Servicebyggnader

maskinhall

60 inlägg 59592 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: maskinhall

axwell  
#169655
superdave skrev:Inlägg av superdave » mån 02 apr 2012, 20:12
idag har jag fått på lite bärläckt, det blir ingen råspånt med papp utan bara plåt rätt upp och ner, kanske att det blir isolerad plåt beroende på om det är värt det, en del tycker att det är skit, nån som har en åsikt där?


Ja åsikt hade många skribenter senast frågan var uppe, tror att de flesta ansåg att isolerad plåt kunde ge kondensutfällning, dvs bara skit.

Själv skulle jag tveklöst rullat ut http://www.plastman.se/category.html/trampskydd
tvärs över takstolarna innan läkten kommit på plats.

Tjusigt bygge, vädersträcksorienterat, helt i min smak.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169793 jag kikade på plast tidigare men jag är inte helt övertygad om att jag skulle kunna montera den själv, hur ofta är det vindstilla när man ska till att pappa tex? jag skulle bli helt jääävla galen när vinden tar tag i det seglet gång på gång.

men jag har varit lite snabb med att montera läkten där, på resten av taken kommer jag köra brädor, inte råspont, och sen en underlagspapp på det och sen plåt direkt utan strö och bärläkt.

på den delen där läkten redan sitter på lägger jag nog 1" bitar mellan och brädor på det så är man uppe i rätt nivå (tattar fasoner...)

nu när jag funderar lite så slår det mig, varför skulle man inte kunna rulla ut plast på bärläkten ist för under? är det pga genomtrampningsskyddet? det borde ju funka att rulla den nu, dessutom mycket lättare...

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169795 jag tror föresten inte att jag har tackat för alla komplimanger på bygget! det är kul att höra.

TACK:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinhall

molnia  
#169797 anledningen att man sätter den före bärläkten är nog att plasten kommer svacka mellan bärläkten och kondensen rinner inte ner från taket utan stannar på plasten ..?
eller har jag fel?

Avatar Fallback

Re: maskinhall

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169808 Det går faktiskt rätt bra att ensam dra ut plasten fast det blåser lite. Å fort går det. Dra bara ut en bit i taget och stifta fast. Sen läktar du bara eftersom.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169992 hm, jag får väl snegla lite på plast igen då kanske

nu har iaf ena sidans snesträvor kommit på plats, det gick förvånadsvärt smidigt att få dit dom.

i nederkant på bilden syns spången jag jobbade ifrån

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

jd6630  
#170015 skit i platsen. köp gt massad takplåt så e de klart o lägga med desamma. kostar nån kr extra men de gör plasten me....

Avatar Fallback

Re: maskinhall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172109 Vad är gt massad takplåt?
Är det sån beläggning på plåten som man har hört kostar xtra och inte fungerar utan det dryper kondens från taket ändå?

Avatar Fallback

Re: maskinhall

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172131 Hur gör massan att man slipper kondens då den sitter på plåten? Blir ju ingen luftspalt då.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

jd6630  
#172144
bengt.a skrev:Vad är gt massad takplåt?
Är det sån beläggning på plåten som man har hört kostar xtra och inte fungerar utan det dryper kondens från taket ändå?



gt massad takplåt. e en vanlig takplåt med kondens skydd fabriks sprutat på undersidan av plåten, massan kallas gt massa.
ja plåten e lite dyrare per kvm men du slipper plasten som ska läggas upp o du slipper fåglar dom kan hacka sönder plasten
inte funkar????? ja har ex antal 1000kvm plannja gt massad tak plåt o aldrig sett en enda kondens droppe
skillnaden i bygget e att du har ventilerad taknock i tak fot så luften strömmar igenom, finns ingen maskinhall som byggs i da utan gt massa. har bara bra erfarenheter av den i alla fall o andra ja känner med

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#176224 jaha, nähä, en tid har gått och en del har hänt. förövrigt kommer jag rulla plast över bärläkten, så blir det med det.

strävorna på andra sidan är på plats, sista lågdelens stomme är klar sånär som på renkapning av stolarnas överhäng, kilsågat furugolv blir det där eftersom det är tänkt som verkstad/garage. golv har även sågats till loftet, där blir det kilsågat grangolv. en sida med panel är nästan klar, det sattes upp med syftet att dämpa ljudet från sågverket mot grannens håll. men ett problem är var trappen ska vara, det löser sig säkert. just nu sågas vildmarks panel i 2,5 meters längder till långsidorna som stabbas upp i väntan på tid att sätta upp dom. prio ligger på remstycke runt loftet och takstolar som ska ligga på det, tanken är att plåt ska ligga på innan snön kommer, inte helt orimmligt tror jag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinhall

halvproffs  
#176225 Finns risken att plåten bränner upp plasten vid kontaktytorna?

Avatar Fallback

Re: maskinhall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176226 Finns väl risk att plasten blir som fnöske utav den solvarma takplåten,ska användas duk eller nån sort av skivor som underlagstak.
Ledsamt om man lägger ner jobb och pengar och det rinner in kondens efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#176227 plasten är ju utvecklad för ändamålet så att den skulle bli dålig om man monterar den enligt tillverkarens anvisningar, mellan stol och bärläkt, tror jag inte.

vilken duk menar du att man ska ha istället för plast? kan vara intressant att kolla på det också eftersom inget med bygget är hugget i sten.

menar du oljehärdad masonit som underlagstak?

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176235 Har sett att det finns en vit duk som används vid takläggning,vet ju inte vad för plast du har tänkt bruka ,har sett att byggplast inte håller inte heller presseningar som nån tyckte var ett billigt sätt i omgivningen.
Är ingen storbyggare men har sett en del som man inte vet varför det har blivit nedlgt pengar och arbete på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).