Vedmaskiner, flishuggar

Problem vid byte av inmatningsband.

10 inlägg 6007 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem vid byte av inmatningsband.

a_larsson  
#176261 Någon som har bytt inmatningsbandet på en hakki pilke 37? Jag har det bandet som är vulkat alltså inte delbart. Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna få bort det gammla. Ser ju inte ut som det går att få bort även om man lossar på främre rullen.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

hayabusa 08  
#176264 Kanske en dum kommentar :oops: :oops: men en vass kniv??? :D ;)

Användarvisningsbild

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176266 Pappa har bytt det bandet på våran maskin. Man behövde lossna några plåtar på baksidan. Han kom inte ihåg exakt hur han gjorde. Det var ett tag sedan. Men det var väldigt trångt.

Användarvisningsbild

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176267
hayabusa 08 skrev:Kanske en dum kommentar :oops: :oops: men en vass kniv??? :D ;)


Underförstått vill han nog ha dit ett nytt band oxå. :D ;)

Avatar Fallback

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176268 Bytte mitt band föra säsongen. Jag fick lossa hela plåt konstruktionen som sitter under bandet tror att man lossar bultarna närmast sågenheten och lyfter den ändan .
Sen gick det att trä på det nya bandet

Användarvisningsbild

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

hayabusa 08  
#176277
Vedmaskin skrev:
hayabusa 08 skrev:Kanske en dum kommentar :oops: :oops: men en vass kniv??? :D ;)


Underförstått vill han nog ha dit ett nytt band oxå. :D ;)



Jo det förstod nog jag med trots allt..
Men frågan är ju då om dom nya banden är vulkade eller delade som på dom nyare maskinerna

Användarvisningsbild

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176279
Vedmaskin skrev:Pappa har bytt det bandet på våran maskin. Man behövde lossna några plåtar på baksidan. Han kom inte ihåg exakt hur han gjorde. Det var ett tag sedan. Men det var väldigt trångt.


Nu har han tänkt efter. Lyfte även upp skyddet till sågen. Lossade två bultar under motorn till bandet. Sedan gick det att komma emellan där.

Avatar Fallback

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176282
Vedmaskin skrev:
Vedmaskin skrev:Pappa har bytt det bandet på våran maskin. Man behövde lossna några plåtar på baksidan. Han kom inte ihåg exakt hur han gjorde. Det var ett tag sedan. Men det var väldigt trångt.


Nu har han tänkt efter. Lyfte även upp skyddet till sågen. Lossade två bultar under motorn till bandet. Sedan gick det att komma emellan där.

Sätämmermed hur jag gjorde när jag tänker efter

Avatar Fallback

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

a_larsson  
#176285 Okej misstänkte att det var lite som behövde lossas. måste man lossa rullen fram eller kan den sitta kvar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem vid byte av inmatningsband.

a_larsson  
#176373 Nu är mattan bytt! Rullen behövde inte tas bort. Fyra skruv på framsidan, 3 på gavlen och en över klyven va det som behövdes lossas. Sen kunde man lyfta lite på hela konstruktionen och lirka ut bandet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).