Motorsåg och handhållet

Lietråden

107 inlägg 51469 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176332
åberg skrev:
totte skrev:Och lien kräver bara några mackor extra i drift.

Och kanske lite vatten. :smile:

Samt ett jättestort plåster till tummen. :lol:


Mja, plåstret på tummen kommer väl mer till pass vid användning av hammare och spik, enligt mina traumatiska erfarenheter... :lol:
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#176365 Överens igen! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183905 Ett mycket informativt klipp om att knacka (pena) en lie

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183918
frazze skrev:Jag såg en gång en film på http://www.youtube.com det var en film där dom hade liar och högg ner gräset

Det är nog en bra film.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

dwurg  
#183925 De va nog bara 2 saker min morfar lyckades lära mej när jag va liten, knyta skosnören och slå med lie. Synd att man inte filmade han lite mer =( minns iaf att han absolut skulle ha losbryne till sina liar.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

Boarpan  
#183934 Tycker inte riktigt att tävlingsbidragen som jag har sett är lika. trimmarna är ju pyttesmå. Vi köpte en driven slåterbalk som skulle vara perfekt men den har inte en chans mot röjsåget. Så fort det blir för mycket gräs eller ojämnt sätter den igen sig samt går sönder hela tiden.
Skulle gladeligen ställa upp mot vem som helst med lie om tävlingen gällde en heldags trimning och inte vem som kan slå fortast i 3minuter. Ser mig som arbetare och inte idrottsman vars enda jobb är att få upp pulsen under 3min därefter massage och paus.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#183982
Niking skrev:Ett mycket informativt klipp om att knacka (pena) en lie

/Niklas


Mycket bra! Tack för den länken! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257132 Röja träd med lie :shock: :lol:

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lietråden

Blivande snickare  
#257165 Världens sämsta metod för stamkvistning! :lol:

Avatar Fallback

Re: Lietråden

erm  
#257189 Sjuk intressant! Håller med dwurg, synd att man inte lysande mer på din morfar :(
Var köper man en bra lie idag?

Avatar Fallback

Re: Lietråden

r93  
#257193
Niking skrev:Röja träd med lie :shock: :lol:

/Niklas


Knark är farliga saker!!

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257196 Detta ser ut som en vanlig lie snarare än röjnings lie, (har ett annat namn med jag inte kommer på nu) men samma effekt.

Finns lite varstans.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257200 Syns kanskje eg og har litt å bidra med her, siden eg er vaksen opp på gard på Vestlandet og kan kanskje bidra med litt gardshistorie. Bakkane er mykje mindre her enn i Sverige reknar ikkje flatemål i hektar men i dekar, fins nesten ingen flater der eg kjem fra på over ett hektar men det fins ein masse på under ett dekar og ein del heilt ned i 20-30 kvadratmeter. Jordbruket blei dreve heilt annerledes før. Den første hesteslåmaskina fekk dei rundt 1910, før det måtte alt graset til hest, kyr og sauer slås med langorv og stuttorv. Men mange av dei Bakkane som me slår i dag hadde dei korn (bygg og havre) på slik at dei slo mykje små teiger i skogen. Hesten blei i gammal tid lite nytta til å føra inn høy med, dei bar det på ryggen. Men utviklinga gjekk nå sin gang og etter kvart fekk dei høykjerrer ein gang i begynnelsen av 1900 tallet, samt ein liten silokum. Fram til da hadde alt graset blitt tørka til høy enten på bakken i godver eller hesjing. Fram til ca 1955 blei alt graset slåt med hesteslåmaskin og enten langorv eller stuttorv så det gjalt å vera god å slå med ljå på midten av 1950 tallet fekk dei bensinslåmaskin slik at no kunne dei bruka den der det var litt flater, no fekk dei også traktor, ein ferguson bensintraktor i Norge blir dei kalla Gråtass.

I -66 eller -67 blei gråtassen skifta ut med ein ferguson -135 og i -70 eller -71 fekk dei den først forhaustaren som jo var ein revolusjon. Den var primitiv og ein slo oppi ein tilhenger uten tipp, men gaffla alt graset oppi ein silokutter som blåste det oppi ein silokum.

Bakkane er som sagt små, bratte, kronglete og traktor og tilhenger passer best der det er litt størrelse på flatane så ut på 70 tallet kom det noke som heiter vossakasse, ein kasse som heng bakpå traktoren den passer bra der det er bratt og små teiger. Ein fekk også ny og større silokum, med orkel transportband til å få graset oppi og i -84 fekk ein den først 4 hjulstrekkeren. Selv om ein etter kvart hadde fått mange hjelpemiddel som bensinslåmaskin og forhauster så var det fremdeles mykje som måtte slås med ljå, både med langorv og stuttorv. Inntill plomme, pære og epletrær inntill gjerder og steiner langs veikanter og ein del plasser er det så bratt at ein ikkje eingong kan slå med bensinslåmaskin. Så ljåslåtten var fremdeles ein formidabel jobb men i -86 eller -87 kom den første ryddesaga med gøtt eller som me kaller det maskinljå det var ein liten partner. Den slo ikkje fortare enn ein ljå men ein slapp og slipa på slipesteinen samt bryna. Partneren blei etter kvart bytta ut med Husqvarna ryddesag med gøtt den var større og kraftigare og etter at bestefaren min døde i -89 har det ikkje vært slått så mykje med ljå heime selv om faren min kan det. Eg og har slått litt med ljå i barndommen men eg måtte som regel raka med rive.

Det har vært ei heilt utrulig utvikling siden begynnelsen av 1900 tallet, spesielt etter -50 tallet. Slåtten før var ein heilt formidabel jobb som tok fleire måneder dei begynnte i juni ein gong og eg trur dei var ferdige i august/september. Spesielt i sommrar med mykje dårligt vær, alt graset skulle jo tørkast. I 2008 fekk me også eletriske sauegjerder slik at mesteparten av der det er bratt og kronglete blir no beita av sau. Slåtten som dei før brukte måneder på tar eg, bror og far min på noen få dager. Ein eldre kar heime, født 1904 sa det ganske kort og greit, slåtten no er berre ein leik. Veit ikkje kor innteresant dette er men kanskje noen vil lesa det allikavel, gardsbruka var eit lite samfunn på den tida kanskje spesielt før krigen. (andre verdenskrig). Til sist er det nok slik selv om mekansiseringa av landbruket bidrog til å gjera ting mykje lettare for bøndene så førte det nok også til "døden" for bønden, dei fleste små og mellomstore gardsbruka på Vestlandet er meir eller mindre lagt ned.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283826 Lie vs slåtterbalk

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336535 Dags att lyfta upp lietråden igen, med en bild på min nya måttbeställda lie. Orvet är gjort av Liemats och kostade en tusing.

Edit! Denna lie är bra mycket lättare och trevligare än min gamla förlängda Fiskars stålorvslie inköpt på Jula.

F.ö. min första bifogade bild och min första länkade text. :grin:
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).