Skotare

Galrings skotare

67 inlägg 26471 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17633 här kommer lite bilder från en Skotning i en beteshage :D

Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17634 Lite mer bilder :D

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17822 Beror lite på vad för gallringar du ska köra? första,andra eller tredje? För andra och tredje rekomenderar jag John deere 1110, Men är det första och andra gallringar du skall köra måste jag säga Cat 554, dom nyare är väl eco log 554 nu. Men jag körde en cat, säga vad man vill om Catskogsmaskiner men den gick riktigt bra i gallring inga problem att följa skördarens spår. Har aldrig sett ngn smidigare å snabbsvängd maskin, kör man första gallring med våran 1110 nu så är det omöjligt att köra helt efter skördaren(1070). Klart att man kan hugga upp breddare vägar osv, men ska man bara köra 1 och 2:a gallringar finns det inget behov av större maskin. Caten lastar ca:9-10 kubik, vi räknade på 9 och då hamnade man alltid lite under så :D Och den är otroligt stadig också, och går så hilma mjukt, finns ingen maskin som man kan köra så fort med(tom vagn), annars upplever många valmet maskinerna stötiga, men att jämföra cat och john deere så känns johnen mycke stötigare :wink:
Men ska du ha grövre gallringar så ligger 1110:an varmt om hjärtat :lol:
Lycka till med maskinköpet 8)

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17854 en 860.3 med långkran är bästa gallringskotaren

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17861 Ecologgen verkar ju vara en behändlig maskin. Nypris 1,7 Mkr (det är ju billigare än skogsjan iallafall). Se länk; http://www.mascus.se/Skogsmaskiner/Bega ... 9997A.html
Den är 6-hjulig ser jag, vad är skilnaden méllan 6 och 8-hjuliga maskiner?

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17865 860 är väl jävligt stor i gallring??? jag föredrar forfarande gremon på bilderna som jag la in under den här tråden :D

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17918 860 är alldeles lagom i gallring och kör då skördaren mellanzon så blir det väldigt fina gallringar

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17920
Vikman skrev:860 är alldeles lagom i gallring och kör då skördaren mellanzon så blir det väldigt fina gallringar

bero ju lite på var i landet man bor kanske.. här nere i södra sverige så tro jag dom flesta markägare skulle säga ifrån mot att ha en 860 som rullar i deras gallring med tanke på det marktrycket

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17923 det passar sig nog inte i våra skogar i söder :? skogsägarna vill ju ha så mycket träd kvar som möjligt :D

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17929 Ptja vår uppdragsgivare vill ju ha 4,5 m stickvägar på egen skog så där rymms ju en 860 utan problem :lol: Nu gallrar inte vi men det vore ju trevligt att skota i sånna gallringar , där jag kört har stickvägarna oftast varit skotarns bredd +- 0,5 cm :x

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17950
Klargplutte skrev:Ptja vår uppdragsgivare vill ju ha 4,5 m stickvägar på egen skog så där rymms ju en 860 utan problem :lol: Nu gallrar inte vi men det vore ju trevligt att skota i sånna gallringar , där jag kört har stickvägarna oftast varit skotarns bredd +- 0,5 cm :x


det är ju lite mer spännande att köra där det är lite trångt 😈

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18006 det är nog riktigt att 860 passar inte överallt i sverige men här uppe kör vi mycke men 14 tonnare i gallring

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18021 Hallå! mitt "tips" är antingen 950f , 810 eller den lite äldre valmet 820 som är perfekt till gallring. såg förresten en 820:a på blocket
http://www.blocket.se/vi/14924916.htm?ca=20_s

Avatar Fallback
Andreas_93  
#18026 den va ganska fräch har kört
endel valmet 820 men den går sönder ett par gånger varje
vecka men annars är den ganska smidig
men nackdelen är väll att kranen sitter på traktordelen

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18029
Andreas_93 skrev:den va ganska fräch har kört
endel valmet 820 men den går sönder ett par gånger varje
vecka men annars är den ganska smidig
men nackdelen är väll att kranen sitter på traktordelen


ja men sen kan man ju fråga sig hur man kör också 8)
att den sitter på traktordelen är ju både för och nackdel.. visst det kan kanske bli lite stötigt om man är ovan.. men däremot kan du ju ta framför dig om det nu skulle behövas osv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).