintras göra det på ett 0.7 hektar område som delvis hade sådana problem. Han sa inspecktorn jag hade lyckas få negativ tillväxt där =) Tyvärr så klar inte marken av att ha hur många träd på en ytta. Sen kan rötterna vara skade och det sys inte och då får träden inte näring tillräkligt och dör lite hela tiden. I bland kan det ta många år i bland går det fort. Om jag kommer i håg det ska jag visa en bild på en tall som började få sådana här skador. Är bort rest nu och kommer hem i veckan. mvh från en som snart har ägt skog i 25år officiellt men in officiellt är det idag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).