Traktorer och processorer

SAE 80 växelådsolja

10 inlägg 15661 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SAE 80 växelådsolja

Ingoberra  
#175975 Enligt bok ska traktorn ha ovanstående olja i lådan. För några år sedan bytte jag olja i lådan och 80/90 olja hälldes i. Jag är nästan säker att jag efter bytet fick börja dubbelkoppla för att få i L H eller back. Det är riktigt störande tycker jag, speciellt när man har en tungtrampad mekanisk koppling. Måste bli som att kuggarna ställer sig mitt emot varandra. Oljerelaterat eller är det jag som är klen i benet å inte trampar kopplingen i bott?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

foton  
#175986 Jag tror inte att det är fel olja 80/90 växellåds olja blir inte spec. trögflytande vid + grader. Men du kan ju kolla om du kan annvända Traktor universal olja den är tunnare.

Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

county  
#176851 :wink: 80w og 80w90 er ikke samme sak 80w er flyytende. 80w90 er sirup. bytt olja

Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

Ingoberra  
#176910 Hur är 10/30 i tjocklek mot sae 80? Skulle 75/80 göra nån märbar skillnad? Måste ha i nån annan olja för nu kopplar jag dubbelt så ofta som jag normalt skulle behöva.

   TS
Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

axwell  
#176915 Vet inte vilken traktor du har men det vet ju du, gå in på
http://www.okq8.se/privat/pastationen/s ... oljeguiden

traktor/fabrikat/modell/osv........

80w-90 har dubbelt så högt cSt som SAE 80w redan vid +40 grader, det krävs en syntetisk(skitdyrt) 75w-90 för att komma i närheten av SAE 80w.

Min gissning blir att det bland OK-oljorna blir T35, en SAE 80w.

Sök fram dokument för oljetypen de rekommenderar, där brukar det stå egenskaper för +40, +100, och den lägsta temp som man kan ange viskositet för, plus flyttemp och en massa annat.

Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

Ingoberra  
#176916 Har en Deutz 5206 och enligt agrols guide så är det en 15/40 eller 10/30 jag ska ha, så det får bli en tur till odal imorrn.

   TS
Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

foton  
#176941 Dom betekningarna som du nämner är på motorolja. Traktor universal oljan är även för växellåda och den är lika tunn som motorolja.

Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

Ingoberra  
#177004 Hade i 10/30 universal å det är lite lättare att röra växelspaken men problemet kvarstår samt att jag nu hör växelådan. Suck.

   TS
Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

axwell  
#177008
Ingoberra skrev:e i 10/30 universal å det är lite lättare att röra växelspaken men problemet kvarstår samt att jag nu hör växelådan. Suck.


Har du någon manual till traktorn, där bör det stå om oljan skall uppfylla GL1, GL4 eller GL5.
Är det en motor/transmissionsolja som du har i nu?

Avatar Fallback

Re: SAE 80 växelådsolja

Ingoberra  
#177009 Nej det står bara viskositet. Jag kom ihåg fel med, SAE 90 står det i boken. Japp motor trans hydral hällde jag i.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).