Vedmaskiner, flishuggar

storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

15 inlägg 9445 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Pe_Er_79  
#176554 Min plan är att låta veden falla rakt ner i en vedsäck, från vedprocessorn. Och därefter vill jag kunna lyfta säcken för hand, utan att behöva lyfta ihjäl mig. Vilken storlek på säck är lämplig?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

miab  
#176573 Det finns de som tycker att en 10kg:s säck är tung. Andra tycker att om säcken bara väger 50kg så tar man två. Du får nog prova dig fram :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

erikl  
#176585 Skottkärra?

Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Pe_Er_79  
#176653
miab skrev:Det finns de som tycker att en 10kg:s säck är tung. Andra tycker att om säcken bara väger 50kg så tar man två. Du får nog prova dig fram :mrgreen:


Jo så är det självklart. Någonstans runt 60-100 liter borde bli lagom vikt kan jag tycka.. Får väl testa..

   TS
Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Pe_Er_79  
#176654
erikl skrev:Skottkärra?


Skottkärra är bra. Men man ska ju orka lyfta i och ur kärran också. Utan att knäcka ryggen av sig..

   TS
Användarvisningsbild

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176761 Är det inte bättre att trava i mindre säckar. Kan tänka mig att veden sätter sig på tvären i sådana säckar som du fundrar på.

Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Pe_Er_79  
#176778
Vedmaskin skrev:Är det inte bättre att trava i mindre säckar. Kan tänka mig att veden sätter sig på tvären i sådana säckar som du fundrar på.


Tanken är att jag inte ska behöva trava nåt alls. Veden får falla fritt ner i säck. Jag kommer alltså inte att behöva röra veden från det att jag matar processorn tills dess att jag lägger in den i pannan.
Jag söker ett flöde där jag inte plockar mer med veden, än vad jag måste. Det ska sparas tid och energi! En optmeradc hantering.. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176781
Pe_Er_79 skrev:
Vedmaskin skrev:Är det inte bättre att trava i mindre säckar. Kan tänka mig att veden sätter sig på tvären i sådana säckar som du fundrar på.


Tanken är att jag inte ska behöva trava nåt alls. Veden får falla fritt ner i säck. Jag kommer alltså inte att behöva röra veden från det att jag matar processorn tills dess att jag lägger in den i pannan.
Jag söker ett flöde där jag inte plockar mer med veden, än vad jag måste. Det ska sparas tid och energi! En optmeradc hantering.. :-)


Jag trodde du tänkte sälja veden och använda tunna vedsäckar.

Då skulle det kunna funka med jutesäckar dom är kraftiga. I alla fall var dom det förr.

Användarvisningsbild

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Vedproducent  
#176784
Vedmaskin skrev:
Pe_Er_79 skrev:
Vedmaskin skrev:Är det inte bättre att trava i mindre säckar. Kan tänka mig att veden sätter sig på tvären i sådana säckar som du fundrar på.


Tanken är att jag inte ska behöva trava nåt alls. Veden får falla fritt ner i säck. Jag kommer alltså inte att behöva röra veden från det att jag matar processorn tills dess att jag lägger in den i pannan.
Jag söker ett flöde där jag inte plockar mer med veden, än vad jag måste. Det ska sparas tid och energi! En optmeradc hantering.. :-)


Jag trodde du tänkte sälja veden och använda tunna vedsäckar.

Då skulle det kunna funka med jutesäckar dom är kraftiga. I alla fall var dom det förr.

Du tröttnar nog snart på att kapa en halv stock och sen springa till säcken och knyta ihop den och hänga upp en ny. Mer tid kommer att gå åt till det än att kapa veden. Så skottkärran ligger nog ändå bra till om du inte vill köpa någon liten lastare att lyfta lite rejälare säckar/pallar med.

Användarvisningsbild

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176786
Vedproducent skrev:Du tröttnar nog snart på att kapa en halv stock och sen springa till säcken och knyta ihop den och hänga upp en ny. Mer tid kommer att gå åt till det än att kapa veden. Så skottkärran ligger nog ändå bra till om du inte vill köpa någon liten lastare att lyfta lite rejälare säckar/pallar med.


Håller med dig.

Sen kan jag tänka mig att vedträna flyger lite som dom vill. När dom kommer från transportbandet och skall ner i säcken.

Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Nolltax AB  
#176833 24 säckar, 40 liters, på en pall. Användarvänligt....
skogsbilder/image.php?album_id=598&image_id=6978

Användarvisningsbild

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

stegmaster  
#176874
Pe_Er_79 skrev:Jo så är det självklart. Någonstans runt 60-100 liter borde bli lagom vikt kan jag tycka.. Får väl testa..

Du får titta til Japan, dom verkar ha säckar som passer deras storlek. :wink:
Om du klarer bära dom vet jag inte, men små var dom för at vara "storsäck". :surp:
Som syns en bit ut i denna filmen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lj32-xCzPww[/youtube]

Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Pe_Er_79  
#181797 Jag skippade det här med småsäckar, nu kör jag 1,5m3 säckar rakt av..

   TS
Användarvisningsbild

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181815 Tack för uppföljande slutkläm.

Avatar Fallback

Re: storlek på vedsäck, om man vill lyfta...

Pe_Er_79  
#181822 ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).