Skogsröjning

Blandskog

10 inlägg 6854 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blandskog

falsen91  
#176686 Har satt igång att röja ett stycke skog som inte röjdes i samband med avverkning, vilket gör att det nu står ungskog på största delarna av skogen tall, gran och björk som är ca 7-9 år. Problemet är att det också står partier med större granar samt frötallar som stått kvar sedan avverkningen som tar mycket ljus och är såpass stora att man måste plocka ner dem med motorsåg. Är det lönt att såga ner dessa och lämna stora luckor i beståndet för att få ett jämt bestånd? Eller kan man låta dem stå och ta dem vid slutaverkningen?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Blandskog

Johanm  
#176688 Hej!

Om det inte är alltför många partier skulle jag spara dessa som naturhänsyn. Samma sak med frötallarna om de inte är alltför många kan de gärna få stå och växa till sig och bli fina evighetsträd. Eftersom du skriver att det skulle bli luckor om man tog ner dem har de väll redan "tagit sin plats" och kommer inte att påverka övriga beståndet mer än marginellt.

Hälsningar

/johanm

Avatar Fallback

Re: Blandskog

falsen91  
#176691 Jo det är väl sant att man skulle kunna spara dem.. Hade dock gärna haft ett jämnare bestånd för bättre översikt och mer ljus . Man kanske skulle kunna ta dem vid en gallring och ta tillvara på dem på så sätt. Det är ju trots allt bara 10-15 år äldre skulle jag tro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blandskog

Johanm  
#176706 Hej igen!

Mm, då förstår jag jag trodde att det var äldre rester från det förra beståndet! Saken kommer i ett litet annat läge då.. Jag tycker att det låter som en bättre idé att ta dom vid gallring. Det verkar något omständigt att vid röjning springa runt med motorsåg för att fälla enstaka grupper! Dock tycker jag fortfarande inte att du behöver ta bort dom helt utan kanske gallra igenom grupperna och låta några av de äldre träden stå kvar. Personligen tycker jag att det är rätt trevligt att beståndet inte blir FÖR homogena utan att det tillåts finnas träd som avviker från huvudskiktet för att få ett mer "levande" bestånd och få bort intrycket av plantage. Dock kanske det i det här fallet inte behövs då det på din beskrivning verkar som det är en stor trädslagsblandning som kan låtas "skikta" sig något.

Hälsningar

/johanm

Avatar Fallback

Re: Blandskog

falsen91  
#176710 Jag gör nog så. Ja lämnar fröträden. Låter de större träden vara och röjer bara den skogen som självsått sig efter slutavverkning. Jag har lärt mig en läxa iallaf till nästa gång att verkligen efterröja efter en avverkning. Då det försvårar en hel del. Och som du säger är det svårt att springa runt med motorsågen speciellt då fällningen av dessa träd också skadar fina nya plantor.
Tack för hjälpen, det är mycket att lära sig när det gäller skogsbruk !
Jag bara 21 år och har inte hållit på mer än några år i skogen men det är väldigt kul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blandskog

Johanm  
#176739 Nuförtiden brukar det vara standard att göra en förröjning INNAN man slutavverkar pga. att det underlättar grot hanteringen. Grot skotaren brukar inte gilla att det står en massa buskar och småträd kvar vid grot skotningen då det är lätt att dra upp dom med rötterna och få med jord och sten, inte populärt vid flishuggen!

Och visst lär man sig hela tiden, det är ju det som är det roliga!

Hade fint! Lycka till med röjningen!

/johanm

Användarvisningsbild

Re: Blandskog

Skogstomte  
#176793 Vi hade samma bekymmer, vi tog ner dessa förvuxna rester när plantorna var en halvmeter till två meter höga (ojämnt bestånd), då såg det inte roligt ut men det verkar som om luckorna i stort sett kommer att försvinna till 1:a gallringen. I mitt tycke ju tidigare man orsakar skadorna desto bättre läker de.

Avatar Fallback

Re: Blandskog

falsen91  
#176818 Intressant, mina är lite större än så.. Frågan är om man tjänar på de då de är ett stort arbete. Tog ni vara på träden (granarna) eller fällde ni dem och lät dem ligga. För att kvista och kapa ner dem gör att dom inte tar upp lika stor plats. Nu har jag fällt några och bara låtit dem ligga, men då kommer inget annat växa där. Vilket avstånd skall man ha mellan träden till gallringen ? Dessutom var det svår att fälla dem utan att förstöra plantor runt om.

   TS
Avatar Fallback

går det att självföryngra med gran?

CEM2B  
#176872 Jag har planterat med självföryngrade gran plantor i de luckor som finns i den självföryngring som vi provar med. Finns det någon som har erfarenhet av omplantering av granplantor som är självföryngrade.

Användarvisningsbild

Re: Blandskog

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176881 Kanske värt att testa det här?

Nyfiken som jag är så var jag på skogsexkursion igår och lärde mig mer om Lübeckmodellen. Låter nästan som du börjar bruka enligt den modellen. ;)

http://blogg.sundhult.com/2012/06/03/sk ... kmodellen/

//.D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).