Före och efter jobbet

Värsta Arbets Upplevelsen

99 inlägg 41874 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Jamax  
#165000 åberg: Njae, det var inte så kallt, vad jag minns iaf. Jag hade bara en t-shirt på mig vilken naturligvis blev helt kasserad. Baksätet på bilen klarade sig dock :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

BM 35  
#165046 Körde Timmer med en BM 430 och en balk som sitter i lyftarmarna med hängande kedjor och stockar som släpar efter,är framme vid avlägget och ska koppla från så är det en kätting som inte lossnar fast jag sänkt ner,,,,,Tänker att jag ska lyfta hydral armarna och sen sänka den för att kättingen med tillhörande stock som sitter fast ska hamna i ett annat läge
Ser att jag kan nå lyftspaken utifrån,,,spaken sitter på traktorns högra sida ,,,jag står bak vid traktorns vänstra däck,,sträcker mig över trepunktslyften får tag i lyftspaken med min högra arm och drar i den,,,Trepunkten går i topp och min högra arm kläms fast mellan lyftarmen som går ut från traktorkroppen och traktorns hytt,, armen sitter som gjuten kan inte röra varken fingrar eller något fick panik försökte skrika på hjälp men det var ju ingen mening,,,så vad fan gör jag,,Hände innan det fanns bärbara mobiler,,,det finns en liten ruta bakom stolen så man kan se lyftkroken på 430in den var borta
Istället hade min Pappa gjort en hylla av några breder där den va lös,,,fick tag i den med min vänstra arm och kunde föra ner lyftspaken med den
Hade domningar och kläm märke i armvecket ett tag efteråt,,,men jag har aldrig gjort om samma misstag,,,

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

dwurg  
#169904 Ja tänk va mycke som kan gå fel, får väl bidra med nån jag också då.

Sista sommaren jag körde markberedare va en intressant period med incidenter, Vi körde av en utav axeltapparna bak som håller harvarmarna i sidled. Jag och en kompis körde 5 timmars skift och ganska långt hemifrån. Hur som haver fick vi tag på en ny tapp och en välvillig bonde i närheten med en skotare för att hjälpa till att lyfta lite med. Men de va väl lite trångt att komma åt att slå ner tappen så min kompis håller i ett spett och jag slår med slägga = (dum ide) en stålflisa ungefär som en skarpslipad 10öring lossnar och träffar honom i pannan, inte långt från ögat, den fastnar iaf inte i benet utan viker av och försvinner under skinnet. Tur att vi hade bonden med för han visste av nån plåstergumma inte så långt därifrån som opererade bort flisan med min leatherman och på med ett plåster.

Va som sagt ganska mycke krångel den sommaren så mot slutet låg vi efter i planeringen. De vart ju till att köra tills slutet på oktober lr början på november (minns inte riktigt) Hur som helst så flyttade vi till ett nytt område ganska sent en kväll och de va min tur att köra. Mörkt, snöstorm och ett ganska stort hygge. Sitter där i godan ro och gläds åt att man slipper stå ute och skruva. Måste köra ett kort drag på ett ställe, så lyfter aggregatet i med backen och vrider mej bakåt för att se vart jag backar när allt plötsligt blir svart och tyst. Ingenting funkar, sätter mej och funderar lite (va f-n är de nu då) när jag ser att de lyser lite grann under motorhuven. Något i bakhuvudet sa DET BRINNER, men nää sånt händer inte mej. Har ju kört markberedare i 2 somrar utan att tänt på så varför skulle de hända nu och med de vädret. Måste ju iaf ut och titta så drar på mej stövlarna och ska öppna dörren men den går bara att öppna ca 5 cm sen är de tvärstopp. Konstigt de har inte hänt förr (lätt pulsökning). Får upp den lilla sidorutan som för övrigt är den enda alternativa utgången och kravlar ut. Springer runt till vänstersidan där de mystiska skenet visade sej. Jo visst brinner de, får tag i en släckare men den är obrukbar, tänker att jag måste rycka sprinklern men de är mörkt och jag blir lite bländad av elden så kan inte se handtaget. Hur va de nu man fick lära sej i skolan, är huvudströmmen av så ska sprinklern lösa ut sj, huvudströmbrytaren är ju metall så de blänker lite i eldskenet, bryter den utan att nåt händer. Drar väl en ramsa med svordomar och inser att jag måste ringa brandkåren, men vart är telefon ? Jo på laddning i traktorn, springer runt igen och upp på bandet fumlar efter telefon varvid jag lyckas tappa ner den på golvet. I de läget va jag inte sugen på att krypa in i hytten igen, får iaf tag i laddarkabeln och lyckas på nåt märkligt vis fiska upp telefonen utan att kabeln hoppar ur. Tar mej på behörigt avstånd från traktorn och ska ringa brandkåren när jag inser att jag inte har en aning om vart jag är, alla kordinater och kartor är ju kvar i hytten och vid de här laget är hela traktordelen övertänd. (Jag kanske skriver segt och utdraget men detta händelseförloppet tog inte många minuter). Ringer istället och väcker min arbetsgivare som vet vart vi är och styr upp de hela. Lyckas med en språngmarsch och en hel del orientering att hitta ut till vägen och ner till kojan där min kompis sover. Rusar in och väcker han och berättar att maskin brinner.
-mm vad har du nu kört sönder för nåt ?
-nä de är säkert MASKIN BRINNER !
-mm visst är de en styrkolv igen ?
Hur som helst lyckas jag få han ur sängen, och efter han gett långkalsongerna flera tappra försök att fungera som tröja får han ordning på kläderna och vi kommer ut men kan inget annat göra än att vänta på brandkåren. Efter de minns jag inte så mycket.
De hela berodde på en liten stock som gick upp mellan hjulen på vänstersidan, igenom bandet och tryckte till området vid huvudstömbrytaren (så de blev förmodligen nån kortis) samtidigt som den på ett mycket effektivt sätt låste dörren. Men lite tur ska man iaf ha för vinden låg rätt så hela vagnsdelen klarade sej inklusive den nytankade 600 liters tanken =)
Efter några dagar ringer en person från försäkringsbolaget och vill veta ungefär hur lång tid de tog innan maskinen var övertänd, jag sa de enda jag vet är att de gick fort. Han berättade att de dom va ute efter va maskintillverkarna och dessa "miljö"bukplåtar som såg till att allt blir kvar i just bukplåtarna. Och när jag senare har funderat på de hela så är de ganska konstigt att inte fler maskiner brinner, de rullar nog många facklor runt om i landet som väntar på en gnista.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

foton  
#170003 Kommer ihåg en grej som man kanske inte skall göra. Det blåste ganska mycket och jag var på en avverkning med motorsåg. Det hadde ramlat några trän redan, så var det en ganska stor gran som var på väg, den hadde släppt från marken och ena änden var drygt 1m. upp i luften. Tänkte jag fäller den så blir det ingen rotvälta, hoppar upp och sågar när trädet flyger iväg rammlar stubben tillbaka otroligt snabbt så jag flög iväg ganska många meter. Annars så är det ganska bekvämt att fälla när det blåser friskt!

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

bodaedet  
#175838 Välte med 2004an i går, tog emot mig mot högra sidorutan när jag började tippa. rutan buktade ut och handen gled upp med tre fingrar utanför rutan, när vi tog mark så hamnade rutan på en stubbe. Där satt jag fast utan mottagning på tel, försökte vicka på handen men satt som berg. Ställde mig med fötterna på var sida om handen för att få tryck utåt på rutan. Till min förvåning så lättade trycket på fingrarna och jag kunde vicka på handen, fick loss den och långfingret var ca 1,5cm kortare! Karlakarl som man är så svartnade det för ögonen förstås. Kunde ta mig samman efter ett tag och fick upp dörren och klätrade ur och hoppade ner från maskinen. Bara för att konstatera att kängorna var kvar i maskinen, med bara en brukbar hand och yrsel som efter ett brakkalas så var en klättring upp i hytten utesluten. Det var bara att barfota stappla sig de trehundra meterna till bilen. Väl där så var det till att försöka köra till civilisationen utan att titta på stumpen.
Ligger nu ihopsydd och bandagerad 2004an står på hjulen allt är frid och fröjd, förutom en satans värk i stumpen.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175843 Ucsh, trist med stumpen. Tat nu lugnt i sängen och vila mentalt också!

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175845 Ajaj, krya på dig.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

superdave  
#175853 en grej som hände mig för ett par veckor sedan när jag skulle leverera ved.

när jag skulle svänga in på en mindre väg så kändes det som att bromsarna inte tog riktigt bra och jag hade redan börjat svänga, underlaget var tjärgrus och jag gled på ytan. jag kände att släpet började skjuta på och vika sig men jag hann precis smita in på vägen och räta upp och missade diket.

skakis? ja, inge skönt med en ta mig fan stenhård ratt i magen...

avtagsvägen ligger i en liten backe samtidigt som stora vägen svänger svagt till vänster och uppenbarligen gick det snabbare än vad som var lämpligt...

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

totte  
#175856 Var ju inte precis nåt lätt lass heller! Det där är en ruggig variant, den har producerat en hel del änkor.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

superdave  
#175894 man får sig en tankeställare

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

blixxxt  
#175903
bodaedet skrev:Välte med 2004an i går, tog emot mig mot högra sidorutan när jag började tippa. rutan buktade ut och handen gled upp med tre fingrar utanför rutan, när vi tog mark så hamnade rutan på en stubbe. Där satt jag fast utan mottagning på tel, försökte vicka på handen men satt som berg. Ställde mig med fötterna på var sida om handen för att få tryck utåt på rutan. Till min förvåning så lättade trycket på fingrarna och jag kunde vicka på handen, fick loss den och långfingret var ca 1,5cm kortare! Karlakarl som man är så svartnade det för ögonen förstås. Kunde ta mig samman efter ett tag och fick upp dörren och klätrade ur och hoppade ner från maskinen. Bara för att konstatera att kängorna var kvar i maskinen, med bara en brukbar hand och yrsel som efter ett brakkalas så var en klättring upp i hytten utesluten. Det var bara att barfota stappla sig de trehundra meterna till bilen. Väl där så var det till att försöka köra till civilisationen utan att titta på stumpen.
Ligger nu ihopsydd och bandagerad 2004an står på hjulen allt är frid och fröjd, förutom en satans värk i stumpen.


Gillar kommentaren när vi hördes per telefon o man undrade hur det var:
"Vete fan hur man ska lägga in snus nu, blir till o lära om sig" :D
Krya på dig kompis. Världens otur!

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

bodaedet  
#175917 Tackar för komentarerna mangan, slurfi och blixxxt. Snusen börjar fixa sig med vänstern, blixxxt. Mangan, bokade en resa till Turkiet för några månader sen, fick klartecken från doktorn att stumpen fixar det bara jag skippar badet. så det blir vila både mentalt och fysiskt ha det gott.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#176168 :shock: Herre gud, jag mår illa av att bara läsa om "stumpen".
Vad är en "2004" för maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176170 Föregångaren till rottne h8. Det är en liten beståndsgående skördare :)

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#176171 Okej, tackar. När jag tänker efter har jag nog läst om den...ja, gissa var ;) .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).