Föryngring

Vidareutvecklad såddutrustning

20 inlägg 10446 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#174635 Vikten verkar räcka.
En upphängning på en punkt ger fördelen att det är fritt spel att pendla i sideld.
Tror det blir svårt att inte få plötsliga stopp, klart att en kraftig fjäder dämpar lite men inge kul om den lossnar och kommer flygande. :shock: Sammtidigt som jag tror att effekten blir ganska liten. Ska fundera på det.
Problemet är ju att ha något som inte fastnar, skogsmaskinskedjan till vänster är ju som gjord för att fastna. Har en riktigt kraftig kedja, närmare 30 mm länkar,
en sån dubbelkedja tror jag skulle göra jobbet.
Man kan ju förlänga draget något för att få mer rörelsemöjlighet i sidled ifall balken tar emot något men då blir det lite svajjigare.
IMG_3756.JPG

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Tosca  
#174638 Du får ta och meka ihop ringkedjor eller små hjulband till bakhjulen också, de borde kunna göra lite nytta samtidigt.
Plantorna brukar komma som bäst där man kört med skotarens band tycker jag mig sett på våra hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#174667
Tosca skrev:Du får ta och meka ihop ringkedjor eller små hjulband till bakhjulen också, de borde kunna göra lite nytta samtidigt.
Plantorna brukar komma som bäst där man kört med skotarens band tycker jag mig sett på våra hyggen.

Fyrjulingens däck kommer inte att gå i harvspåren så det ger ingen effekt:
Funderade på att köra med ett hjulpar i en fåra och sen ha en låg stång med nuvarande konstruktion till den andra men jag tror att det funkar bättre så här.
En riktigt grov wire skulle kunna ersätta kedjor och fastnar garanterat inte i nått.
Har även en 6 hjuling att tillgå som ev dragare.
IMG_3798.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

finskpinne  
#174826 Eftersom du kör med lite äldre grejer precis som jag så antar jag att du också har en massa gamla trasiga hydraulslangar liggandes i något hörn. Svetsa fast några nipplar på stången du har gjort och skruva sedan fast gamla hydraulslangsstumpar som står ner mot marken, ungefär som en pinnharv men mer flexibel. Då har man ju lätt utbytbara nötningsdelar. En hydraulslang med 3-4 stålinlägg borde ju nog hålla en tid och dessutom får man ju återanvända gamla dyra slangar!! :lol: En hydraulslang är ju nästan som en sån vajer som du har tagit bild av, men dom är ju helt gratis...

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#176529
finskpinne skrev:Eftersom du kör med lite äldre grejer precis som jag så antar jag att du också har en massa gamla trasiga hydraulslangar liggandes i något hörn. Svetsa fast några nipplar på stången du har gjort och skruva sedan fast gamla hydraulslangsstumpar som står ner mot marken, ungefär som en pinnharv men mer flexibel. Då har man ju lätt utbytbara nötningsdelar. En hydraulslang med 3-4 stålinlägg borde ju nog hålla en tid och dessutom får man ju återanvända gamla dyra slangar!! :lol: En hydraulslang är ju nästan som en sån vajer som du har tagit bild av, men dom är ju helt gratis...

Mycket bra ide, det ska testas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).