Verkstan

Fylla kylmedel i AC själv

25 inlägg 108102 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

botil  
#135347
erikl skrev:Kylspray från Biltema fungerar finfint.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142451 De är rätt hårda restriktioner hur kylmedia ska hanteras i EU som säger bla systemet måste tomsugas innan de kan delas.
Därav att du inte kan köpa de på macken.
För att hantera det måste du vara ackrediterad.
Sedan för att få igång det igen måste de vakumsugas för att få i mediat igen oftast byts torkfiltret oxå för systemet varit delat.
Små läckage är inte ovanligt att de kommer från vevhuspackningen som torkar på kompressorn

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176656 biltemas kylspray och tryckluft spray på burk är tetrafluorentan gas = R134a
så det blir till att åka till biltema och införskaffa några burkar,man får göra en special nippel men det kan det vara värt

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

torpöbo  
#176675 Köldmediet fylls alltid på sugsidan och töms på trycksidan när pumpen är i drift då trycksidan har högre tryck än tuben man fyller ifrån och sugsidan har lägre dryck, det är viktigt att man fyller slangarna med köldmedie så att det kommer inte så lite luft som innehåller fukt i systemet för det är inte bra helst ska man ha manometerställ med låg och högtryckmanometer. Som någon nämnde innan så kan det gå köldmedie tillbaka till kompressorn i vätskefas om man fyller för mycket, det brukar sitta ett synglas där köldmediet är i vätskeform fyller man tills det slutar bubbla i syndglaset så är man hemma.

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

erikl  
#176682 Sätt på kylan i kupén och fyll på med köldmedium i lagom takt tills önskad kyleffekt har nåtts. Det funkar bra att stoppa in en termometer i utblåset inne i kupén.

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

nixs  
#176722
torpöbo skrev:Köldmediet fylls alltid på sugsidan och töms på trycksidan när pumpen är i drift då trycksidan har högre tryck än tuben man fyller ifrån och sugsidan har lägre dryck, det är viktigt att man fyller slangarna med köldmedie så att det kommer inte så lite luft som innehåller fukt i systemet för det är inte bra helst ska man ha manometerställ med låg och högtryckmanometer.


Undrar hur många som är utbildade och ackrediterade av personerna som skriver här? Jag brukar fylla på högtrycksidan. För fukten i systemet så gäller att vakuumsuga ordentligt för att kunna koka bort fukten som ev kan finnas i systemet.

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176727
nixs skrev:Undrar hur många som är utbildade och ackrediterade av personerna som skriver här?


Troligtvis inga alls, här skriver ju mest folk med skogs och maskinintresse.

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

torpöbo  
#176729 Dom tusentalet värmepumpar jag fabrikstestad fylle jag på sugsidan.

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

pepsie  
#407512 jag köper kylmedlet på BILTEMA kostar 103:- (är egentligen för felsökning på datorer) Har fyllt flera bil-ac:n med detta fungerar ypperligt. skulle systemet tömmas långsamt är inte 103:- mycket för 1 gångsfyllning varje år
BILTEMA har även snabbkopplingar som passar på ac:n.
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411286 http://www.envirosafe.se/webshop/index/ ... gds-kit-ac

Här kan man köpa prylar och fixa själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).