Öppna kategorin

Skogshemsida

10 inlägg 5286 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogshemsida

Konsult  
#176085 Jag arbetar för närvarande för att genomföra två, för mig stora, projekt.

1. Restaurering av gammal transportled som sommartid är tänkt bli ett strövstråk/vandringsled/fyrhjulingsväg. Vintertid kan den tänkas användas till skogsbruk. Leden går runt ett vattendrag genom åkermark och skogsmark och har således mkt vacker omgivning. Leden är ca 4 km.

2. Anläggning av masurbjörk på gammal åkermark.

Båda projekten är tänkta att genomföras med stödpengar från olika håll.

Projekten har visat sig vara tidskrävande men samtidigt intressanta och lärorika. Kontakt med myndigheter, entreprenörer, agronomer, studiebesök på liknande objekt och framförallt studie av litteratur i ämnet är mkt tidskrävande men också mkt lärorikt.

Jag har nu börjat fundera på att lägga ut båda projekten och presentera dom tillsammans med den kunskap som jag har inhämtat. Tanken var att bygga en hemsida eller nån form av blogg där projektet presenteras i bild, film och textform.

Frågan jag kastar ut här är om det skulle finnas ett intresse där ute av att ta del av ovan. Tanken är att kunna locka så pass många besökare att det ska bli intressant för annonsörer och på så sätt kunna delfinansera projekten.

Vad tror ni?

Förhoppningsvis kan "admin" placera denna tråd under rätt ämne.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

Kjell S  
#176145 Go for it! Ligger väl i tiden...

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

towes  
#176229 Jag tycker det låter mycket trevligt, både dina projekt och din tanke på att delge andra dina erfarenheter. Du vet förstås redan att det finns bloggmöjligheter även här på forumet, men lite beroende på vilka du vill nå så kan en egen hemsida ge mycket mer. Vill du t.ex. göra PR lokalt för din vandringsled eller rent av framledes slå dig på lite turism så är en hemsida väsentligt bättre än en blogg på forumet, men det hindrar ju inte att du berättar lite mer i tråden framöver och länkar till din hemsida härifrån också. Jag kommer vara en av läsarna och är själv särskilt nyfiken på ditt masurbjörk-projekt. Särskilt om du lyckas hitta ekonomiskt stöd på vägen.

Om man är sådan som person att man gillar att dela med sig ger ju den delen även en extra krydda till projekten. Men att kunna locka annonsörer? Mnja... Se det först som en kul grej och se vart det leder.

Kör på bara! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

totte  
#176242
Frågan jag kastar ut här är om det skulle finnas ett intresse där ute av att ta del av ovan. Tanken är att kunna locka så pass många besökare att det ska bli intressant för annonsörer och på så sätt kunna delfinansera projekten.


För min del tycker jag det låter kul och spännande. Om du har tänkt dra annonsintäkter så måste du ju nästan ha en egen hemsida/blogg. Du behöver nog lägga ner lite tid på marknadsföring för att locka besökare nog för att få intäkter. Så ett sätt att börja är ju då att t ex lägga upp en blogg här på skogsforum, och eventuellt andra forum med nån form av natur/skogsanknytning. Det kostar ju inget så det enda du kan förlora är lite tid att skriva och då kan du få en indikation på hurpass stort intresse det kan finnas.

Skulle själv läsa en sån blogg med stort intresse.

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176294 Är det inte lite överreklamerat det där med att få reklamintäkter via hemsidor? Min känsla är att det är fler och fler som skaffar sig annonsblockerare. Med t.ex. Adblock kan man ju numera läsa dagstidningarnas hemsidor nästan utan att se en enda annons, och de man inte kan bli av med blir man bara arg på och köper definitivt inte de varor som annonseras (någon som t.ex. skulle kunna tänka tänka sig att köpa teleabonnemang av tönt-fåret?).

Nackdelen kan ju vara att sidan ser lite konstig ut ibland, Skogsforums sida blir t.ex. påverkad av att man blockerar diverse google-analytics, googleapis, apis.google, googleads, googlesyndication, plusone.google m.m. men det uppvägs lätt av att man slipper se annonser.

Avatar Fallback

Re: Skogshemsida

antwaan  
#176307 Vet inte hur insatt du är med de tekniska bitarna,
men skulle du skaffa en egen hemsida så tillkommer ju kostnader.

Tex:
* Om du anlitar någon att bygga/koda din hemsida.
* Du måste ha ett domännamn. Brukar kostar 99kr året för ett .se domän.
* Sen måste du "hosta" din hemsida någonstans.
Om du inte känner någon som har en sådan plats, lär du skaffa ett webhotell.
priserna för detta varierar, men det ska finnas till bra priser.

Fördelen är att du kan styra annonserna hur du vill.

Blogg:
Lättare för en "oteknisk" person att hålla på med.
Dock kan domännamn tillkomma till kostnad, ett val du gör själv.
I grunden får man ett tex, skogsforum.blogg.se
Annars kan du köpa till ett eget tex skogsforum.se
Kan vara svårare med annonser, då dem oftast har egna annonser inbyggda.

Gällande annonsering så lär du tänka på vilka företag som kan vara intresserade av att annonsera
på din hemsida/blogg.
Eftersom det kommer handla om skogen, så är det ju lämpligast med sådana företag som kan knytas till innehållet på sidan. Även lokala företag kan vara intresserade, om detta skapar en turism.

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

towes  
#176309 Instämmer med "antwaan" ovan.

Använder själv One.com privat som har lättsmälta erbjudanden från 12 (!) kr/mån och uppåt. Att söka och beställa domännamn kan göras samtidigt med beställning och är väldigt enkelt på deras web-site.

http://www.one.com/sv/

För den tekniskt mer kräsne så finns det web-hotell med lite "modernare" teknik bakom fasaden (dvs om du t.ex. är utvecklare själv) och då finns t.ex. City Networks m.fl. Använder själv inte detta men har kollegor som rekommenderat detta.

http://www.citynetwork.se/

Man måste inte vara en djuplodad tekniker för att skapa en hemsida. Lite vanlig html-kodning kan vem som helst med lite datorvana lära sig. Sedan finns det ju en hel del verktyg för att bygga sidor med. Vi har ju ingen aning om vilken nivå du ligger på så du kanske redan är en fena, annars kan du ju googla lite på "html-skola" eller liknande.

Trots att jag själv jobbar i branschen lägger jag inte någon energi eller pengar på verktyg privat utan knackar koden själv. Duger utmärkt för mig och mina egna ändamål.

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

totte  
#176320 Kan bara säga att jag har dålig erfarenhet av One, kan inte säga hur det är med en vanlig hemsida men ett forum där jag är med som ligger där har haft otroligt mycket trassel, svårt segt ofta, upprepade serverkrascher, mm. Servicen och rätt uppenbarligen kompetensen att rätta till har inte varit godtagbar. Vi är på väg att flytta.

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231041
Konsult skrev:Jag arbetar för närvarande för att genomföra två, för mig stora, projekt.

1. Restaurering av gammal transportled som sommartid är tänkt bli ett strövstråk/vandringsled/fyrhjulingsväg. Vintertid kan den tänkas användas till skogsbruk. Leden går runt ett vattendrag genom åkermark och skogsmark och har således mkt vacker omgivning. Leden är ca 4 km.

2. Anläggning av masurbjörk på gammal åkermark.

Båda projekten är tänkta att genomföras med stödpengar från olika håll.

Projekten har visat sig vara tidskrävande men samtidigt intressanta och lärorika. Kontakt med myndigheter, entreprenörer, agronomer, studiebesök på liknande objekt och framförallt studie av litteratur i ämnet är mkt tidskrävande men också mkt lärorikt.

Jag har nu börjat fundera på att lägga ut båda projekten och presentera dom tillsammans med den kunskap som jag har inhämtat. Tanken var att bygga en hemsida eller nån form av blogg där projektet presenteras i bild, film och textform.

Frågan jag kastar ut här är om det skulle finnas ett intresse där ute av att ta del av ovan. Tanken är att kunna locka så pass många besökare att det ska bli intressant för annonsörer och på så sätt kunna delfinansera projekten.

Vad tror ni?

Förhoppningsvis kan "admin" placera denna tråd under rätt ämne.


Hur har det gått? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogshemsida

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346177 Kapar denna tråd, ni som har "beställt" en normal hemsida, hur mycket har det kostat för er?

Var idag förbi på ett företag som skulle ta över 10 lakan för att skapa en sida, var väl en del nymodigheter och grejer men ja lite svårt å säga vad som är ett vettigt pris eller inte. Den var mobilanpassad och att det skulle bli enkelt att ändra i hemsidan sen. Dock skönt att ta det via ett lokalt företag än att behöva ta allt via webben.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).