Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207513 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jula Motorsåg, Meec 46cc

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176593 Är Meecs motorsågar som säljs på Jula pris- och köpvärda?
När man kör vindfällen nu så blir det många upplag på 2000hektar stor gård. Så jag tänkte man behöver ha en motorsåg med sig på maskinen för att kunna göra klart innan man flyttar några hundra meter till nästa ställe.
En dyr Huskvarna är ju dumt om man skulle tappa den å köra över den men en billig kina såg är ju inte hela värden..

I alla fall en 995:- Meec 46cc såg köpt på Jula blev det. Jag måste säga jag är lite imponerad av den. Lätt startad å hyfsat stark å sågar på bra bland rotbenen.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... ag-721341/



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

åberg  
#176596 Blev lite nyfiken så jag tittade efter vilken info som finns att hitta om reservdelar för den sågen.

Nedanstående text saxad ur manualen på: http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/726726_SV-NO-PL-EN_20120525.pdf

Reservdelsbeställning
Lämna följande uppgifter vid beställning av reservdelar:
Maskintyp
Maskinens artikel-nr.
Maskinens ident-nr.

Reservdelsnummer för erforderlig reservdel Aktuella priser och ytterligare information finns på http://www.iscgmbh.info


Tyvärr verkar reservdelslistan vara hemlig om man inte har användarnamn och lösenord.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

foton  
#176618 Enligt uppgift finns alla resevdelar i Skara! Min Meec har hängt på traktorn i 3 år och är i skogen varje dag och fungerar alltid, har aldrig behövt några reservdelar. Jag betalade 795 kr. Har en ny i kartong!

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

SawTroll  
#176765 :sad: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177134 En såg som går igång på två drag kall är imponerande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185358
Henrik K skrev:I alla fall en 995:- Meec 46cc såg köpt på Jula blev det. Jag måste säga jag är lite imponerad av den. Lätt startad å hyfsat stark å sågar på bra bland rotbenen.


695:- tar de för den just nu.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Elfving  
#185520 Hur prisvärd är denna som nödsåg?
Låter på era inlägg som att ni är nöjda!
695 SEK känns galet billigt för en fungerande såg, bara svärd och kedja av kvalitetsmärke kostar 400 SEK?

Det låter helt enkelt för bra för att vara sant... Egentligen är min fråga redan besvarad, den måste vara prisvärd som reservsåg. Trots detta så tvekar jag att köpa; jag behöver ju ingen reservsåg i nuläget...

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

lars11  
#185634 EnFår man tag i bra ex som går och sitter ihop så funkar det nog som extrasåg. Samma som alla enklare stormarknadgrejor. Ergonomi och detaljkvalitet är väl lägre men det kan väl kännas ok om den går. Har några såna saker, elverk trimmer mm. Båda går nu fint efter lite pyssel. Trimmern hade trasig tändkabel. Båda fick nya ngk tändstift vilket är som dag o natt för dessa verkar det som.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

totte  
#185655 Det är alltid ett lotteri, med tur får man en som går hyggligt, förutsatt att man har förväntningarna vettigt ställda. Har man otur får man en som rasar i bitar. Än värre, man kan få en där kedjebromsen inte funkar, handtagen lossnar under sågning och annat som är direkt farligt. Skulle inte köpa en sån, hellre en tusenlapp på nåt vettigt begagnat, ungefär samma chans att den funkar bra och betydligt större chans att den är säker. Enbart en åsikt förstås, har aldrig kört en Meec motorsåg, men haft nåt elverktyg och det var ren sk-t.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

axwell  
#185656
totte skrev:Det är alltid ett lotteri, med tur får man en som går hyggligt, förutsatt att man har förväntningarna vettigt ställda. Har man otur får man en som rasar i bitar. Än värre, man kan få en där kedjebromsen inte funkar, handtagen lossnar under sågning och annat som är direkt farligt. Skulle inte köpa en sån, hellre en tusenlapp på nåt vettigt begagnat, ungefär samma chans att den funkar bra och betydligt större chans att den är säker. Enbart en åsikt förstås, har aldrig kört en Meec motorsåg, men haft nåt elverktyg och det var ren sk-t.

En bekant var så stolt över sin nyinköpta svenska Stiga röj/grästrimmer, tror att den är på 44cc.
Jag höll "tand för tunga", den fungerade i flera timmar, sen gick riggröret av.
Mina farhågor om att Stiga numera är i klass med Julas kinaprylar kom inte på skam.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

foton  
#185667 " Elfving " Du behöver nog inte vara rädd över Meec kvaliten. Det är den sågen som vållat mig minst problem. Köpte min första såg 1958 därefter har det passerat ca. 50 st. av de dyra sorterna, så jag vet vad jag pratar om. ( Föresten så finns det allmänt Kina hat på forumet. )

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

trulshärad  
#186186 Jag har fem st Meec sågar och dom har fungerat över förväntan, bättre än mina husqvarana och bättre än mina partner sågar. Men köp alltid den såg du trivs med att arbeta med (cylindervolym, vikt, ergonomi....) Två billiga Meec såg har jag alltid med som reserv och nypriset är ju inte högre än priset för reservdelarna (kedja, sågblad, tändstift, kedjedrev) till en proffsmaskin! Grejerna passar på mina andra maskiner! Mina Meec har bra effekt och har klarat påfrestningarna riktigt bra trots att höljet ser ut som en klen leksak.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#186195
trulshärad skrev:Men köp alltid den såg du trivs med att arbeta med (cylindervolym, vikt, ergonomi....).


Vi är alla olika skapta, det leder till att den som känns ergonomisk för en 1,7 m stubbe som jag, kan vara rena tortyren för en lång huggare .

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Torparnicke  
#187428 Några vänner har fått problem med Meec-sågen när den blivit varm. Visat sig vara tändstiften som håller dålig kvalité. Porslinet lossnar från mutterdelen och det blir otätt.
Byt till förslagsvis NGK BPMR 7A.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

palbin  
#187974 Man ser väl knappast några hantverkare som kommer med Biltema-,
Meec- eller Cotech-verktyg?

Däremot har jag en granne med medel-mkt skog (storleksordning 100
ha) som dessutom fäller träd åt folk och har en sågpark bestående av 7
eller 8 Partner-sågar med varierande funktionsnivå - vad beror det på?

Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).